optimus nova

Jag har ett optimus nova kök som jag införskaffade för någon månad sedan. Jag testade det hemma en gång innan jag for ut på fjälltur och det fungerade klockrent. Väl ute på turen ville det inte fungera som jag ville. Förvärmningen går bra och man får en fin låga efter en stund. När det gått ca en minut efter det slocknar brännaren helt och måste därefter svalna helt innan man kan sätta igång den igen, även om det egentligen inte är nägon idé eftersom samma visa går om igen. Jag har haft mycket tryck i falskan när jag har testat så det är inte det som är felet heller..

Är det någon annan som haft samma problem som jag?

/Amanda
 
Har du parafin i filtren, pröva utan filter, bytt bränsle. Trycket behöver inte vara speciellt högt men parafin stannar allt.
 
Om man får paraffinutfällning i filtren så kan man pumpa precis hur hårt som helst utan att det kommer fram tillräckligt med soppa. Dålig fotogen utomlands kan nästan bli issörja pga. utfällning men även här kan köpefotogen börja fälla ut när det är riktigt kallt.
.
På Novan finns det en enkel löstagbart filter i ändan på sugslangen på pumpen. filtret där är ganska litet och vid trubbel kan man ta bort den helt om soppan inte är mycket skräpig. man kan alltid klippa ut nya filter från wettex-duk eller liknande eller vira fast med sytråd en 'strumpa' över hela sugändan av samma duk om soppan är mycket skräpig.

Kör du på kem. ren bensin eller alkylatbensin så slipper du den typen av problem.

---

Att bara göra en provkörning innan färd på en ny kök är inte tillräckligt - man bör prova det flera gånger i varierande miljö, plocka isär den och plocka ihop den så att man dels kan få isär köket med dom medföljande delarna eller komplettera med extra verktyg och dels helt enkelt lära känna alla delar så att man kan felsöka när det krånglar - hade du gjort det så hade du säker hittat filtret i ända på sugslangen och tagit bort den för att se om köket fungerar bättre.

Köket sitter jättehårt ihop från fabrik, har man inte lossat delarna hemma med extra vertyg som hjälp innan så är det väldigt tveksamt om man får isär köket i fält med multiverktyget när man verkligen behöver det - förr eller senare så måste en MF-kök rensas på sot och beläggningar inuti från bränslet och då bör man också ha grejor för det med sig!.
 
Förmodligen dum fråga, men har du vänt flaskan rätt? ON /OFF står på pumpen....i alla fall på mitt gamla Nova. Gissar att ett nytt har samma funktion..
 
Problem med paraffinutfällning i fotogen i stark kyla gäller alla MF-kök (utom kök som också värmer bränslebehållaren med eller mindre under användning). Primus Omnifuel har _två_ filter, en litet som sitter i ändan på sugröret och den är inte enkelt att få bort som Novan då den är pressad, om man lyckas få bort filtret med nål eller vad man nu har så finns det ytterligare ett filter i skarven mellan köket och slangen - här måste man kolla två ställen om köket krånglar pga. paraffinutfällning - även här gäller det att ha provat att plocka isär köket då bitarna sitter stenhårt även här från fabrik.
 
Japp..

Jag har ett optimus nova kök som jag införskaffade för någon månad sedan. Jag testade det hemma en gång innan jag for ut på fjälltur och det fungerade klockrent. Väl ute på turen ville det inte fungera som jag ville. Förvärmningen går bra och man får en fin låga efter en stund. När det gått ca en minut efter det slocknar brännaren helt och måste därefter svalna helt innan man kan sätta igång den igen, även om det egentligen inte är nägon idé eftersom samma visa går om igen. Jag har haft mycket tryck i falskan när jag har testat så det är inte det som är felet heller..

Är det någon annan som haft samma problem som jag?

/Amanda

Tyvärr har jag exakt samma problem. Nytt Nova som körs med kemiskt ren bensin och har använt ett äldre nova sen 2002, så ja, pumpen och flaskan ligger åt rätt håll ;).

Och köket har godkänts av Optimus/Katadyn efter att ha gått igenom "recall"-processen i höstas.
Köket går som tåget i ca 10 minuter, sen börjar det låta som en helikopter, sen slocknar det. Släpp ut tryck, svalna, tänd, upprepa ad nauseum.

Nu börjar jag känna att jag totalt tröttnat på Optimus. Visserligen har Nova den bästa regleringen av lågan på MF-kök som jag har sett, men va f''n, det har man ju ingen nytta av om skiten inte brinner.

Ska reklameras så snabbt som möjligt, och sen får det bli mitt gamla XGK med konservburkslock i fortsättningen.

//J
 
Om man får paraffinutfällning i filtren så kan man pumpa precis hur hårt som helst utan att det kommer fram tillräckligt med soppa. Dålig fotogen utomlands kan nästan bli issörja pga. utfällning men även här kan köpefotogen börja fälla ut när det är riktigt kallt.
.
På Novan finns det en enkel löstagbart filter i ändan på sugslangen på pumpen. filtret där är ganska litet och vid trubbel kan man ta bort den helt om soppan inte är mycket skräpig. man kan alltid klippa ut nya filter från wettex-duk eller liknande eller vira fast med sytråd en 'strumpa' över hela sugändan av samma duk om soppan är mycket skräpig.

Kör du på kem. ren bensin eller alkylatbensin så slipper du den typen av problem.

---

Att bara göra en provkörning innan färd på en ny kök är inte tillräckligt - man bör prova det flera gånger i varierande miljö, plocka isär den och plocka ihop den så att man dels kan få isär köket med dom medföljande delarna eller komplettera med extra verktyg och dels helt enkelt lära känna alla delar så att man kan felsöka när det krånglar - hade du gjort det så hade du säker hittat filtret i ända på sugslangen och tagit bort den för att se om köket fungerar bättre.

Köket sitter jättehårt ihop från fabrik, har man inte lossat delarna hemma med extra vertyg som hjälp innan så är det väldigt tveksamt om man får isär köket i fält med multiverktyget när man verkligen behöver det - förr eller senare så måste en MF-kök rensas på sot och beläggningar inuti från bränslet och då bör man också ha grejor för det med sig!.

Helt sant att man kan behöva serva sitt kök ibland, men det är normalt inget större problem tycker jag efter snart 25 år med MF-kök...de flesta kök har jag aldrig behövt göra annat än rensa munstycket på.

Och det gamla hederliga Nova-köket från den förkinesiska tiden krånglade aldrig för mig, vare sig på fotogen eller bensin. Har aldrig behövt ta bort några filter eller byta packningar etc. trots några hundra dygns användning året runt...

Tror tyvärr att köket strular pga att det är slarvigt ihopsatt. Säkert någon skit i systemet som inte ska vara där. Med en verktygsbänk, tryckluft och kanske rengöringsmedel som kan användas inuti köket, hemgjorda filter etc så kan det mycket väl gå att få igång det.

Men jag köper ju inte ett dyrt MF-kök för att börja med att "helrenovera" det...näe, tillbaka med skiten så återgår jag till XGK...

...synd att Omnifuel har så begränsad kapacitet för sparlåga, det är annars ett pålitligt kök...

//J
 
Tyvärr har jag exakt samma problem. Nytt Nova som körs med kemiskt ren bensin och har använt ett äldre nova sen 2002, så ja, pumpen och flaskan ligger åt rätt håll ;).

Och köket har godkänts av Optimus/Katadyn efter att ha gått igenom "recall"-processen i höstas.
Köket går som tåget i ca 10 minuter, sen börjar det låta som en helikopter, sen slocknar det. Släpp ut tryck, svalna, tänd, upprepa ad nauseum.

Nu börjar jag känna att jag totalt tröttnat på Optimus. Visserligen har Nova den bästa regleringen av lågan på MF-kök som jag har sett, men va f''n, det har man ju ingen nytta av om skiten inte brinner.

Ska reklameras så snabbt som möjligt, och sen får det bli mitt gamla XGK med konservburkslock i fortsättningen.

//J
Jeg har bare før-kinesisk Nova, og aldri hatt andre problem enn at jeg ikke brukte hurtigkoblingen rett. Prøv å ta bort rensenålen, og kjør en test og se om det brenner bra i 20-30 minutter.

dsk
 
Tyvärr har jag exakt samma problem. Nytt Nova som körs med kemiskt ren bensin och har använt ett äldre nova sen 2002, så ja, pumpen och flaskan ligger åt rätt håll ;).

Och köket har godkänts av Optimus/Katadyn efter att ha gått igenom "recall"-processen i höstas.
Köket går som tåget i ca 10 minuter, sen börjar det låta som en helikopter, sen slocknar det. Släpp ut tryck, svalna, tänd, upprepa ad nauseum.

Nu börjar jag känna att jag totalt tröttnat på Optimus. Visserligen har Nova den bästa regleringen av lågan på MF-kök som jag har sett, men va f''n, det har man ju ingen nytta av om skiten inte brinner.

Ska reklameras så snabbt som möjligt, och sen får det bli mitt gamla XGK med konservburkslock i fortsättningen.

//J

När den slocknar - pyser det hörbart ur munstycket då ???, kommer det fram någon bränsle i gas eller flytande form även om du väntar en stund med kranar orörda öppna efter att köket slocknar och köket svalnar ?

kommer det inte någon bränsle så brinner det inte, frågan är var det tar stopp, i själva köket, i slangen, i snabbkopplingen eller pumpen med sugslang och dess filter i ändan och en dum fråga - tillräckligt med bränsle i flaskan?.

Någonting händer uppenbarligen var gång du gör det trycklöst och sedan pumpar upp igen - frågan är om det är beroende av brännartemperaturen (och borde sätta fart med gasblås eller sprutar vätska igen när den kallnar) eller att du skakar om bränsleflaskan iom. göra den trycklös och uppumpning igen. eller har det att göra med snabbkopplingen och dess O-ringar

Kommer det inte ut bränsle till brännardelen trots att köket kallnat, ventiler öppna och du har tryck i flaskan så har du stopp någonstans och det gäller att hitta stället med metodisk felsökande bit för bit.

mao. lite systematisk felsökning kan man kosta på sig då det kanske simmar en liten bit gladpack plastolie i bränslet (närmast osynlig i bränslet) och täcker för insuget efter ett tag..?
 
När den slocknar - pyser det hörbart ur munstycket då ???, kommer det fram någon bränsle i gas eller flytande form även om du väntar en stund med kranar orörda öppna efter att köket slocknar och köket svalnar ?

kommer det inte någon bränsle så brinner det inte, frågan är var det tar stopp, i själva köket, i slangen, i snabbkopplingen eller pumpen med sugslang och dess filter i ändan och en dum fråga - tillräckligt med bränsle i flaskan?.

Någonting händer uppenbarligen var gång du gör det trycklöst och sedan pumpar upp igen - frågan är om det är beroende av brännartemperaturen (och borde sätta fart med gasblås eller sprutar vätska igen när den kallnar) eller att du skakar om bränsleflaskan iom. göra den trycklös och uppumpning igen. eller har det att göra med snabbkopplingen och dess O-ringar

Kommer det inte ut bränsle till brännardelen trots att köket kallnat, ventiler öppna och du har tryck i flaskan så har du stopp någonstans och det gäller att hitta stället med metodisk felsökande bit för bit.

mao. lite systematisk felsökning kan man kosta på sig då det kanske simmar en liten bit gladpack plastolie i bränslet (närmast osynlig i bränslet) och täcker för insuget efter ett tag..?



Jag har använt kem. ren bensin och har inte testat något annat bränsle.

När köket slocknar pyser det och kommer ut förångad bensin. Jag kan hålla en tändsticka över utsprutningshålet och det brinner men slocknar direkt när jag tar bort den.

Om jag skakar/vänder flaskan några gånger så kommer det lite flytande bensin men den slocknar direkt ändå när jag försöker tända på efter det..

Isärplockning och felsökning ser det ut att få bli!

Tack för alla bra svar!

/Amanda
 
Jag har använt kem. ren bensin och har inte testat något annat bränsle.

När köket slocknar pyser det och kommer ut förångad bensin. Jag kan hålla en tändsticka över utsprutningshålet och det brinner men slocknar direkt när jag tar bort den.

Om jag skakar/vänder flaskan några gånger så kommer det lite flytande bensin men den slocknar direkt ändå när jag försöker tända på efter det..

Isärplockning och felsökning ser det ut att få bli!

Tack för alla bra svar!

/Amanda

Exakt som för mig, det fortsätter att pysa ut luft/bränsleblandning men den brinner inte längre.

Ja, tillräckligt med bränsle, ja, pumpens matarslang ligger åt rätt håll. Men något gör att bränsle-luftblandningen inte är korrekt längre.

Så här ska ett MF-kök inte uppföra sig, har aldrig stött på något ens liknande på kök som jag ändå kört i plus 10 år på varierande bränslen i varierande temperaturer.

Som jag skrev ovan så kan detta säkert hanteras om man plockar isär köket, blåser ur det och byter ut alla filter och packningar, för någonstans är det något skit i systemet som gör att det inte fungerar.

Men...det är inte min sak att fixa till ett kök som är defekt direkt ur kartongen. Skiten ska tillbaka till optimus/katadyn, och sen blir det MSR eller Primus för mig. Aldrig mer Optimus Made in China.

...kan tillägga att jag fick ett Optimus Crux Lite för inte så länge sen. Fungerar inte heller som det ska, spindeln glappar nämligen och gör det nästan omöjligt att ställa in lågan ordentligt. Första gången jag reklamerar ett toppmonterat gaskök. Chinatillverkat.

...Recall-processen som Nova genomgått är tydligen bara en quick-fix som har åtgärdat de mest livsfarliga felen som slangar som kan lossna, grader som äter packningar och inte minst packningar som inte tål de bränslen som köket använder.

Men tyvärr verkar det som att även dessa renoverade kök fortfarande är undermåligt skräp.

Så trist när fin industrihistoria slutar på detta sätt :(...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...