Ryggsäck Fjällräven KEB 72

Hej,
Är det någon som har hunnit prova nya Fjällräven KEB 72 och som har några synpunkter att dela? Den ser vettiig ut tycker jag (men jag är medveten om att det finns lättare alternativ).


Tack på förhand :).
 
Förvånansvärt få svar i den här tråden. Är ryggsäcken fortfarande så pass ny att man ännu inte skapat sig en uppfattning om den, månne?

Jag, liksom Segagubben var i maj, är intresserad av erfarenheter kring den här ryggan.

Hoppas nån därute kan dela med sig :)
 
Jag har kollat runt på ryggsäckar ett tag och i princip bestämt mig för just en Keb 72 men jag har inte slagit till ännu. Så jag har inte provat den på riktigt ute i skogen ännu, bara klämt på den i butik.

De två nackdelarna som jag ser är vikten och att bottenfacket inte är separerat från huvudfacket, men bortsett från det verkar den kanon.
 
Jag har kollat runt på ryggsäckar ett tag och i princip bestämt mig för just en Keb 72 men jag har inte slagit till ännu. Så jag har inte provat den på riktigt ute i skogen ännu, bara klämt på den i butik.

De två nackdelarna som jag ser är vikten och att bottenfacket inte är separerat från huvudfacket, men bortsett från det verkar den kanon.

Jag kommit ungefär så långt som du - klämt och känt i butik och så. Jag hade helst velat ha ett mellanting mellan KEB 52 och KEB 72 eftersom 52:an rymmer för lite för en veckovandring (utmana gärna det!) och 72:an blir på gränsen för stor.
 
Eftersom fler än jag har haft funderingar på KEB 72 så delar jag med mig om vad jag tycker så här långt....

Min gamla Haglöfs Grönland har gjort sitt så i somras under en 10-dagars vandring lånade jag en Kajka 85 (med gamla metallramen). Jag var inte helt nöjd så efter det började jag se mig om efter alternativ. Efter att ha provat diverse säckar i butik där bl.a. Osprey Aether föll bort slutade det med att jag lånade hem en Osprey Xenith 75 och en KEB 72.

Efter att ha packat dom till ca 20kg vikt gick jag ut med dom i drygt en timme och beslutet blev att behålla KEB 72:an trots den större vikten eftersom den satt mycket bättre på mig.

Jag har inte hunnit med någon långvandring än men efter några helgvandringar är jag fortfarande helt nöjd. Det stora facket på "framsidan" är perfekt till regnställ/förstärkningsplagg och den sitter väldigt bra på mig som är ganska lång o smal.

Återkommer när jag har testat den på långvandring.
 
Inte använt men väl genomgången.

En ryggsäck som har öppning upp och ner, men som man inte på något sätt kan separera de två "facken" är bara slarv och okunnighet. Detta tillsammans med en dragkedja som går längst med hela högersidan från topp till botten sätter bara fler frågetecken på vem som har ritat.
Tillsammans med "pungen" fram som påminner mer om en frontöppning av en skolryggsäck så nej. Visst väven är vattentät, och den är clean. Men med väldigt överdrivet långa sidoremmar och ovanstående, skulle jag säga att Kajkan vinner i inovitet alla dagar i veckan, om man nu vill hålla sig till Fjällräven.

Ska se om man kan få svar från fjällräven angående hur dem tänkt gällande detta "misstag" i min värld.

Återkommer.
 
En ryggsäck som har öppning upp och ner, men som man inte på något sätt kan separera de två "facken" är bara slarv och okunnighet. Detta tillsammans med en dragkedja som går längst med hela högersidan från topp till botten sätter bara fler frågetecken på vem som har ritat.
Tillsammans med "pungen" fram som påminner mer om en frontöppning av en skolryggsäck så nej. Visst väven är vattentät, och den är clean. Men med väldigt överdrivet långa sidoremmar och ovanstående, skulle jag säga att Kajkan vinner i inovitet alla dagar i veckan, om man nu vill hålla sig till Fjällräven.

Ska se om man kan få svar från fjällräven angående hur dem tänkt gällande detta "misstag" i min värld.

Återkommer.

"Pungen" du talar om är ju ett faktum även på till exempel Abisko-ryggsäckarna?
 
"Pungen" du talar om är ju ett faktum även på till exempel Abisko-ryggsäckarna?

Precis. Men uppbyggd på ett helt annat vis.
Då Abisko har sin dragkedja på sidan och är ett fack. Medan Keben har massa småfack med och utan dragkedjor, och öppnas som en "egen" ryggsäck med heldragen dragkedja. Alltså inte alls som Abiskon.
 
Inte heller använt men annan slutsats

En ryggsäck som har öppning upp och ner, men som man inte på något sätt kan separera de två "facken" är bara slarv och okunnighet. Detta tillsammans med en dragkedja som går längst med hela högersidan från topp till botten sätter bara fler frågetecken på vem som har ritat.
Tillsammans med "pungen" fram som påminner mer om en frontöppning av en skolryggsäck så nej. Visst väven är vattentät, och den är clean. Men med väldigt överdrivet långa sidoremmar och ovanstående, skulle jag säga att Kajkan vinner i inovitet alla dagar i veckan, om man nu vill hålla sig till Fjällräven.

Ska se om man kan få svar från fjällräven angående hur dem tänkt gällande detta "misstag" i min värld.

Återkommer.

Där ser man vad olika man kan se på samma egenskaper. Jag har också gått igenom säckarna och kommit fram till en motsatt (eller i alla fall annan) slutsats.

Kajka ha en massa "smarta lösningar" som pryldåren i mig tycker är jättebra, det är någon som har tänkt till och löst ett problem. Frågan för mig när den hyfsat erfarne ryggsäcksanvändaren i mig får råda är om det inte är ickeproblem som lösts.
För mig är det så. Jag ser KEB som en bättre lösning för mina behov. Öppning uppe och nere passar mig. Avdelare i säcken har jag aldrig använt (och jag har ägt/äger ett antal säckar med avdelare) så jag är glad att slippa den. Åtkomst från sidan är kanske trevligt men jag hade lika gärna varit utan. Att kunna öppna hela framsidan som på Kajka är för mig bara negativt.

"Pungen" eller om vi ska kalla det ytterfack passar mig perfekt. En separat del att ha snabbåtkomliga prylar i utan behöva släppa på kompressionsremmar och lock är vad jag vill ha. Jag hade önskat en mesh ficka också att kunna ha blöta /smutsiga prylar i också men vet inte var man skulle klämt in den.

Att fickan expanderar bakåt och inte åt sidorna är för mig ett stort plus.

Jag gillar också att det är en ganska ren design. Inte en massa tingel-tangel överallt.

Det blev lite långt men jag reagerade på att kalla det slarv och okunnighet att inte ha en avdelare. Det är det inte, det är skillnad på olika personers behov och användning.

Utan att ha använt någon av säckarna så har jag nu blivit intresserad av KEB 72. Jag behöver en ny ryggsäck ungefär lika mycket som ett nytt hål i huvudet men är man prylgalning så är man.

Vi får se om jag köper en i närtid, i så fall kan jag berätta om mina upplevelser framåt hösten.

Lev väl

/P
 
Hyra

Mitt absolut bästa tips innan du handlar är att hyra. Det finns idag flera företag som inriktar sig på att hyra ut ryggsäckar, tält mm. Jag var nämligen på väg att köpa en ryggsäck av ett särskilt märke (som jag var övertygad om var bäst) men valde att hyra den först. Den passade mig inte alls.

Detsamma gällde faktiskt val att cykel också. Går att hyra sånt också idag för att helt enkelt testa. Vet att det finns ett företag i Västerås som hyr ut alla möjliga saker för friluftsliv och kostnaderna är låga. Det var hos dem jag hyrde. När det kommer till dagens prylar så kostar det så fruktansvärt mycket och då vill man veta att det blir rätt. Ibland kanske det faktiskt fungerar att bara hyra.

Detta är något jag funderat på mer och mer. Varför köper man ryggsäckar, tält och cyklar när det man köper används några dagar om året? Det är rätt skumt faktiskt.

Hej,
Är det någon som har hunnit prova nya Fjällräven KEB 72 och som har några synpunkter att dela? Den ser vettiig ut tycker jag (men jag är medveten om att det finns lättare alternativ).


Tack på förhand :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kodiaken Fjällräven ryggsäck, modell? Utrustning allmänt 14
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 7
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
ÅsaE Ryggsäck Bergans Birkebeiner Lady 65 vs Glittertind 70 Utrustning allmänt 0
Feroyn Svenska arméns 50L (Haglöfs) ryggsäck? Utrustning allmänt 162
discharged ryggsäck med samma öppning som kånken men större Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...