Visa ett inlägg
Gammal 2017-07-07, 08:08
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Stallo Visa inlägg
Min första multirulle. Tror den är från 1977. Tumtangent och högre utväxling än en vanlig. Det är taget många stora atlantlaxar på denna mycket fina rulle.
En välanvänd kompis

Själv äger jag några stycken av din rulles "lillebror", nämligen 5600-varianten.

Min personliga favorit är dock modellen 5000D. Rullen är byggd på en direktdriven drevplatta. Det betyder att bromsen aktiveras när fisken drar ut lina på ett annorlunda sätt, genom att veven går baklänges. Så oavsett hur lätt eller tung broms man har så är invevningskraften opåverkad.

Den kunde jag självklart inte låta bli att trimma med diverse nymodigheter som Avail-spole, keramiska hybridlager, lättat linförarhjul med kullager, lätt linspridare med keramisk knivbult, kullagrad kolfibervev, samt kolfiberlameller i bromsen. Det enda jag inte brytt mig om var att byta till kullagrad evighetsskruv. Detta är ett medvetet val eftersom mina erfarenheter av denna variant inte är särskilt fördelaktiga.

Hur som helst, rullen är mycket stabil och kastar långt. I klass med moderna rullar eller t o m bättre .

Svara med citat