Stöpishål och fraktalmönster

Enligt Johan Porsby bildas det när snön stöper genom att vatten rinner upp genom ett hål och sprids ut åt alla håll. Låter troligt tycker jag.
 
Johan och jag brukar debattera detta. Bägge varianterna är tänkbara. Min invändning är att fraktalerna tyder på att flödet går mot snarare än från hålet.

Finns en kommentar till färdrapport #69707 från Bernt Hedlund på skridskonätet som observerat flöde ned genom hålet.

Thure
 
Med tillgång till precisionsinstrument borde man kunna mäta om det lutar mot eller från hålet och därmed avgöra om gravitationen dragit vatten ner ur hålet eller tvärtom. Sen är ju inte höjden det enda som påverkar, ström eller annat tryck under isen kan ju påverka vattenflödets riktning.

Minns en laboration vi gjorde på kursen i iskunskap på LuTH för många år sedan. Mha laser mätte vi isens nedböining som funktion av tyngden isen belastades med. En laser på långt avstånd projicerade en prick på en mätsticka, sedan klev fler och fler studenter fram nära mätstickan och vi kunder avläsa hur isen böjde sig nedåt med ökande antal studenter/ökad tyngd.

/Patrik
 
Johan och jag brukar debattera detta. Bägge varianterna är tänkbara. Min invändning är att fraktalerna tyder på att flödet går mot snarare än från hålet.

Finns en kommentar till färdrapport #69707 från Bernt Hedlund på skridskonätet som observerat flöde ned genom hålet.

Thure

Jag har dålig koll på detta (inte vågat mig ut att kolla närmare).

Men går "mönstret" på ovansidan av isen, undersidan eller genomgående?

Om det är undersidan så kan man ju lätt tänka sig att varmvatten når underifrån, vänder utåt, svalnar och späds bort?
Om ovanpå blir det lite svårt att förstå vart det försvinner/kommer ifrån i periferin?
Genomgående har jag också svårt att beskriva?
 
Is flyter på vatten. Men snökristaller i vatten kan inte flyta upp om det är andra snökristaller eller överis som hindrar.

Vattnet som strömmar i slask rinner i underkant av slasklagret och ovanpå underisens övre yta. Vid större flöden följer ovanpå liggande snökristaller med och vattenströmmen når då ytan.

Så småningom om det fortätter att vara nära 0 grader så flyter ett undre islager uppåt och vatten rinner ned via de sprickor och hål som alltid finns om det är nära 0 grader i en isyta.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...