Fjällfiske för nybörjare

En fyradelad 7 fotare borde ligga på 55-60 cm isärtaget. Dock tror jag att det blir svårt att hitta ett spö under 5-6 hundra. Ska det fiskas i sjöar skulle det även kunna vara bra med ett något längre spö.
Det föreslagna teleskopspöet ovan är bara 6 fot och kommer att vara väldigt kort vid sjöfiske. En fot längre borde vara mera mångsidigt.
 
Det finns 5-delade spön som går att variera längd på mellan t.ex. 7-8 fot då de har en sektion närmast handtagssektionen som man kan välja att använda eller inte.

Vore lättare att hjälpa till om TS berättade hur mkt hon är villig att lägga på utrustningen.
 
Det finns 5-delade spön som går att variera längd på mellan t.ex. 7-8 fot då de har en sektion närmast handtagssektionen som man kan välja att använda eller inte.

Vore lättare att hjälpa till om TS berättade hur mkt hon är villig att lägga på utrustningen.

Ett sådant spö är ex Shimano BeastMaster CX S.T.C. Spinning 210/240L 3-14g, dock ligger detta spö på en bit över 1000kr. Ett alternativ är Berkeley Phaser Pro II 704L (4-del) som kostar runt 700kr och är 53cm i packmått.
Här är ett tips på kombo:
https://www.sportfiskegiganten.se/berkley-phazer-haspelcombo-7-3-15-gram-inkl-flätlina
 
Senast ändrad:
Detta skulle jag ta med mig.
Det är utrustning jag har, så det kanske är dyrt att köpa på en gång.
Men det är i varje fall grejor jag kan rekommendera.
En spole 0,20 nylonrev. (300m)
Några drag.
Några flugor.
Metkrok.
Metbly.
Ett kastflöte.
Ett metflöte.
Kastspö, 210cm om det känns bökigt att kasta med ett längre. Ett längre är lättare att få iväg fluga o kastflöte med.
Metspö 4m.
Haspelrulle bra kvalitet.
Nylonrev för att fisken i klara vatten i Norrland ofta skyggar för flätlina.
Reven funkar både till rullen o metspöt.
Mete är minst lika effektivt som haspel. Ibland vill man variera metod för att det inte händer något.
/John
 

Bilagor

  • kastspö.jpg
    kastspö.jpg
    24.3 KB · Visningar: 773
  • metspö.jpg
    metspö.jpg
    14.1 KB · Visningar: 750
  • rulle.jpg
    rulle.jpg
    11 KB · Visningar: 725
Hej igen!
Jag hade helt missat att jag fått massa bra svar på mitt inlägg.
Tusen tack allihop!

Jag skulle kunna tänka mig att spendera upp till 1000 kr på fiskeutrustning.
Det är inte så mycket jobb vid stugan, så jag hoppas på att hinna fiska en del. Jag har tidigare varit vinterstugvärd, och då fanns gott om tid till fiske och skidturer.
Sonen då 2 år kommer vara med, så jag får nog improvisera ihop ett fiskespö även till honom, han vill alltid göra likadant som jag. ;-)

Verkar som att det står mellan dessa två:
https://www.sportfiskegiganten.se/berkley-phazer-haspelcombo-7-3-15-gram-inkl-flätlina
och
https://www.fiske.se/haspelset-tele...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Är det värt pengarna att köpa det dyrare? Jag vill gärna kunna använda spöt många år framöver och inte bara den här sommaren.
 
... Är det värt pengarna att köpa det dyrare?
Jag vill gärna kunna använda spöt många år framöver och inte bara den här sommaren.
Med stor sannolikhet - Ja.
Den enda komplikation jag kan se är att den Cardinal haspelrullen är frambromsad, dvs har reglaget av bromskraftinställningen på linrullens framsida (där du vispar runt med bygeln som vevar in linan just när du inser att du måste ändra bromskraften) och inte längst bak på stommen (där ingenting sker och alltså inte är ivägen för bromskraftsjusteringen). Men frambromsad eller bakbromsad är en ren vane- och smaksak.
Jag skulle aldrig använda en frambromsad rulle medans andra säger tvärt om. Men som sagt
- En vanesak...
 
Hej igen!
Jag hade helt missat att jag fått massa bra svar på mitt inlägg.
Tusen tack allihop!

Jag skulle kunna tänka mig att spendera upp till 1000 kr på fiskeutrustning.
Det är inte så mycket jobb vid stugan, så jag hoppas på att hinna fiska en del. Jag har tidigare varit vinterstugvärd, och då fanns gott om tid till fiske och skidturer.
Sonen då 2 år kommer vara med, så jag får nog improvisera ihop ett fiskespö även till honom, han vill alltid göra likadant som jag. ;-)

Verkar som att det står mellan dessa två:
https://www.sportfiskegiganten.se/berkley-phazer-haspelcombo-7-3-15-gram-inkl-flätlina
och
https://www.fiske.se/haspelset-tele...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Är det värt pengarna att köpa det dyrare? Jag vill gärna kunna använda spöt många år framöver och inte bara den här sommaren.

Jag skulle ha valt det första förslaget du har. Bra märke på spö och rulle. Väljer man för dåliga grejer är risken att man ledsnar större. En bra klass på utrustning som passar bra till fiske efter ädelfisk och abborre.
 
Med stor sannolikhet - Ja.
Den enda komplikation jag kan se är att den Cardinal haspelrullen är frambromsad, dvs har reglaget av bromskraftinställningen på linrullens framsida (där du vispar runt med bygeln som vevar in linan just när du inser att du måste ändra bromskraften) och inte längst bak på stommen (där ingenting sker och alltså inte är ivägen för bromskraftsjusteringen). Men frambromsad eller bakbromsad är en ren vane- och smaksak.
Jag skulle aldrig använda en frambromsad rulle medans andra säger tvärt om. Men som sagt
- En vanesak...

Ska du justera bromsen samtidigt som du vevar och håller i spöt så måste du ha en tredje hand. Bygeln är alltid still när du justerar bromsen oavsett om den är fram eller bakbromsad. Men sen är det som du skriver att det är en vanesak. Jag kör nästan enbart frontbroms nu och ser det inte som en nackdel. En fördel är att man får en smidigare utrustning sen så ska frambromsade rullar ha en jämnare bromsverkarn.
 
Sonen då 2 år kommer vara med, så jag får nog improvisera ihop ett fiskespö även till honom, han vill alltid göra likadant som jag. ;-)

Ett toppknutet 3 m metspö är det som fungerar bäst för dom små tycker jag. Mina barn har både spö med rulle och metspö och det är metspöt som uppskattas mest. Dottern har ett 3 m ABU metspö som i ihop fält läge bara är en halvmeter. Ett sånt kan jag rekommendera.
 
En bakbromsad haspelrulle är lite lättare att hantera för en ovan användare, medan en frambromsad haspelrulle har en effektivare och starkare broms med jämnare bromsverkan. Detta beror på att det finns plats för större bromsbrickor (större anliggningsyta) på en frambromsad haspelrulle.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...