Rese-radiotips

Jo lite stor är Sony-radion. Den som jag länkade till i ursprungliga inlägget är väldigt liten och kompakt. DAB vill jag ha för att få in Norsk radio i gränstrakterna eller just bara för att ha valet.
 
har en liten fm philips med vev och usb som jag tar med mig ibland, men tycker inte om den så mycket. Skulle vilja ha en ännu mindre och lättare.
 
ser stor ut för att va reseradio

Dålig koll på DAB, men är det bättre täckning med det generellt? om man är i fjällen eller långt ut i skärgården tex?

Kort beskrivning av läget som jag uppfattat det:
I Sverige har riksdagen beslutat att hejda övergången till DAB från FM. DAB finns i Stockholmsområdet. Ingen fördel räckviddsmässigt jämfört med FM men det går att packa kanaler mkt tätare i frekvenserna med DAB och det behövs mindre effekt på sändarna varför det skulle kunna ha sparat pengar på sändningssidan. Däremot hade alla gamla FM-mottagare blivit obsoleta om vi gått över till DAB i Sverige.

I Norge är FM-nätet däremot nedsläckt och alla NRK-kanaler är via DAB.

Numera lyssnar man med fördel på internetradio och speciellt podversioner av radioprogram om man har tillgång till bredband eller 4G.
Beträffande väderleksrapporter är förstås webväder ett utmärkt alternativ till att lyssna på tablå-radio.

I fjällkedjan kan det finnas en del ställen där det är lättare att få in DAB eller FM för väder än mobilt internet. SMS kan vara lättare att få igenom än internet och talsamtal.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraftverket Radiotips Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...