Abborrfiske hur?

Har fest fiskat gädda i mina dar....eller kanske har fiskat och mest fått gädda....

Är nu sugen på att fiska lite mer fokuserat efter abborre....gärna stor men det är inte det viktigaste.

VAd göra? Fiskar mest på ostkusten (runt Nyköping/Oxelösund) med tillgång till båt.

Små jiggar knutna på linan utan tafs?

Vilken lintjocklek?

Behöver jag skaffa lättare utrustning än min nuvarande allround insjö (typ) storleksklass tre (ABU), på rullen tror jag. Är UL-fiske ett bra alternativ? Eller bara ett spö för lägre betesvikter?

Dragrodd / trolling...är det ett alternativ?

Bottenmete?

Vilka typer av bottnar och vilka djup är aktuellt?

Hur gör man för att inte få gädda? Gäddor brukar ju hugga på allt och lär ju kunna dra av eller bita av en tunn lina..... se länk nedan...

ALLA tips för ett mer framgångsrikt abborrfisk mottages tacksamt.

Har sökt på forumen men det är nästan bara flugfiske där. Inget abborrspinnfiske mer än denna intressanta länk om tafs vid jiggfiske. Tips angående detta mottages gärna.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8171

/Andreas
 
Jigg..

Ett litet sänke från vilket man knyter en ca 20 cm lång lina till en vanlig aberdeen krok med en jiggsvans vet jag fungerar bra i Lödde å. Är själv intresserad av att få fler användbara tips.

MVH
David
 
Bäcksjön

Ser att du är från Västerbotten! Bor du i närheten av Umeå så ska du få ett kalasbra tips för abborre:

Packa ordentligt med vanlig metmask, några mackor och en termos samt ett par tjugolappar. Bege dig sedan till Bäcksjön vid sex/sjutiden på kvällen. Hyr en roddbåt vid postlådan på gaveln till ett av husen på gården (löjligt billigt). Ro ut till de små öarna mitt i sjön. Ankra båten ca 5-10 meter innan öarna, ganska precis mitt emellan dem i den riktning du kom ifrån.

Passa på att äta mackorna och drick kaffet innan du slänger i ditt vanliga flötmete. Ty resten av kvällen kommer du inte att ha tid till fika... Abborren är STOR och huserar under båten i stora stim.

Skitfiske på dig :)
Mvh, Markus
 
prova

jag brukar bara ro ut med en båt och dra lite
sommartid ungefär vid solnedgången
tunn lina (0.20)
gammal skitutrustning
gillat spinnare (myrans panter är ok,abu droppen med)
gärna ca 5 gram ,inte för stora
en sa som jag gillar om man ror med spinnare är
kullagerlekanden
har funkat mycket bra dom sista 25åren sist jag bidde utan fisk var hösten 88 ;-)

men prova dig fram ,det finns många bra sätt

Mvh
hannu
 
ala; sa:
Har sökt på forumen men det är nästan bara flugfiske där. Inget abborrspinnfiske mer än denna intressanta länk om tafs vid jiggfiske. Tips angående detta mottages gärna.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8171

/Andreas

Nöjet i abborrfisket förhöjs avsevärt om fisken tas på fluga. Prova att i ändan av en lång tafs sätta en streamer med silverkropp eller en liten bucktail (småfiskimitationer). De riktigt stora abborrarna blir galna om den tas in med lätta ryck. Allra roligast blir det de dagar abborren jagar småfisk i ytan och en torr muddler kan användas. Hugget från en kilosborre är våldsamt!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...