Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren?

Hej!

Jag försöker strama till mitt klädsystem för sommarbruk i fjällen men känner att jag behöver få lite inspiration och rådgivning från andra. Min basvikt ligger runt 5.5kg för tillfället. Du kan hitta min packlista här.

Jag har valt att skippa fleece och dunjackan då mitt lite tjockare underställ får vara mitt värmande plagg. Det jag bär dagligen är en tunn skjorta mot myggen och en t-shirt i merinoull under skjortan. Vid lite kyligare dagar åker regnjackan på med öppna dragkedjor vid sidan av armhålorna och bröst. Om det är riktigt kallt åker även understället på.

Vad tror ni om den här kombinationen och vad använder ni?
 
Jag har faktiskt inte koll på min basvikt, men jag brukar gå med ulltshirt och långärmat ullunderställ (vissa år ullbrynja) under regnjackan som får fungera som myggskydd. En normal sommar är ju så pass kall att jackan får vara på heöa tiden. Som förstärkningsplagg har jag en syntetfoderjacka eller tjockare ulltröja.
På benen har jag syntetbyxor från houdini. Är det kallt så finns även 200g ullfrotte och regnbyxor.
 
Din regnjacka och byxor går å spara en del vikt på om det är målet. Tex inov8 stormshell jacka och race shell byxor väger 300g tillsammans. Jag är nöjd med dem, även om regnbyxorna är tunna så används de rätt sällan då mina byxor funkar bra även om de är lite fuktiga.

Jag kör underställ och vindtröja, myggtäta löptights. Sen en mh ghost whisperer som förstärkning. Ingen t-shirt eller skjorta. Skönt med dunjacka när det är kallt
 
Din regnjacka och byxor går å spara en del vikt på om det är målet. Tex inov8 stormshell jacka och race shell byxor väger 300g tillsammans. Jag är nöjd med dem, även om regnbyxorna är tunna så används de rätt sällan då mina byxor funkar bra även om de är lite fuktiga.

Jag kör underställ och vindtröja, myggtäta löptights. Sen en mh ghost whisperer som förstärkning. Ingen t-shirt eller skjorta. Skönt med dunjacka när det är kallt

Jo, jag är medveten om att min regnjacka är tung. Har en lättare som väger 200g från Haglöfs men föredrar min från Fjällräven även om den är tung. Vad för tights använder du?
 
Jag har faktiskt inte koll på min basvikt, men jag brukar gå med ulltshirt och långärmat ullunderställ (vissa år ullbrynja) under regnjackan som får fungera som myggskydd. En normal sommar är ju så pass kall att jackan får vara på heöa tiden. Som förstärkningsplagg har jag en syntetfoderjacka eller tjockare ulltröja.
På benen har jag syntetbyxor från houdini. Är det kallt så finns även 200g ullfrotte och regnbyxor.

Vad för tjocklek på understället och den tjockare ulltröjan har du? 200 g/m2?
 
Då jag blir riktigt varm av att gå så tänker jag skaffa tierra correspondent zip of pants i sommar så jag slipper bära "fjällbyxorna" i ryggan och gå i shorts.

På överkroppen har jag ull-tisha och en windstopper, kanske från början för skidåkning men den är riktigt tunn. Däremot börjar den lukta riktigt otrevligt dag 3 och frammåt.

Har ullunderställ för att sova samt en ganska lätt "3 seasons" dunjacka av billigt märke. Byter även mellan 2 par ullboxers när jag lägger mig i säcken och ska sova.

Hur gör ni med underkläder? Funderar på att stoppa in ett extra par och kalltvätta och torka på ryggan dagligen. Men inte bestämt mig.
 
Då jag blir riktigt varm av att gå så tänker jag skaffa tierra correspondent zip of pants i sommar så jag slipper bära "fjällbyxorna" i ryggan och gå i shorts.

På överkroppen har jag ull-tisha och en windstopper, kanske från början för skidåkning men den är riktigt tunn. Däremot börjar den lukta riktigt otrevligt dag 3 och frammåt.

Har ullunderställ för att sova samt en ganska lätt "3 seasons" dunjacka av billigt märke. Byter även mellan 2 par ullboxers när jag lägger mig i säcken och ska sova.

Hur gör ni med underkläder? Funderar på att stoppa in ett extra par och kalltvätta och torka på ryggan dagligen. Men inte bestämt mig.

Har också tänkt att införskaffa mig zip-off byxor, specifikt Fjällräven Traveller Zip-off. Får se om det blir en succé eller om jag går tillbaka till traditionella byxor. Jag har funderat över om man ska strunta i skjortan och använda en vindjacka men ser ett problem med den lösningen. Vindjackan ventilerar inte lika väl som en skjorta vid varmare väder och vid mycket mygg har du inte möjligheten att ta av dig vindjackan om du inte vill bli myggbiten.

Jag skiftar mellan två par ullboxers som jag tvättar med ett biologiskt nedbrytbart tvätt/diskmedel. Hur ofta jag tvättar styrs utifrån behov och väder.
 
Senast ändrad:
Jo, jag är medveten om att min regnjacka är tung. Har en lättare som väger 200g från Haglöfs men föredrar min från Fjällräven även om den är tung. Vad för tights använder du?

Ett par salomon adv skin vintertights. Tyvärr vet jag inte va modellen heter, vill köpa ett par till då mina börjar bli slitna. Men är nog gammal modell
 
Vanliga adidas-shorts av syntet, när det är kallt tar jag på långkallingar under, när det är ännu kallare eller dåligt väder åker skal/regnbyxorna på utanpå. Så slipper man ha med vanliga byxor. Shortsen är supersköna så går att sova i oxå om det behövs. Långkallingar+shorts är för övrigt en vinnande kombo som jag ofta kör i stan :)

På överkroppen linne i bomull och skjorta i bomull mot myggen. Upplever inte bomullen som nåt problem på sommaren, plus hittar inga bra ull-linnen som inte sitter supertajt (supertajta kläder är för övrigt friluftslivets eviga förbannelse)

Tunn ull-tröja som förstärkningsplagg, sen skaljacka (nån Haglöfs-goretex som jag måste byta ut mot en riktig, superlätt, regnjacka + dito vindjacka. Goretexen kostade flera tusen och går sen inte att återimpregnera ordentligt. Riktigt skräp)

På fötterna nån barfotasko som jag ändå går med till vardags.

Visst att det kan bli kallt på sommaren men de gånger jag har varit ute har jag aldrig frusit så länge jag rört på mig. Men skulle aldrig dra ut utan en sovsäck som klarar några minus.
 
Det är ett evigt experimenterande. Förra sommaren gick jag i löparshorts både stugtur med barnen och ensam genom Sarek. Året innan långa löpartajts. På överkroppen alltid en långärmad underställströja i ca 200 g/m2 året runt. Jag tar med både vindjacka / vindbyxor och regnjacka / regnbyxor. Vindjacka väger bara ca 150 g och är det plagg jag gillar mest (ja det finns ännu lättare). Allt närmast kroppen ull. Torrt ombyte att sova i.
 
Det är ett evigt experimenterande. Förra sommaren gick jag i löparshorts både stugtur med barnen och ensam genom Sarek. Året innan långa löpartajts. På överkroppen alltid en långärmad underställströja i ca 200 g/m2 året runt. Jag tar med både vindjacka / vindbyxor och regnjacka / regnbyxor. Vindjacka väger bara ca 150 g och är det plagg jag gillar mest (ja det finns ännu lättare). Allt närmast kroppen ull. Torrt ombyte att sova i.

Du använder alltså inget förstärkningsplagg utöver understället som du bär? Hur fungerade det att gå i långa löpartights?
 
Du använder alltså inget förstärkningsplagg utöver understället som du bär? Hur fungerade det att gå i långa löpartights?

Jo. Tunn fleece, och på hösten även värmejacka. När jag gick från vandringsbyxor till tights var jag eld och lågor över det. När jag gick från tajts till löparshorts (+tunna vindbyxor) var jag eld och lågor över det :)

Löparshortsen (merino med innerbyxa --> skippar kallingar) är bättre när det är varmt och relativt myggfritt och vindbyxorna är bättre (än tajts) när det är mygg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...