Vattentät kabelgenomföring av packlucka av gummi.

Hej!

Kan någon tipsa mig om hur jag på bästa sätt gör en vattentät kabelgenomföring på en packlucka av gummi (mjukt)? Det gäller en sladd från en solcellspanel som ska gå ner via luckan till ett batteri i det vattentäta skottet.

Ha det gott, Jörgen.
 
Finns som jag ser det 2 sätt, köpa färdigt eller göra själv så beror på vilken typ Du är?

1. Köpa så kolla på båttillbehörs butikerna och där kommer Du att hitta olika varianter av genomföringar för kablar så får Du välja en som passa, dyrt men minst jobb.

2. GDS Borra ett hål som är ca 1mm mindre än kabel diametern så Du måste pressa genom kabeln och då hjälper det att spreja på lite teflon sprej eller liknande så glider det lättare. Sedan lägger Du en tätning med Sikaflex 291 (EJ vanlig byggsilikon) så Du får en gummitätning på båda sidor av locket och låt det härda så blir det både hållbart och tätt samt att det har limmande effekt.

My 2 Cent
 
Nu är jag visserligen nybliven pensionär men jag skulle kolla på Elfa https://www.elfa.se/

Från Elfa köpte ”vi” ofta saker till jobbet när vi behövde något ”special”.

Men jag skulle fundera på en vattentät kontakt, för att det ska vara lättare att plocka isär.
Eller komplettera med en kontakt på undersidan av packluckan.

Per
 
Annan dragning.

Jag skulle gå igenom skrovet dvs däcket i stället . Då blir det mindre risk att det lossnar sikaflex.

Thure
 
Hur tjock är kabeln?
Går den att klämma med luckan utan att göra åverkan på varken lucka eller skrov? Eller är det risk att det kommer i vatten i stuvfacaket då?

/Patrik
 
Tänkte en vända till. Du skulle kunna plasta in kabeln en bit utmed däcket på insidan för bättre vattentäthet om det är en glasfiberarmerad kajak du har.

Thure
 
Gummi

Hej,
Tror jag shoppade något liknande på elfa, en enkel i gummi för någon krona:

HV1209 PVC-FR BK 1000.

en till den vattentät boxen för batteriet plus en för gummiluckan.

Sture
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...