LÄngd på julklappsskridskorna?

Jag fick ett par Lundhags Quick i julklapp av tomten. De är 50 cm. Jag har strl 45 på känger och både med mina telispjäxor och mina Meindlkängor är inställningarna tvungna att stå nära max. Är skridskorna för korta då? Själv är jag 187 cm och väger 80 kg. Läste på någon skridskosida att man bör ha minst 6 cm bakom kängan till skridskons kant. Det finns det inte plats till för mig. Jag har öppet köp ett par dagar till men behöver som synes lite hjälp från mer erfarna skrinnare.

Tack
Jesper
 
Det är lugnt! 50 cm kommer att funka bra för dig. Det finns ingen anledning att välja en längre modell.

mvh Staffan
 
Dåligt med utrymme på Almgrens snabb

Jag rekommenderade en kompis till mig som är c:a 175 lång att absolut inte köpa längre än 50 cm. Han införskaffde sen ett par Almgrens snabb 50 cm och lite senare att par pjäxor Lundhags Svartlöga stl 45.
Vid moteringen visar det dock sig att det inte går att få plats med ett par 45,or på Almgrens snabb 50 cm.

Mycket dåligt konstruerat av Almgrens!
 
Re: Dåligt med utrymme på Almgrens snabb

ajn; sa:
Mycket dåligt konstruerat av Almgrens!
Håller med. Däremot kan man ju med rundfil fila upp spåret framåt om man vill. Det har jag gjort på mina Almgrens Snabb, för att komma mer mitt på skridskorna. Man får dock vara försiktig när man filar.

Ett annat problem jag haft med mina snabb är att haken som klämmer åt bindningen mot skon är i stål, men den sitter i hål i en aluminiumklack. Jag har fått byta klackarna pga urgröpning i klacken från stålhaken. Det får till följd att haken lossnar och man tappar skridskon. När jag frågade en representant från Lundhags om det svarade hon bara i snäsig ton att utvecklingen görs numera bara på löshälsskridskor. Trist inställning.

Staffan
 
Lustigt, två parallella diskussioner om samma ämne, noterade precis i "inställning av Almgrens Snabb" samma sak som Staffan gör när det gäller bakbindningskonstruktion och möjlighet till längdinställning på Almgrens Snabb/Lundhags Quick.
Därför rekommenderar jag nuförtiden folk som söker en snabbindning att köpa Skyllermark Isa Snabb. Har inte kört på den men den ser mer gedigen ut, dessutom så fixerar den klacken bättre än Almgrens Snabb.
När jag sätter på mig mina Almgrens Snabb så får jag alltid kolla efter så att klacken hamnar rätt i sidled. Tror också att risken för att hälbindningen skall tvinga isär sulan från resten av skon är större med Almgrens Snabb eftersom hälen kan röra sig i sidled.
Nackdelen med Isa Snabb är att det verkar svårt att flytta hälbindningen i sidled utan att göra åverkan på skridskon.

-Palle
 
Min fråga då?

Bra att alla få svar men jag tror inte riktigt att tre av svaren på tråden gällde mina frågor. Snälla hjälp. Bytestiden går snart ut! PS. Tack för det svar jag fått hitills.

Jesper
 
Bra längd, frågan är om du gillar modellen

Längden är bra för dig. Efter en snabb koll på lundhags hemsida ser jag att Quick bara finns i 50 cm. (Quick och Snabb är olika modeller). På bilden ser det ut som att det går att fila upp spåret framåt en bit om du skulle vilja. Men börja med att sätta tåbindningen i maxläget och anpassa hälbindningen därefter. Tänk på att inställningen i sidled av tå- och hälbindningarna är viktiga för balansen. Själv skulle jag använt Meindlskorna.

Staffan
 
Bygel behövs inte alltid

Om du behöver bygel beror på vilken skomodell du har. Om du har en sulkant fram på skon så klarar du dig utan bygel, prova och se om du får fast skorna. Om du inte har sulkant som frambindningen kan fästa i så är nog bygel bra. Jag tycker vandringsskor är överlägsna läderpjäxor pga komfort och vikt.

Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
landrooo Längd på Långfärdskrisko? Långfärdskridsko 2
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0
Längd på skridskon Långfärdskridsko 4
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
AlexBer Hög hastighet - längd Långfärdskridsko 24
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...