Hjälp! Min första vandring!

Jag skojade. Men då är den faktiskt lättare. 5-liters StS väger 98 g. Lättare att få ner en tallrik i förstås och att tvätta i. Men jag håller nog med dig. Har man bara en kåsa och en spork så funkar ju kastrulldisk. Har ändå köpt en StS-balja, men jag ska inte bära på ryggen och vill ha det litet anständigt.
 
Bra tips på biltema skålen.
Jag tycker den är värd att bära, speciellt att man kan ha "drickbart" vatten i den och är inte vattnet i bäcken drickbart så har man lite vatten att blaska med under matlagningen och ställa kletiga bestick i osv. Kan även användas att tvätta sig i. Kan ställa lite vatten i solen när man lagar mat sen har man ljummet tvättvatten, kan ju vara skönt nu på vårkanten.
Gillar att äta gott även på vandring, men visst om man dricker kallblandad havregrynsgröt på 5 minuter och sen stressa vidare, ja då är nog diska det sista man behöver tänka på.
 
Tyvärr måste jag komma med en trist kommentar.

Det känns som om herrar och damer skogsmullar curlar TS in absurdum. Vi har ju fått veta att TS har för avsikt att överleva strapatsen. TS gör ju sina egna reflektioner över de allt för välmenande råden.

Jag funderar över alla dessa rådgivares råd. Vad driver dem, är det sina egna kunskaper som berättar hur överlevnaden i civilisationens utmarker bäst bör ske? Ett slags tillfredställelse över att ha svarat de mest elementära frågor.

I tråd efter tråd uppkommer just den här frågan, ovan vandrare söker råd. Jag ska gå en tripp utanför ”komfortzonen” vad gör jag?

Låt de enkla råden räcka. Och vad är det, jo dessa finns överallt på friluftssidor eller barnens scoutsidor. Våra mammor och pappor överlevde med oss barn för en massa herrans år sedan och dagens barn och föräldrar gör säker det också.

Sluta att curla vuxna. Ge vettiga råd om det behövs istället.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med att curla. För mig handlar curla om att hjälpa till att undanröja hinder. Man talar om för nån exakt vad den ska göra, man hjälper till med precis allt så den man hjälper inte behöver bekymra sig om problem.

Det jag (och flera andra) säger är att TS måste lära sig själv. Inte bli curlad till vad som behövs utan ta reda på det själv.

Jag ser många i den här tråden som verkar glömt hur det är att vara nybörjare. Jag har själv glömt hur det var när jag var nybörjare (eftersom jag varit scout i över 40 år), däremot är jag som scoutledare van att lära ut friluftslivs till nybörjare. Och jag ser hur mycket de måste få "lära sig själva".

Det är så mycket saker som man lär sig gradvis och behöver prova sig fram till. Många saker som andra ser som "sanningar" är kanske inte sanningar utan en smaksak (ett bra exempel där är vad man har på fötterna, jag vandrade i typ 25 års tid i kängor eftersom alla sa att det skulle man ha, sen provade jag själv med trekkingskor och insåg skillnaden).

Hur man packar i ryggsäcken, vilken typ av ryggsäck man trivs med, vad man behöver för ombyten och förstärkningsplagg är andra exempel där man måste lära sig vad man trivs med.
 
Dra inte med dig så mycket skit

Tält, sovsäck, filt och mat. Vattenflaska/kök kombo.

Blir det mer än så bör du nog överväga en enhjuls dragvagn bakom dig. Fäst på din höft. På den kan du lägga en stor ryggsäck med allt du kan önska dra med dig. Skönare att gå så än att ha en rygga på ryggen. Kanske med slädfunktion i snö.

Ju mindre du drar med dig desto mindre saknar du när du väl vant dig vid det sköna vandringslivet.

Tandborste hittar du i skogen. Likaså mossa för att diska med. Bada i en sjö då och då.

"Torr, mätt och varm."
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med att curla. För mig handlar curla om att hjälpa till att undanröja hinder. Man talar om för nån exakt vad den ska göra, man hjälper till med precis allt så den man hjälper inte behöver bekymra sig om problem.

Det jag (och flera andra) säger är att TS måste lära sig själv. Inte bli curlad till vad som behövs utan ta reda på det själv.

Jag ser många i den här tråden som verkar glömt hur det är att vara nybörjare. Jag har själv glömt hur det var när jag var nybörjare (eftersom jag varit scout i över 40 år), däremot är jag som scoutledare van att lära ut friluftslivs till nybörjare. Och jag ser hur mycket de måste få "lära sig själva".

Det är så mycket saker som man lär sig gradvis och behöver prova sig fram till. Många saker som andra ser som "sanningar" är kanske inte sanningar utan en smaksak (ett bra exempel där är vad man har på fötterna, jag vandrade i typ 25 års tid i kängor eftersom alla sa att det skulle man ha, sen provade jag själv med trekkingskor och insåg skillnaden).

Hur man packar i ryggsäcken, vilken typ av ryggsäck man trivs med, vad man behöver för ombyten och förstärkningsplagg är andra exempel där man måste lära sig vad man trivs med.

Peter, det här var väl ett mycket bra svar du gav.

Du sätter spiken på huvudet. Din mångåriga kunskap är fantastiskt lärorik till alla dem som tar de första stegen inom friluftslivet. Som säkert din o min generation fick erfara, av praktik lärde vi oss.
 
@Skogsstjärnan, Vilken nedvärderande ton du använder när du skriver.
Jag själv har verkligen uppskattat alla tips och råd som jag läst på detta forum och det är av välmening som jag skriver lite om dom prylar och erfarenheter jag lärt mig. För det är en djungel att hitta bra och rätt saker på nätet.
TS upplever jag som en person som vill ha koll på alla bitar, han till och med lägger in sin packlista och då är det självklart att hjälpa till med detaljer och enkla råd.
Om TS bara var ute efter att kliva rakt ut i skogen och vandra i några veckor och ta dagen som den kommer och skiter det sig så är det bara att ringa för att få assistans av samhällets instanser.
Hur rolig upplevelse kan en sådan vandring vara?

Tyvärr måste jag komma med en trist kommentar.

Det känns som om herrar och damer skogsmullar curlar TS in absurdum. Vi har ju fått veta att TS har för avsikt att överleva strapatsen. TS gör ju sina egna reflektioner över de allt för välmenande råden.

Jag funderar över alla dessa rådgivares råd. Vad driver dem, är det sina egna kunskaper som berättar hur överlevnaden i civilisationens utmarker bäst bör ske? Ett slags tillfredställelse över att ha svarat de mest elementära frågor.

I tråd efter tråd uppkommer just den här frågan, ovan vandrare söker råd. Jag ska gå en tripp utanför ”komfortzonen” vad gör jag?

Låt de enkla råden räcka. Och vad är det, jo dessa finns överallt på friluftssidor eller barnens scoutsidor. Våra mammor och pappor överlevde med oss barn för en massa herrans år sedan och dagens barn och föräldrar gör säker det också.

Sluta att curla vuxna. Ge vettiga råd om det behövs istället.
 
Tråkig ton

Hallå...

Läser lite tråkigheter nu.

Tips på saker att ha för en första vandring:
Tält-veta hur den funkar och prova slå upp den innan
Sovsäck-en som är lämplig för temperaturen som den avses användas i
Kokkärl-Biltemas 0.9/0.5 liters
Brännare-en gasbrännare MSR Pocket Rocket 2
Ryggsäck-tillräckligt stor för alla sakerna, viktigast är att den är skön

Kläder:
Regnkläder såklart. För att kunna vandra när det regnar, men även mot kraftigt kylande vind
Skor-jag föredrar lätta kängor om jag ska gå där det inte är superblött
Foppatofflor-för kvällsbruk och för att vada ett vattendrag
Förstärkningsplagg-lager på lager gäller även i fjällen

Skickar gärna PM till den som vill ha...har torkat mat själv, kommer inte att köpa frystorkat mer, ever...bara dyrt.
Senaste vandringen var typ 10 dagar i Sarek...men vi började i Sulitelma, gick genom Padjelanta, in i Sarek, besteg en topp, gick till Ritsem.

Ha en god planering...gäller alla i denna tråd.
 
Jag har inhandlat runt 85% nu. Största utmaningen nu är nog hur jag får plats med allt. Ser ut som ett par saker får knytas utanpå ryggsäcken. Ska även slå upp tältet i dagarna så jag vet hur det fungerar. Innertältet var tydligen inte satt på plats men skulle inte vara något svårt.

Vikten vet jag inte var den eventuellt landar på men hoppas jag klarar 20kg iaf. Ser mycket ut vsd gäller bägge sakerna ovan men mycket är ju kvar i förpackningarma samt kommer jag ju ha på mig en del av det som skorna etc.

På torsdag är den preliminära avfärden. Sen har jag ett antal utmanade veckor framför mig.

Skoskav samt skav mellan benen är det som måste undvikas. Övriga irritationsmoment löser jag även om jag vill minimera det hela.

På tisdag blir det nog testpackning. Sen återstår det om jag ska ha med fiskesaker. Vikt och utrymme styr.

Hur gör ni andra med tält, liggunderlag och sovsäck? Har ni detta utanpå ryggsäcken?
 
Utsida/insida

Jag tänker:
Vad vill man ha torrt?
Sovsäk: i ryggsäcken.
Tält: kan vara på utsidan av ryggsäcken, i en vattentät påse.
Liggunderlag: i ryggsäcken om den får plats

Skoskav och skav mellan menen...jag tänker att det handlar om att gå in sakerna. I grenen borde det inte bli skavsår, jag menar, det är ju bara kläder...så gå in dem med om man måste.
Skoskav: absolut nödvändigt att gå in skorna, för att undvika skavsår.

En sak man kan glömma: Träna på att gå med ryggsäck som väger en del. Alltså "Träna på att vandra". Först 10 kg på ryggen, sedan 15, sedan 20. Fyll petflaskor med vatten och ladda ryggan med lämlig vikt.
Stegra vandringstiden och vikten...det är jobbigt för kroppen om man inte är tränad.
Att vandra m 20 kg utan träning...rena döden för kropp och psyke om man inte är van, samt att skaderisken är stor.

Så...slutligen: ha en tillräckligt stor ryggsäck: Därför köpte jag en "för stor", för att inte behöva ha skohorn för att få plats med allt jag vill ha med.

//Thomas

Jag har inhandlat runt 85% nu. Största utmaningen nu är nog hur jag får plats med allt. Ser ut som ett par saker får knytas utanpå ryggsäcken. Ska även slå upp tältet i dagarna så jag vet hur det fungerar. Innertältet var tydligen inte satt på plats men skulle inte vara något svårt.

Vikten vet jag inte var den eventuellt landar på men hoppas jag klarar 20kg iaf. Ser mycket ut vsd gäller bägge sakerna ovan men mycket är ju kvar i förpackningarma samt kommer jag ju ha på mig en del av det som skorna etc.

På torsdag är den preliminära avfärden. Sen har jag ett antal utmanade veckor framför mig.

Skoskav samt skav mellan benen är det som måste undvikas. Övriga irritationsmoment löser jag även om jag vill minimera det hela.

På tisdag blir det nog testpackning. Sen återstår det om jag ska ha med fiskesaker. Vikt och utrymme styr.

Hur gör ni andra med tält, liggunderlag och sovsäck? Har ni detta utanpå ryggsäcken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...