Visa ett inlägg
Gammal 2010-10-16, 09:17
greendanger greendanger är inte uppkopplad

ABU Rekord 1800 modell C

Rullen jag lärde mig kasta med, hur många föräldrar sätter nu en sådan i händerna på sitt barn när det ska lära sig kasta? Det är en riktig ”Knuckle buster” eller knog krossare på ren svenska, den som har fiskat med en sådan rulle förstår vad jag menar!

Bromsar vid kast, dels kan man välja hur hårt man ska skruva åt om spolen med skruvmuttrarna (hittar inget bättre uttryck) vid spolaxlarna, sedan vid veven finns en inställningsmöjlighet för kast broms. Spolen är inte frikopplingsbar kommer också veven att fungera som en kast broms, ju snabbare spolen snurrar – desto mer broms! Samt tummen som används på alla multirullar…

Broms vid napp, finns en ”knarr” som kan bromsa lite, tummen bromsar också (OBS! stor fisk = skinnflådd tumme…) sedan knog bromsen… då veven roterar vid kast, det gör den när fisken rusar också, håller man inte fingrarna borta kan de bli både ömma och blåslagna…

Nu när jag har fotograferat den märker jag att oljan har tjocknat tillsammans med damm kanske så det blir att plocka isär den, hoppas jag kommer ihåg hur man gjorde…

Svara med citat