Kungsleden på 16 dagar

Jag kommer att ensamvandra Kungsleden i höst med självförsöjning av mat. Dvs. jag bär allt jag skall äta och fyller inte på under ledens gång. Vatten tas längs med leden. Min packning kommer att väga ca 25,4 kilo (exkl skor och kläder) vid start och minska med ca 475 gram per dag.

Jag räknar att gå mellan 2.6 och 3 mil per dag. Jag kommer inte att sova i någon stuga utan bara under bar himmel eller tarp.

När täckning finns kommer jag att uppdatera denna tråd samt köra en större whatsuppgrupp för vänner och nyfikna. Data skickas via satelitmodem samt NMT. Jag laddar min Tech (Mobil, Pannlampa, modem) med Solceller på ryggsäcken (Kan hängas på bröstet när man går mot solen).

Fråga till er som gått tidigare, jag har hittat vandringar på hela leden från 30 dagar, 19 dagar och några "Runners" som gjort den på 8-9 dar. Men vill ha mer tidsuppfattning hur lång tid andra gått på.

Finns det nån här (eller känner nån) som gjort en självförsörjande vandring med tyngre packning?

Jag vill ha feedback på om 16 dagar upplevs som ett orelistiskt mål?
 
Jag planerade också för 16 dagar på min egen vandring av Kungsleden. Rent fysiskt var det inga problem för mig att snitta 30 km om dagen fram till Kvikkjokk och jag kände mig stark morgonen efter. Däremot trivdes jag inte så bra med att gå själv och valde därför att bryta där.
Två viktiga skillnader oss emellan är att jag började med 11-12 kg i ryggsäcken och hade 6-700 gram mat per dag (ifall den matematiken inte går ihop för dig så beror det på att jag skickade ut matpaket att hämta upp på vägen :)).

Såvida du inte har väldigt högt kalorivärde på din mat eller har låg ämnesomsättning är risken hög att du kommer gå hungrig till stor del. Speciellt med tanke på den tunga ryggsäcken.
Tvivlar inte på att det är genomförbart. Hur trevlig upplevelsen blir är däremot en helt annan fråga.
 
Jag har vandrat självförsörjande i 2 veckor, med 4 barn (äldsta då 10). Vi hade sammanlagt 40 kg. 1,5 kg mat per dygn. Jag bar 21 kg. Du verkar ha bra matvikt men du skulle kunna banta övriga vikten för att göra d bekvämare. Min erfarenhet är att det tar flera dagar (ca 5-7 för mig) innan vikten känns lättare o tror d beror på att man är väldigt trött första dagarna o därför krävs d rätt mycket viktminskning för att d ska bli märkbart.
Lycka till o glöm ej att uppdatera (många lovar sånt inför tur, få gör d)
 
Tack för feedback,jag håller med om att packningen anses som tung och jag skulle säkert kunna byta ut sovsäcken till en tunnare och dumpa lite smått i klädväg / GPS osv.

Jag vill tillägga att jag är 181 cm lång och väger ca 105 kilo, vid lite prov-vandring med vattenflaskor på 26 kilo i packningen så verkar inte fötter och knän ta nämnvärt med stryk vid snabbmarch upp och ner för en slalombacke i 4 timmar.

Mitt största problem brukar vara infanterield så zinkpasta är min bästa vän på turen.
 
Det är bara du själv som kan komma fram till vad som är rätt för dig, men vi andra kan ju bidra med lite jämförelsematerial:

Tolkar jag dig rätt, så tänker du starta med 475 x 16 = 7600 g mat (plus bränsle?), så av de 25,4 kg startvikt är ca 7,5 kg den fasta vikt du bär på i ryggsäcken (jag antar att "exkl skor och kläder" betyder det du tänkt ha på kroppen)?
Stämmer det, så håller jag med Kogoyo om att det låter som en ovanligt/onödigt hög basvikt. Som jämförelse ligger min egen på knappa 4-5 kg för vanlig sommar/höstvandring med tält. OBS jag är ingen fanatisk lättpackare! Tvärtom är jag både frusen, gammal och bekväm av mig, och varken mitt tält, sovsäck, ryggsäck, underlag etc ligger i närheten av de lättaste som finns att skaffa i resp. kategori. Det låter alltså som du snarare borde tänka igenom vad du utan problem kan lämna hemma, än vilka nya prylar du ska skaffa ;)

Om den rörliga delen (dvs mest mat) är tillräcklig, kan bara du själv avgöra; vi vet ju inget om det genomsnittliga kaloriinnehållet, din egen grundförbrukning, om du tycker det är plågsamt eller tvärtom eftersträvansvärt med ett visst underskott, hur stor andel av de 475 grammen är kalkylerat som bränsleförbrukning, etc.

Som en grov referens kan jag bara bidra med att min egen proviant håller ett snittvärde på 600-650 kcal/100 g, dvs i praktiken drygt hava viktandelen fett. Inte så extremt som det låter - det är ju ungefär vad nötter innehåller naturligt - men alla trivs inte med det och det kräver att man både tänker igenom och fixar sin mat själv. Kolhydratbaserad kost, grötfrukostar och påsar med frystorkade färdigrätter gör det inte.

Jag är 170 cm lång, väger knappa 60 kg och har en grundförbrukning på ca 1500 kcal/dag i mitt liv som kontorsråtta. På en vanlig vandringstur kalkylerar jag med ca 400-500 g av den högoktaniga maten enligt ovan, dvs grovt räknat allt mellan 2500-3000 kcal/dag. Det håller mig mer än mätt, men innebär inget överskott på ens vanliga vandringsturer; är det frågan om mycket scrambling och toppbestigning, lägger jag mig på det högre värdet och det händer ändå, att jag tappar något kilo per vecka. Att jag inte tar med ännu mer mat, beror helt enkelt på att jag ändå inte skulle orka äta mer.
Jag tror det är praktiskt svårt att öka kaloriinnehållet per viktenhet så mycket mer, utan att det börjar bli otrivsamt och tungt för magen. Om du extrapolerar värdena ovan i proportion till din egen kroppsvikt, kan du i alla fall få ett hyggligt hum om vad du behöver kalkylera med som ett rimligt minimum.

En annan del är ju bränslevikten, och här vet vi ju inte heller något om dina vanor. Den som vill äta varm mat tre gånger om dan, dricka sitt kaffe några gånger om dan och kokar upp en full gryta vatten till spaghetti, förbrukar ju bränsle därefter. Ett effektivt vindskydd (inkl. en bottenreflektor) spelar också större roll än man kanske tror, och naturligtvis själva matsedeln. En stor andel av min egen mat behöver t ex inte ens tillagas varmt, och den som gör det kräver bara uppkok och eftersvällning i en grytmysare. Jag klarar två veckor på en 100 g gaspatron, men det är kanske lite extremt. Till en tur motsvarande din skulle jag ta med en 230-gramspatron = 0,4 kg brutto.

För den relativt "platta" och väl upptrampade vandringen på Kungsleden skulle jag kanske välja att lägga mig på den nedre gränsen av både min basvikt och mina kalkylerade matransoner, dvs 4 kg basvikt + 400 g/dag. Då skulle jag alltså hamna på kanske 4 + (0,4 x 16) + 0,4 = ca 11 kg. Du får (minst) räkna upp maten i proportion till din egen kroppsvikt, i a f om du inte planerar att ta av dina kroppsegna förråd :).

Jag håller dock med alla dem, som tycker att dina dagsetapper låter lite väl optimistiskt långa för en normalvandrare; även om man teoretiskt skulle orka, så tar leder och senor stryk av att man gör det i 16 dagar i streck. Risken ökar med ökande kropps- och packvikt. Men även det kan bara du själv bedöma. Du kanske är en supervältränad bergslöpare :)
 
Senast ändrad:
Ett tips som inte kräver inköp är att inte ta mä nåra ombyten. Endast ett underställ t natten, o kläder du har på dig på dagen, förstärkningsplagg inkluderade. Jag har aldrig ombyten med, o två veckor kan tyckas lång tid men faktum e att man inte stinker. Kroppen tillverkar egen "tvål" o "schampo" ftr nåra dagar, tro d lr ej. har endast mä nåt par kallingar samt strumpor t hemresan - e rätt skönt att ta av sig skor på tåget utan att använda gasmask. De två veckorna vi vandrade var på gotland och inte ett enda vattendrag att tvätta sig i stötte vi på.

Med 105 pannor så skadar d inte att förlora nåt kg, lr 20. Så din beräknade mat kommer göra susen ;-). Du kommer inte svälta, men för att känna dig mätt så kan jag tipsa om att dricka 1-2 glas vatten före varje måltid. Skulle du tappa 20 kg så hamnar du på minus i bruttovikt för packning (exkl maten) o d kan ju anses som ultralättpackning isf.
 
Tack för bra feedback, här är min packning från HK leden. Skillnaden att att jag kommer att ha "lite" mer mat att bära.


lypdcn.jpg
 
Förutom extra mat på bilden ovan så saknas, satelitmodem, nmt-modem, antenn och Solceller på totalt ca 1,5 kilo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...