Vart kan jag isklättra i Sverige?

Hej! Jag testade isklättring i Alaska i somras och vill verkligen göra det igen.
Finns det någon stans där jag kan klättra i några dagar i sträck?
 
Det finns isklättring i nästan hela sverige. Men beroende på hur kall vintern är kan säsongen vara väldigt kort till överaskande lång. Sen har vi ju ett grannland som är oförskämt begåvat med fina isklätterområden, där man kan förlägga en och annan klättervecka.....

Vilket område som är mest lämpat handlar nog mest om vilken geografisk utgångspunkt man har. För oss i södra delarna av sverige är det många gånger lättare och närmre att ta bilen över norska gränsen än att åka upp till norra sverige.
 
Tack för länken Mike och för alla svar. Kullaberg är nog riktigt häftigt att klättra på för dig som bodde söderut :) blir nog semester norrut ändå:)
 
Wow

Ser jättehäftigt ut. Måste ha en guide med dock, jag har bara isklättrat en heldag på glaciär. Tack snälla för alla länkar, guld värt.
 
Tack för länken Mike och för alla svar. Kullaberg är nog riktigt häftigt att klättra på för dig som bodde söderut :) blir nog semester norrut ändå:)

???????
Konstigt svar på mitt försök att svara på din fråga. Utgår ifrån att du inte försöker vara otrevlig utan att det bara blev så i ett misslyckat försök att vara rolig, sådant kan lätt misstolkas. Om man uppfattas som trevlig kanske det är lättare att få svar i framtiden?

Jag bor utanför Norrköping (var fick du Kullaberg ifrån?) och är iom det bortskämd med isklättring både riktigt nära och några få mil längre bort. Östergötland räknar jag som södra sverige, och om jag tolkar din profil rätt och du bor i Stockholm så räknas nog även det till södra sverige, kolla på en karta så får du se.

Mitt, kanske lite luddiga, tipps om norge gäller även stockholmare. Den koncentrationen, variationen och lättillgängligheten har du mycket svårt att hitta på närmre håll.
 
Jag försökte verkligen inte vara otrevlig, tråkigt att du upplevde det så. Det var mer ett bekräftande att kullaberg verkar häftigt att klättra efter att ha läst länken jag fick. Jag visste naturligtvis inte vart söderut du bor.
 
?

Jag försökte verkligen inte vara otrevlig, tråkigt att du upplevde det så. Det var mer ett bekräftande att kullaberg verkar häftigt att klättra efter att ha läst länken jag fick. Jag visste naturligtvis inte vart söderut du bor. Verkligen glad över all info jag kan få i ämnet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...