Komradio för vinterbruk?

Åk till en jakthandel. Köp X antal radioenheter och jag lovar du kommer inte bli missnöjd. Jag laddar min en gång i månaden och kör ca 25-32h påslaget. Då är den inte slut ännu ska nämnas. Den är dessutom budget. Lafayette och dyl lär ju vara ännu bättre.
Barnsligt enkla att använda och tål smuts, kyla regn osv.

Telefonerna kan du använda att instagrama ;)
 
Varför inte bara skruva upp volymen på max. Lägga luren i innerfickan och ta fram den när någon ringer.
Ni ska väl bara ringa varandra när något händer eller ändring av plan?
 
Starta en talgrupp som heter Utsidan.se på Zello.

Lösenord är "utsidanutsidan" , ni kan ju leka med den - finns där som Niklas0190.

Tog bara lösen som krav och jag har ingen makt över talgruppen

Kan ni testa ROIP , inget slår ju riktiga radios - detta har dock global täckning så länge man har nät
 
Någon som vet hur mycket bandbredd (alltså hur många Mbps) som krävs för zello via mobilnätet?

Ute i djupa skogen kanske man inte kan räkna med 3,5- eller 4G-täckning och räcker det med 2,5G- eller 3G-koppling för att få över talet via zello?

Ett annat (kankse dyrare) alternativ är att skaffa CDMA-telefoner och abbonemang (i Sverige finns t ex net1 (f d icenet) - tror de är de enda med CDMA i Sverige). Då de kör på lägre frekvenser (450MHz - som gamla NMT450 fast digitalt) har de bättre ytttäckning och marknadsför sig som just "glesbygdsalternativet". Kolla deras täckningskarta på webben så de täcker just ditt tilltänkta område.

Vill man slippa abbonemangskostnad är nog någon sorts VHF ett bättre val.

/Patrik
 
Har inte med detta och göra så mycket och mobilnätena kommer och få eller får tillgång till lägre frekvensband som 690MHz som lägsta vilket ger bättre täckning

Staten och andra länder har redan nallat den lägre delen för framtidens blåljusband(vilket blir ett lite separat 4G nät som GSM-R med möjlighet att köra i det civila) och då får man hyfsade räckvidder , med kombinterminaler i en övergång så kör man sömnlöst och att man kan roama med civili mobilnät.Allt körs ju som Zello sen i högre grad än nu.
 
Valor-mic:en verkar jättebra, men gick lös på 100 dollar per enhet, då kan en ju lika gärna köpa en riktig komradio.
Måste ju finnas nåt billigare och enklare...?
 
BT äter mobilbatteriet. Jag tycker man bör avstå BT i friluftsliv.

Thure
Har använt Bluetoothheadset sedan minst 15år och kan garantera att det förbrukar minimalt med batteri. Så det är ren lögn.
Gå in i listan över strömförbukare i din telefon, tror inte ens Bluetooth finns med där iom att den förbrukar så lite.
 
Tar även gärna emot tips på bra butik för kom/jaktradios i Stockholmsområdet, gärna söderort eller centralt, som jag kan fråga om tips på lösningar i.
 
En idé är att ha batteripack + usb kabel. Många jackor har kabelrännor insydda. Så man kan ha batteriet i en innerficka och mobilen i en ytterficka.
Risken här är att mobilen får för sig att ladda sitt batteri. De skall inte laddas när de är kalla.
/John
 
Ställer mig väldigt undrande till att inte mobiltelefoner skulle funka vid -20 grader. Jobbar utomhus ned till mycket låga temperaturer, oftast med mobilen/mobilerna i benfickan utan några större problem.
"Ajfåner" och ett fåtal android kan dock få problem vid kyla. Men de flesta klarar det utmärkt.
Har man på vibratorn på telefonen brukar man dock känna den i innerfickan också.
Större problem med att svara och hålla i telefonen vid kyla.
Håller ni till där det är god mobiltäckning föreslår jag mobiltelefoner med hörlur/headset.

Jag undrade också över detta. En Nokia kostar typ 250 kr, med en månads standby, samt en plastpåse så är problemet löst. Alternativt att stänga av de andra telefonerna efter att ha satt koden till 0000 eller tagit bort kravet på kod och sedan bara använda dem när det krävs.

Fäst en lista med alla nummer på varje telefon
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elmfeldt Komradio Utrustning allmänt 8
caelus Promenadskor för vinterbruk Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...