Ensam i Sarek - vilken rutt?

Hallå på er!

I augusti beger jag mig för första gången till Sarek för en vandring på mellan 7-12 dagar (är väldigt flexibel). Jag vandrar oftas ensam och trivs bäst med det, men på grund av detta önskar jag en relativt enkel och säker rutt genom Sarek som inte innehåller en massa svåra vad. Jag önskar dessutom tips på ett par fina toppturer längst vägen.

Vart jag ska börja och sluta vandringen har jag inte alls bestämt än, det enda jag vet är att jag vill spana ner över Rapadalen från Skierfe under någon del av vandringen. Jag går hellre ett par dagar längre och får en spännande och vacker rutt, än försöka spara in tid och gå en tråkigare rutt.

Tips, tankar, idéer - allt är varmt välkommet!

/Fanny
 
Mitt stalltips är att du då tar 'motorvägen' tvärs genon Sarek, dvs genom Rapadalen och sen Ruothesvagge och vidare förbi Ahkka till Padjelantaleden och Änonjalme. Då går du genom de mest välbesökta områdena, vilket är tryggt när man går ensam (det är ändå rätt sparsmakat med möten). Dessutom skulle jag säga att du erbjuds mycket av det vackraste Sarek har att erbjuda.

Helt utan potentiellt svåra vad är det svårt att garanteras i Sarek, eftersom det varierar så mycket, men den vägen är det väl egentligen bara ett vad som brukar vara lite knepigt, strax innan du kommer till Skarja.

Specifikt rekommenderar jag höga vägen på norra sidan om Rapadalen, för det är så vackert som det kan bli i Sarek (och banne mig världen) och det är väl också mer eller mindre en av de parametrar du angav. Du får inte vackrare tältplatser än där (så se till att du inte sitter med svartepetter-tältning nere i Rapadalen).

Ruothesvagge är mycket lättgången (modulo Sarek), så det är bara att tuta och köra där. När det kommer till toppturer så är ju som du skriver Skierfe given, och Låddebákte är i princip ett måste med. Båda dessa är lätta och säkra. Du har massvis av andra val längs vägen, men en personlig favorit är Ahkka. Det är verkligen Lapplands drottning.

Bild1: lägerplats längs höga vägen.
Bild 2: Utsikt från Ahkka.
 

Bilagor

  • 31075678684_3da7131409_z.jpg
    31075678684_3da7131409_z.jpg
    132.4 KB · Visningar: 2,821
  • 15490340585_6188593437_z.jpg
    15490340585_6188593437_z.jpg
    172.2 KB · Visningar: 2,819
Ska också till Sarek, solovandring, men lite tidigare. Jag kommer att vandra i två veckor, Är planen i alla fall. Jag tror att min rutt är klar, men ska se över den. Jag har också som mål att uppleva Rapadalen och Skierfe.
Kolla gärna min blogg, där jag skriver om planerna.
 
Instämmer helt med Materialaren. Dock ett par kommentarer.

Genom att gå övre vägen kan du också vada Lulep Vassijåhkå långt upp, vilket är bra eftersom det är ett stort vattendrag som kan bli omöjligt vid högvatten. Alep Vassijåhkå är inte lika besvärlig, kan normalt vadas där stigen korsar vattnet nere i Rapadalen eller närmare mynningen där den delar upp sig i flera armar.

Tjågnårisjåhkå är också ett stort vattendrag som kan vålla besvär. Den snöbrygga som finns tidigare på sommaren är förmodligen borta eller åtminstone oanvändbar när du kommer i augusti. Du söker dig då ner till svämkäglan nära mynningen och vadar där.

Smailajåhkå i Ruotesvágge är den sista prövningen på den föreslagna rutten. Här går man över på grusbottnar där jokken delar upp sig i många armar.

Du vet säkert att man vadar med en eller två stavar. De flesta väljer idag att vada med kängorna på, sulor och strumpor avtagna och regnbyxor åtdragna utanpå. Då behåller man ett bra fäste och hindrar fötter och ben från att bli iskalla. Minst vatten brukar det vara på morgontimmarna.

Skulle du bli fast vid Tjågnårisjåhkå så kan du välja att gå ut till bron över Gukkesvákkjåhkå och fortsätta till Suorva, antingen den södra (vanligaste) vägen eller en nordligare rutt vid sjön 1074.

Lycka till önskar Pelle
 
Smartast och lättast är att lämna kängorna hemma och köra med kraftigt ventilerande/dränerande trailrunnners eller vandringssandaler. Ev komplettera med vattentäta strumpor. Vid vaden så knatar man bara på och forsätter på andra sidan som om inget hänt. Bara joxigt att hålla på att byta skor stup i kvarten.
 
Instämmer helt med Materialaren. Dock ett par kommentarer.

Genom att gå övre vägen kan du också vada Lulep Vassijåhkå långt upp, vilket är bra eftersom det är ett stort vattendrag som kan bli omöjligt vid högvatten. Alep Vassijåhkå är inte lika besvärlig, kan normalt vadas där stigen korsar vattnet nere i Rapadalen eller närmare mynningen där den delar upp sig i flera armar.

Tjågnårisjåhkå är också ett stort vattendrag som kan vålla besvär. Den snöbrygga som finns tidigare på sommaren är förmodligen borta eller åtminstone oanvändbar när du kommer i augusti. Du söker dig då ner till svämkäglan nära mynningen och vadar där.

Smailajåhkå i Ruotesvágge är den sista prövningen på den föreslagna rutten. Här går man över på grusbottnar där jokken delar upp sig i många armar.

Du vet säkert att man vadar med en eller två stavar. De flesta väljer idag att vada med kängorna på, sulor och strumpor avtagna och regnbyxor åtdragna utanpå. Då behåller man ett bra fäste och hindrar fötter och ben från att bli iskalla. Minst vatten brukar det vara på morgontimmarna.

Skulle du bli fast vid Tjågnårisjåhkå så kan du välja att gå ut till bron över Gukkesvákkjåhkå och fortsätta till Suorva, antingen den södra (vanligaste) vägen eller en nordligare rutt vid sjön 1074.

Lycka till önskar Pelle

Mycket bra tips! (Även om jag inte lyckats få till Pelles vadteknik utan antingen bytt skor eller gjort som Calexico och helt sonika vandrat med trailrunners - vilket jag dock inte rekommenderar förstagångsvandraren i Sarek.)

Såg att en artikel om vandring i Rapadalen just publicerats här. Mycket läsvärd: https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-pa-rapadalens-norra-sida-nagra.htm
 
...
De flesta väljer idag att vada med kängorna på, sulor och strumpor avtagna och regnbyxor åtdragna utanpå.
...


Jag gissar att Swift tänker på dem som använder höga skalkängor. Tror inte det är en vanlig teknik bland dem som använder lägre kängor med membran.

Bra förslag och fina bilder Materialaren! Vägen ovanför Rapadalen är fortfarande kvar på min att göra-lista och suget blev ju inte mindre nu.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns någon tråkig väg i Sarek så oavsett vad du väljer fannsan, får du sannolikt en fin tur. Bara att hålla tummarna för fint väder!
 
...

Bra förslag och fina bilder Materialaren! Vägen ovanför Rapadalen är fortfarande kvar på min att göra-lista och suget blev ju inte mindre nu.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns någon tråkig väg i Sarek så oavsett vad du väljer fannsan, får du sannolikt en fin tur. Bara att hålla tummarna för fint väder!

Jag håller med att det är svårt att hitta en tråkig väg i Sarek -- det är ju vädret man kan ha otur med, men det är ju svårt att planera för om man inte är enormt semesterflexibel. OP verkar ju dock vara rätt flexibel, så då kan ju en ombokningsbar biljett vara något för att försöka pricka in en vecka med potentiellt finväder.

Höga vägen är verkligen fantastiskt vacker, så här kommer en lägerplats till som tillhör mina absoluta favoriter: det är precis öster om Alep Vássjájågåsj, precis innan nedstigningen // efter uppstigningen om man följer den markerade stigen längs jokken. Att ligga och mysa med den här utsikten efter en dag på skrå är mumma för själen (obs att Hans Fowelins orangemarkerade sträckning passerar under - dvs missar - denna magiska plats):
 

Bilagor

  • 20140807-DSCF0621.jpg
    20140807-DSCF0621.jpg
    56.4 KB · Visningar: 2,008
Hallå på er!

I augusti beger jag mig för första gången till Sarek för en vandring på mellan 7-12 dagar (är väldigt flexibel). Jag vandrar oftas ensam och trivs bäst med det, men på grund av detta önskar jag en relativt enkel och säker rutt genom Sarek som inte innehåller en massa svåra vad. Jag önskar dessutom tips på ett par fina toppturer längst vägen.

Vart jag ska börja och sluta vandringen har jag inte alls bestämt än, det enda jag vet är att jag vill spana ner över Rapadalen från Skierfe under någon del av vandringen. Jag går hellre ett par dagar längre och får en spännande och vacker rutt, än försöka spara in tid och gå en tråkigare rutt.

Tips, tankar, idéer - allt är varmt välkommet!

/Fanny

Kanske den här ensamvandringen kan ge dig litet tips och idéer:
https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-i-sarek-2010.htm

/ Bertil
 
Det finns förvisso många sätt att vada på, och jag har kanske felbedömt vilken teknik som är vanligast.

Jag tror att membrankängor förekommer mest på rösade leder där man normalt inte behöver göra några egentliga vad. Sådana kängor brukar nämligen anses svåra att torka. Ska man gå i Sarek med t. ex. Goretexkängor är det nog klokt att ta av dessa och vada i sandaler eller liknande.

Jag tror dock att skalkängor, som torkar lättare, är vanligast i Sarek och på andra platser där rejäla vad tillhör vardagen. Som jag uppfattat saken är det en vanlig teknik att då ta ur strumpor och sulor och vada i kängorna. Men säkert är det så, att även en del av dessa vandrare väljer att byta till sandaler.

Jag själv har fram till idag gjort mina fjällturer i stövlar. Regnbyxorna sluter då tätt mot skaften genom vattentrycket så det är bara att knalla på. Men stövlar har ju andra nackdelar, främst att min fotsvett ackumuleras däri. För första gången ska jag därför pröva att gå i skalkängor i sommar!
 
Hallå på er!

I augusti beger jag mig för första gången till Sarek för en vandring på mellan 7-12 dagar (är väldigt flexibel). Jag vandrar oftas ensam och trivs bäst med det, men på grund av detta önskar jag en relativt enkel och säker rutt genom Sarek som inte innehåller en massa svåra vad. Jag önskar dessutom tips på ett par fina toppturer längst vägen.

Vart jag ska börja och sluta vandringen har jag inte alls bestämt än, det enda jag vet är att jag vill spana ner över Rapadalen från Skierfe under någon del av vandringen. Jag går hellre ett par dagar längre och får en spännande och vacker rutt, än försöka spara in tid och gå en tråkigare rutt.

Tips, tankar, idéer - allt är varmt välkommet!

/Fanny

Svarta spetsen är mitt tips på trevlig topptur. Du når den från Skarja. Det var inte alltför svårt, förutom sista biten när man behöver sätta i händerna för att ta sig framåt.
 

Bilagor

  • P8020078.jpg
    P8020078.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,798
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...