Lunch till lång Sarektur

Efter så många välgenomtänkta luncher törs jag väl knappast säga att jag äter nyponsoppa och blåbärssoppa till lunch. Mycket socker, tungt att bära, men också många kalorier tror jag. Och vätska. Till soppan mjukt rågbröd typ Fazer med tubmajonnäs i stället för smör och vanlig fet hårdost. Väljer man hårdost med konserveringsmedel, t. ex. cheddar, så håller den sig fint i flera veckors sommarvärme.
 
Lunchen

Jag tänker att lunchen ska vara enkel. Inte blötläggning i timmar innan. Fast när jag nu tänker på det så...varför inte? Lunchen blötläggs när man fixar frukost. Sedan är det bara ett par min sjudning/kokning av det som ska ha den tillagningen, tänker jag.
När lunchen är avklarad blötläggs middagen...blir perfekt att göra det i tillräckligt god tid.

Det får bli min plan för årets vandringar. Jag torkar ju maten själv...dock inte lunchen, men så får det bli i år...

//Thomas
 
Tillagning egentorkad

Jag tänker att själva tiden då gasen är på ska vara kort, under 10 min. Så mycket kommer jag att förbereda min torkning och ev förkokning av mina ingredienser/rätter. Själva blötläggningen sker i god tid innan man ska äta lunch eller middag.

Visst tar det litet längre tid att tillaga egentorkad mat, men som nämndes tidigare så har det ju kanske inte så stor betydelse om det tar 10 eller 30 minuter när man ändå har lunchrast.
Gör man rätt typ av hemtorkad mat så går det dessutom att tillreda den väldigt fort.

Knorr har ju en ganska ny produkt som heter Snackpot. De är ganska billiga och blir snabbt klara.

Finfördelad hemtorkad mat med pulvermosbas går också väldigt fort.


Mina "basrecept" som jag brukar ha med mig på tur:

Renskav med purjolök, mos och tranbär.
Om du kör ingredienserna ett varv i mixern så är denna rätt mycket snabb att tillaga.

Linssoppa med vitkål och tomatpuré.
Klar på 10-15 minuter.

Dessa tar litet längre tid. Jag brukar koka upp "såsen" och sen låter jag kastrullen stå inlindad i en tröja eller nåt medan jag kokar pastan. Sen kokar jag upp den igen, och då är den klar.
Fiskpasta på tonfisk och musslor
Köttfärssås med pasta

Chili con carne med snabbris.
Som ovan, fast man slipper koka pasta. Riset tillsätts när resten har svällt klart.


Klarar man sig på vegetariskt så blir torkade bönor återfuktade väldigt fort.
 
Joannas artikel på utsidan, har gjort underverk för min kosthållning på tur!
https://www.utsidan.se/cldoc/lattpackarens-mat.htm

Tråd med massor av info
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33709highlight=torkad+mat

Hommuspulver är helt genialiskt eftersom man kan blanda det med kallt vatten. Man kan förbereda till frukost och ha lättåtkomligt i en burk hela dagen. Osv.

Hittar man gott fröknäcke är det perfekt till. Fröknäcke kan även smulas ner i pulversoppa för att göra den matigare.

Torkade kokta bönor har varit jättegott tycker jag.

Någa lättlagade men goda rätter:

Omelett! Blanda gräddpulver, äggpulver, salt och peppar hemma. Rör ihop till smet och stek enkelt till äggröra.
Tillsätt hampafrö, gårdagens matrester, soltorkad tomat, torkad spenat (lätt att göra själv), eller i princip vad som helst. Bra grund att utgå ifrån och äta flera gånger på tur, lätt att variera smaken men samtidigt väldigt lätt att laga till.

Koka linser. Helst svarta, men åtminstone någorlunda fasta. Kan stekas råa i smör hemma för att förkorta koktid. Lägg i blöt ett par timmar innan kokning kortar också koktiden.
Häll över en blandning av skirat brynt smör och soja.
Vill man ha mer smak/struktur kan man ha i hackade jordnötter/valnötter eller små bitar soltorkad tomat.
Serveras med ris. Kanske lite torkad kål, mango, eller nånting som sallad.
Det smakar smörigt och brynt och gött. Ju kallare det är desto mer vätska tar man i såsen så håller det sig varmt längre.

Stek torkade äppelskivor i smör, socker och kanel. Servera i kåsan på söndersmulade digestivekex

Torkad broccoli kokas med gräddpulver, ost&broccolisoppa-pulver och snabbmakaroner.
Krydda med buljong, peppar, färsk vitlök
Tillsätt rejält med skivad permesan på slutet + en stor klick smör
Supergott!
Tungviktsvarianten med ÄNNU mindre krångel är att använda tubost istället för permesan.
Bacon fungar hur bra som helst till om man orkar steka det.

Här hittar du lufttorkade grönsaker om du inte orkar torka själv:
Deras stora påsar med grönsaker räcker till väldigt mycket mat!
https://www.roschatofsweden.com/category/torkade-gronsaker
 
  • Gilla
Reactions: thx
Plus, så klart, om ni äter pulversoppa ändå vid något tillfälle, glöm inte att tillsätta alla möjliga grejer, men framförallt en stor klick smör!
 
Blötläggning

Jag lägger min middag i blöt ca 3-4 h innan jag ska äta den. Då har ingredienserna i stort sett återfått sin form om jag inte smulat dem innan. En 1 liters Nalgeneflaska med stor öppning är perfekt för blötläggning.
Jag torkar alltså min mat själv, gör färdiga rätter som blötläggs i god tid innan jag ska äta min middag.
Sedan kan man ha i extra av något om man vill ha mer energi. Jag brukar ha i olja, vilket mättar bra.
Ska i år endast ha vegetarisk mat på mina vandringar.
Har ingen färdig rätt ännu, men det blir troligen havregrynsgröt med musli och torrmjölk till frukost. Luncherna blir ngn soppa med pasta till. Middagarna blir roligast att planera.
Som energi under dagen, mellan målen, kör jag med Runekaka. Googla på det för att se recept. Jag har jordnötter i mina.
//Thomas

Bara fantasin sätter gränser, man kan ju i princip laga vad som helst på egentorkad mat. Jag känner inte igen mig i att egentorkad mat tar så mycket längre tid att tillaga än påsmat, bortsett från just varma koppen som ju är extremt snabb. Pratar man om "riktig" frystorkad mat så ska den blötläggas 10 minuter, en egentorkad soppa brukar ta 15 minuter att få färdig. Och någon gång måste man ju ändå sitta ner och vila, så varför inte göra det vid lunchpausen?
Jag har kört mycket på soppor på lunchen. Strimlar man tunt innan torkning så förkortar man tillagningen ganska mycket (samt förvälla innan torkning i mån av behov). Går även sjukt fort att äta tex potatismos med tillbehör, tortellini eller något annat. Häller man på en fet sås så får man upp kalorierna en hel del också.
Jag har slutat använda pulvermjölk på fjället, och kör nu uteslutande på pulvergrädde istället (30% Nido). Sjukt mycket godare i morgongröten eller till matlagningen, och gör att jag enklare kan täcka mitt kaloribehov. Är man ute en vecka utan vansinnes-sol så är även ett paket smör att rekommendera, vansinnigt gott till allt! Även nötter är bra grejer, och torkat ägg kan användas till att reda en gryta med och öka energiinnehållet.
 
Såg receptet svamppulversoppa + snabbris här på utsidan (kred till skaparen, men minns inte var jag såg det) och det funkar bra och blir typ risotto. Det är inte det godaste men billigt och väldigt enkelt. Med olivolja och parmesan i får man upp både kalorier och smak.

Pasta + Veggie Bolognesemix (EU soja, 363 kcal/100g och 38,5g protein/100g) + Smör/olja+vitlök

Är också helt ok, sojan ska svälla i kallt vatten men sen är koktiden kort.


Båda ovan rätter kan man köpa i vanliga butiker, är relativt billiga och gassnåla.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Arctic Fox Lunch på vinter turer? Friluftsmat 28
hannulan Lunch på dagstur Friluftsmat 19
mathias Lunch - Dagstur Friluftsmat 13
Kalle E Norsk lunch Friluftsmat 14
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...