Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-13, 18:51
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Jag sökte på "Cardinal" i ett helt annat ärende, och då dök den här tråden upp...

Eftersom ni i princip har översvämmat den med multisar så tyckte jag att min gamla trotjänare
för Fiske 3 (30-60g) vore ett vettigt komplement för att balansera vågen något tillbaka åt haspel-
hållet.

I.o.m. att ni har småsyskonen med på bilder redan; Cardinal 52, Cardinal 54 och Cardinal 55
- så blir den här lite tyngre brodern en logisk fortsättning: Cardinal 57
(inköpt den 15/8 1983 hos Husbergs i Västerås, och senare kompletterad med extra spolar.
OBS! Jag köper gärna några ytterligare spolar om någon har över!)

Numera, med våra färgade flätade linor, är det dessutom enkelt att skilja lindimensionerna åt:
Mångfärgad - 0.40 och brottgräns ~32 kg (pirkar i Bohuslän...)
Rosa - 0.28 och brottgräns ~20 kg
Grön - 0.21 och brottgräns ~14 kg
DVS: Inga kvarlämnade drag och spöklinor här inte, det har jag sportdykt alltför många år-
tionden för att tolerera - krokarna ska räta ut sig och släppa innan linan brister! Så jag brukar
använda drag från ungefär 15/20g till 40/50g med den här rullen - och någon enstaka gång
70/80/90g pirk från båt nere i Bohuslän...

För lättare fiske har jag några betydelselösare haspelrullar, alla (utom en*) med det
gemensamma att de är bakbromsade. Jag hatar frambromsade haspelrullar! Jag
begriper inte hur någon ens kan uppfinna något så oergonomiskt som frambromsat?!?

*Jag fick den till skänks
- och den väger bara 200g, så den gör sig på kortaste och lättaste teleskopspöet...

Svara med citat