Ämne: Skor.
Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-09, 12:51
thx thx är inte uppkopplad

Mina egna erfarenheter av lättare skor kontra kängor baseras mest på mina turer 2016 och 2017, cirka 2 veckor vardera. Första turen med ett par Merrell Moab ventilator, och den andra turen med mina gamla Meindl island pro.

Merrell moab
+ Känns som man vandrar på moln, inga känningar i knän, på varma dagar växlade jag sällan strumpor, inga skavsår
- Kallt under regninga dagar, trist och lerigt när man trampat runt i regnsörja, oftare blöt om fötter, låg stabilitet i skon vid snedtramp, torkar inte över en natt i tält

Meindl island
+ Plaskar runt i regn- och gyttjepölar utan att bry mig - torrskodd, väldigt stabila vid snedtramp
- Varma fötter, skavsår, känningar i knän när jag går längre dagar, tunga och osmidiga steg, jobbigt att gå >20km på en dag.

Jag är inne på att fortsätta med lågskor, men jag letar nu efter en annan modell som passar mig bättre. Moab har en struktur i sig som verkar ge mig ont i fötterna även utan ryggsäck, och när jag provade ett par Salomon X Ultra mid så var de också för knasiga undertill. Sökningen fortsätter.
Svara med citat