Lätt mattermos

Ja det verkar inte vara någon som gett sig på UL Termos ännu. Kanske dags för litet produktutveckling.

Tack ändå för många bra tips!
 
Problemet är att det är just plastlock och väldigt stor del av den totala värmeläckagen sker den vägen.

Jag skulle fundera på att hitta en motsvarande lock/propp men gjord i naturkork och att ganska stor del av dess tjocklek pressas ned i termosen.

rejäl tjocklek är viktigt här för att minska värmeläckagen
 
Det stämmer nog väldigt bra. Om man känner utanpå dom mattermosar jag provat så blir locket alltid varmt nästan direkt och sedan är det varmt när man tar fram den efter några timmar igen. Det är nog därför dom flesta sätter en kåpa med gummipackning utanpå själva locket. Det minskar nog värmeförlusterna en del.

Med den användning jag tänkt mig så räcker det om maten är tillräckligt varm efter 4 timmar men jag skall se om jag inte kan få fram en kork i stället.
 
Men locket på den du köpte är ju bara delvis plast. Är så liten bild så det är svårt att se exakt var plasten är. Tycker faktiskt det ser ut som plasten är innanför plåten. Isoleringen är kartong.

 
Om dom alla blir varma på utsidan så kanske man kan dämpa avkylningen i från den ytan för att förlänga varmhållningen?
Slå in mattermosen i lite bubbelplast eller liknande, som inte leder värme så bra?
 
Doktorn.
Du har alldeles rätt om du tittar på Klean Kanteen men där köpte jag troligen en oisolerad av misstag så den blir varm överallt. Vi får se när jag får nästa.

Övriga som jag testat blir locket ordentligt uppvärmt på (Primus, Proxx etc) men dom fungerar skapligt med påskruvad kåpa.

Spikbjörn.
Jag har försökt göra ett isolerat kärl själv och får då en lite väl hög vikt och skaplig funktion men då "måste" jag använda aluminiumpåsar att ha maten och vattnet i. Fördelar är att det blir ingen disk men nackdelen är att det blir ganska så utrymmeskrävande- omkring 1 liter för att få i både isolering och aluminiumpåse.

Hur man än vänder sig så hamnar rumpan bak!
 
Har Klean Kanteen isolerad mattermos, med egen extra isolering runt om, men det håller inte värmen bra ändå
Efter 3 timmar är maten inte direkt het/varm
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...