Hund i ryggsäck på skoter?

Har planer på att ha en Australisk Terrier i ryggsäck på ryggen då jag kör skoter i fjällen.
Någon som har erfarenhet av detta och kan ge tips?
Finns det någon slags "mössa" med inbyggda "brillor" att ha mot motorbuller och snörök?
 
Låter lite svårt och vådligt..

Jag har sett folk som tar dom framför sig som man gör med barn, men då var det nått spets-liknande så hunden var lite större än så..
 
Borde funka

men varför inte ha hunden i en större axelremsväska framför dig i stället? Jag har sett bilder på hundar med typ flygarhuva på sig. Hörselskydd låter svårt. Hundar klarar snörök bra IMHO.

Thure
 
men varför inte ha hunden i en större axelremsväska framför dig i stället? Jag har sett bilder på hundar med typ flygarhuva på sig. Hörselskydd låter svårt. Hundar klarar snörök bra IMHO.

Thure

Tack för tipset om axelremsväska. Värt att fundera över. Samtidigt som jag helst inte har hunden framför mig eftersom den kan klämmas om jag kör mot något som gör tvärnit på skotern. Hänt många olyckor med barn då vuxna klämt ihjäl sina barn.
Jo precis, någon sån där flygarhuva kanske är något.
Jag har hört att snörök(små isbitar) kan vara skadligt för deras syn?
 
Vår hund är för stor för ryggsäck och jag slipper helst pulka. Någon som har erfarenhet av att ha 23 kg hund med mankhöjd på 57 cm på skoter? Det blir lugn körning i Riksgränsen men finns lite trixiga kraftigt lutande partier där man måste burka rätt kraftigt. Det blir hyrskoter så jag vill ju inte att den blir skadad i dyna, kring styre eller instrument av klor heller. Funderar på om man kan sitta på ett liggunderlag och sambon hålla honom med sele mellan oss kanske? Någon med erfarenhet?

Tänkt maskin (tyst och bra):
ace600.jpg
 
Jag har av och till haft en 34 kilo tung, 80 cm hög (i manken, ja) borzoi i knät när jag kört eller åkt skoter, och det går väl, typ ;).

Jag skulle nog framförallt satsa på att ha hunden mellan er, helst sittande mellan din sambos ben så att hon kan hålla i den. Klomärken på sätet är nog inte en alltför stor risk, men liggunderlaget torde väl knappast skada.

Springer hunden iväg om ni släpper den, eller kan ni lita på den? Om ni kan lita på den skulle jag skita i selet, bara risk att nån fastnar i något i nån olämplig situation.

I alltför trixiga partier skulle jag bara låta hunden springa bakom skotern en bit.
 
Samtidigt som jag helst inte har hunden framför mig eftersom den kan klämmas om jag kör mot något som gör tvärnit på skotern. Hänt många olyckor med barn då vuxna klämt ihjäl sina barn.

Det där ska man inte förakta. Det krävs inte mer än en skaplig inbromsning för att man ska klämma barnet eller hunden mot styret, och en fullvuxen karl väger en hel del även om han bara kommer farandes i 10km/h.

Jag tror det enklaste är att din sambo har hunden i knät. Kanske i en sån där mjuk transportbur av mindre modell?
På en sån där modern maskin med så fint passagerarsäte behöver man som passagerare sällan hålla i sig med händerna i vilket fall som helst =)
 
Hundar på skoter...

Hej!
Vi har tvp Border Cillies. Min är liten på ca max 15kg. Hon springer ofta en bit och sedan åker hon framför mig. Min sambos BC sitter på dynan bakom. Där sätter hunden sig redan då hon förstår att det är skoter på G.

Jag har också någon enstaka gång fraktat siberian huskys i en ryggsäck på ryggen. Det har gått bra. Bäst är det dock om man har någon i en kälke bakom skotern som håller ordning på hunden där.

Här är några bilder på min sambo med hund på skotern.

Mvh
/ Matti i Jokkmokk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vinddriven Hund valp i ryggsäck? Hundsport 6
thureb Smarttag användbar för att hitta bortsprungen hund? Hundsport 5
kanelsvans Hammock och hund Hundsport 4
Davva2 Trebent hund i fjället? Hundsport 7
Davva2 Behöver en korthårig hund "vindjacka" på vinterfjället? Hundsport 5
Deltidseremiten Hund på flyg? Hundsport 3
andy69 GPS till Hund...? Hundsport 6
apan75 Tolkning med hund Hundsport 11
ollebus Hund med på tåget. Hundsport 5
Ringnes Bortsprungen hund på Kungsleden Hundsport 0
fuchs Hund och ormbett Hundsport 18
Tollan Klövja med hund Hundsport 3
Davva2 Hur ha hund på pulktur? Hundsport 5
småvildar tips på bra att ha grejer för friluftsliv med hund Hundsport 10
baffinguarapo skrinda/ vagn till hund Hundsport 12
niklaz MTB och hund (film) Hundsport 2
eastman Hund skor Hundsport 8
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
shiloh Liggunderlag till hund under fjällvandring Hundsport 16
Ayrin "Få igång" en hund på drag Hundsport 7
boelresor Förslag fjällturer med hund Hundsport 2
xtrem Mygg och knottmedel till hund? Hundsport 5
wilmis Förberedelser Abisko med hund Hundsport 9
niklaz Helikopter med hund Hundsport 6
Denajss packlista HUND fjällvandring? Hundsport 7
Ännna resa runt i europa med hund? Hundsport 6
asalu Hund i fjällstuga Hundsport 13
niklaz Sy själv: vindsäck/sovpåse till hund (á la Jervehiet) Hundsport 5
Sjolidens Cykla LÅÅåNGT med hund! Hundsport 11
Jemael Kan man cykla med en klövjad hund? Hundsport 5
luffsarbjörn Ta med hund på syltoppen? Hundsport 9
per162 Hund och skidalpinism? Hundsport 7
LisaJ hund-/friluftskompis i Östersund Hundsport 1
Pumasmatte Hela Kungsleden med hund? Hundsport 1
Fnöske Pulka+hund Hundsport 9
lillaliam Bra vandrigsled när man har med sig hund? Hundsport 5
sabinita Med hund i Funäsdalen Hundsport 1
Calle22 Med kopplad hund i Sarek Hundsport 39
Kalotta Cykelsemester med hund?! Hundsport 3
loisen Vandring med hund nu till helgen! Hundsport 2
kikkit Stockholm - Jämtland med hund Hundsport 1
thureb Bussresa till fjälls med hund Hundsport 1
Otto Støver Vandring med hund i nasjonalpark Hundsport 9
Kött Mat på tur med hund Hundsport 4
skalman Paddla kanadensare med hund? Hundsport 19
GAVIAARCTICA Möte med björn när man har hund i koppel Hundsport 25
novas husse Hund i cykelvagn? Hundsport 4
louisehansson Vandring med hund, nybörjare Hundsport 34
LisaJ Lös hund i fjällen? Hundsport 90
bigfoot Lagkrav på kopplad hund? Hundsport 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.