Ämne: Dagens ungar
Visa ett inlägg
Gammal 2003-10-13, 09:59
nermander nermander är uppkopplad nu

Jag undrar hur alla ni som "vet" att dagens ungar inte gör som ni gjorde vet att de inte gör det? Jag menar, visste era föräldrar om att ni sprang och sköt fåglar med pilbåge? Har ni varit ute i närmsta skog och letat efter kojor?

Jag tror inte skillnaden är så stor som den verkar, det handlar helt enkelt om att som vuxen står man "utanför" barnens lekar och ser inte lika mycket av dem som man gjorde när man själv var lite och "på insidan".

Precis som förr är det naturligtvis inte, numera måste barnen ha cykelhjälm, får inte lämna skolgården på rasterna och får absolut inte cykla sönder allmänningen med sina cyklar. Där tror jag vi har den största skillnaden, idag handlar det mer och mer om att ge andra ansvaret för vår säkerhet och därmed vågar vi inte låta barnen göra vad som helst.

När jag var liten (1-2 år) så vet jag att mina föräldrar lämnade mig hemma i spjälsängen och gick till grannen på fest. "Barnvakten" blev att ringa upp med grannens telefon och låta luren ligga av så de hörde om jag skrek. Vilka föräldrar skulle våga göra sånt idag utan att riskera att soc. tar barnen ifrån dem?
Svara med citat