Ämne: Skor.
Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-15, 08:31
gusbo gusbo är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Sprang genom Sarek nyligen, första gången i Sarek med trailrunners. Enda nackdelen jämfört med kängor för mig är att det blev kallt i långa vad, men det står jag ut med. Här tidigare vadat i Lundhags. Vad gäller stabilitet osv, jag har många år gått i blockterräng i lågskor på klätterturer. Ser inga problem med det, möjligtvis att tårna är mindre skyddade om en råkar sparka till en sten eller nåt.

Vad gäller trailrunners och gå med blöta fötter så är det ju lite kallare än kängor, men så länge en är i rörelse och varm i kroppen är det sak samma
Min erfarenhet är likadan. Jag var upp på Kebnekaise förra veckan. Aldrig gått i så mycket stenig terräng så länge förut, men det var verkligen inga problem. Problemet med kyla har jag dock också upplevt. Under ca 5C och med lite blåst blir mina fötter kalla även under rask marsch. Våtstrumpor (funkar bäst vid många vad) eller Sealskinz (Torrstrumpor) är därför alltid med i packningen. Dessa sätter jag dock bara på vid behov då jag upplever att de förhöjer risken för skavsår och foten blir för varm. Sannolikt funkar plastpåsar runt strumpan ganska bra kortare sträckor också.

Problemet med skräp i skon löses också som nämnt bra med gaiters. Jag har kört med en kort modell från Inov-8. Ungefär en sådan här:
https://www.fruugo.se/race-ult ... CmqIQAvD_BwE
Svara med citat