"Inhumant" beteende mot fångade fiskar i TV?

Någon mer än jag som reagerat hur man behandlar upptagen fisk i många fiskeprogram? Tänkte främst på sista avsnittet för säsongen av Vildmark Fiske i SVT där de havsfiskar. Den fångade fisken slängs bara i en plastback utan att avlivas, fisken får mao kvävas till döds. Visst, fiskar känner säkert inte smärta som vi gör, men borde man ändå inte föregå med gott exempel i ett fiskeprogram och avliva fisken snabbt och smärtfritt?

En annan sak som jag reagerat på är att man i Vildmark Fiske (tror jag det var, eller var det i 4+) som man tar i fisken med torra händer när man lossar den för utsättning. Vet inte om jag lärt mig fel, men jag har hört att man då skadar fiskens slemlager som fungerar mot parasiter etc, och därmed utsätter fisken för onödigt lidande.
 
Inlägg om fisk-smärta

Vad de kom fram till var att fiskar registrerar smärta, mer kan man inte mäta..... Troligtvis förstår fiskar inte smärta... (Sa någon kunnig på ämnet!)

Men jag håller TOTALT med om att denna omgång av "Vildmark - fiske" var extremt klantigt med hur fångst behandlades, jag tänker speciellt på "lax-sparkaren" i Alta... :mad:
Gädd programmet var väl OK.. Där lossade de till och med en del fiskar utan att ta upp dom! BRA!!
Men det vore ju bra om man visade naturen den respekt den förtjänar. (speciellt i ett TV program)
 
Instämmer

Skönt att se att fler reagerade på hur man behandlade firrarna...riktigt klantigt och dumt, speciellt med tanke på att många som ser programmet inte är "inbitna fiskare" och därmed får en felaktig bild av vad sportfiske innebär.
 
Re: Inlägg om fisk-smärta

esoxlucius74; sa:
Vad de kom fram till var att fiskar registrerar smärta, mer kan man inte mäta..... Troligtvis förstår fiskar inte smärta... (Sa någon kunnig på ämnet!)

Nej, jag tror att själva poängen var just SÄTTET som smärtan registrerades på; att fiskar sprattlar om man sticker nålar i dem hade nog inte varit ett resultat som någon uppmärksamat!

Som fiskare VILL man givetvis tro att fisken INTE känner smärta och dödsångest på samma sätt som vi, annars kanske man skulle få moraliska betänkligheter beträffande sin 'sport'?

/Per
 
Jag skulle tro att ingen kan säga på vilket sätt fiskar uppfattar smärta. Att dom inte gör det på samma sätt som oss är dock troligt pga avsaknad av storhjärnsbark. Någon form av smärtstimuli uppfattar dom nog i alla fall och konstigt vore annars.

David
 
upplysningsvis...

...har jag skickat ett mail till SVT där jag har framfört mina åsikter enligt ovan. Jag har även bifogat en länk till denna diskussion. Vi får väl se om någon ansvarig för Vildmark Fiske hör av sig...
 
Bra intiativ. Jag håller fullt med om att fiskar behndlas illa, inte bara i " Vildmark Fiske". Titta tex på "snuskgubben" :) Rex Hunt (för er som har Discovery).
 
Rex och hans vänner

Kan inte annat än att hålla med! men om man jämför svenska fiskeprogram med rex hunt, hooked on fishing mfl. så framstår vildmark som rena föredömen även om det inte rättfärdigar laxsparkning och annat sjukt beteende...
huruvida fisken känner smärta eller ej tycker jag känns mindre viktigt, man skall visa sitt "byte" respekt ändå!
 
Dubbelmoral?

Jag håller självklart med om att det såg jäkligt dåligt ut när norrmannen sparkade upp en grilse på Vildmark Fiske. Icke-fiskande vänner har sagt att det verkar vara dålig stil på fiskarna på TV. Mycket tråkigt.

Men är det egentligen inte lite dubbel-moral? Grilsen skulle med största sannolikhet klubbas med en priest i huvudet 10 sekunder senare. Eller visar man mer respekt mot sin fångst genom att slå det i huvudet med en blyklump än när man ger det en spark?

Fast man kanske kan begära av Vildmark Fiske att de åtminstone har vett att inte visa den sekvensen?

Peppe
 
Re: Dubbelmoral?

peppe_malmqvist; sa:
Men är det egentligen inte lite dubbel-moral? Grilsen skulle med största sannolikhet klubbas med en priest i huvudet 10 sekunder senare. Eller visar man mer respekt mot sin fångst genom att slå det i huvudet med en blyklump än när man ger det en spark?

Fast man kanske kan begära av Vildmark Fiske att de åtminstone har vett att inte visa den sekvensen?

Peppe

Var de inte tvungna att sätta tillbaka fångsten i Alta? Eller har jag missuppfattat det hela?

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
Stadan Skriv under för att protestera mot torskkvoter! Fiske 7
andy69 Med båt mot Sarek/Skierrfe? Fiske 3
peppe_malmqvist Protestera mot laxfisket Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...