Solceller för laddning

Någon här som har färska erfarenheter av portabla solcellsladdare som funkar för gps, pda och mobiltelefon? Varianter som kan fästas på ryggsäck, kajakdäck eller cykelväska? De blir ju bättre och smidigare hela tiden. Kan tänkta mig en som är stor som 1 A4 ungefär, vikt under 1 kilo. Bästa funktion per spenderad krona förstås.
 
Jag och en kompis samköpte en Silva Solar II som fungerar kalasbra. 300 gram och ger kraft åt mobiltelefon, GPS eller vad du nu vill trycka in. Du kan ju självklart även ladda dessa saker om du nu bara vill ladda.

Kostar 900 spänn har jag för mig och 300 gram är en bra bit under 1 kg ;)

// Jocke
 
Hur effektiv är silvaladdaren i fält. Hur länge tar det att ladda tex en "normal" mobil. Hur stor är skillnaden vid klarblå himmel och mulet?
 
Som tur var har jag bara "tvingats" ladda mobil och GPS när det har varit strålande sol i kajaken. Då har det inte tagit mer än 3 h, dvs som i bilen. Jag vågar nog påstå att dessa är bland de effektivaste som finns (de har högst laddningseffekt vad jag hittat).

De enda negativa jag hittar/kan komma på är att de blir så förbaskat varma på solcellssidan (man kan steka ägg på dem) ;)

// Jocke
 
Jag vågar påstå att Silva håller vad de lovar i sina manualer:

Weight: 300 grams
Size: 180x140x15 (folded)
Output: 13.6 V (4.75 W)

Sen är det bara att räkna själva :) Detta är vid full sol. Sen blir det 50 % vid mulet (det har jag dock inte testat, men solstrålningen per kvadratmeter blir ungefär hälften vid mulet så jag vågar lita på det med).


// Jocke
 
Bra. Har en längre tid lite tittat på silvas batteriladdare men varit lite skeptisk...men det kanske blir ett inköp i alla fall.
 
Naturkompaniet brukar ha rätt fina bytestider/öppet köp, se till och fråga extra bara, så byter du om du inte är nöjd. Eller lämnar tillbaka.

Vi blev mer än nöjda, det var lite magiskt att med solens hjälp ladda en jäkla mobiltelefon och driva GPS:en i timme efter timme :)

Olja kan dom behålla för sig själva numera..

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Jag vågar påstå att Silva håller vad de lovar i sina manualer:

Låter ju bra! Pris och vikt är ju mycket bra. Vad är din uppfattning om silva-solcellens tålighet gällande stötar, smuts och vatten? På cykel, ryggsäck och kajak kan det ju bli en hel del av den varan.

/Jarl
 
Stötar har jag itne direkt utsatt den för, den är lite plastig men känns robust för att vara så pass tunn. Den är dock "vattentät", så vi kör den på kajaken.

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.