Värme från fuktig ved, tips?

Mitt första inlägg på Utsidans forum.

Efter att ha spenderat en några nätter över nyår i tipin med kamin i södra Lappland så uppstod onekligen frågan hur man bäst hittar torr ved som direkt kan generera hyfsad värme under sådana förhållanden som det nu varit, dvs. väldigt mycket nysnö och temperatur kring -2C.

Det verkade som mer eller mindre alla döda ståede träd just nu var rejält blöta inuti och tjärstubbarna, som sommartid brukar finnas här och där låg djupt under snön för att på ett effektivt sätt kunna hittas och användas som värmealstrande ved. Veden fräste som en stekt korv när det brann och värmde verkligen inte mycket.
Det ordnade sej i och för sej genom att jag slutligen spjälkte all ved tunt och snabbtorkade ovanpå den heta kaminen.

Jag undrar ändå ifall ni har några tips inför framtiden, hur gör ni andra som använder kamin vintertid?
 
Eftersom jag inte äger någon skog där jag får lov att avverka träd tar jag med torr ved hemifrån.. Alternativet är samla pinnar från marken. Men de är som du påpekar under den blöta snön.. Medtag är det bästa.
 
Torr ved med hemifrån för att få igång kaminen är melodin. Sen kan man torka kluven markved.
Färsk björk duger ju bara i egna skogen.

go tur
 
Äger du inte skogen eller har tillstånd av skogsägaren får du inte såga ner döda eller döende träd, och det ingår inte i allemansrätten! Prata med skogsägaren först eller ta med dig en hög ved på pulkan eller hyr en helikopter som flyger ut en kubik ved till dig.

Dessa döda/döende träd är en grogrund för diverse insekters larver (även andra biotoper) och bidrar även till fåglarnas överlevnad bistra vintrar...

Mvh troswe
 
Hej, det är trevligt att ni känner till svensk allemansrätt så bra och även i varje tråd jag läst här som handlar om eldning tydligt informera om vad den säjer om ved och skogsägare. Det är absolut en bra grund för ett hållbart friluftsliv.
Eftersom vi befinner oss i överlevnadsforumet kan det ju också faktiskt även vara bra att veta var man hittar larver och insekter ;)

Skämt och sido... jag befinner mej inte i Sverige och här aningen österut har vi en liberalare syn på allemannsrätten i de statsägda skogarna i norr. Oavsett så tycker jag vi kunde hålla oss till frågeställningen, har ni ingen erfarenhet av det som efterfrågas så kan ni helt enkelt låta bli att kommentera. Eftersom vi befinner oss i överlevnadsforumet antog jag att de som kommenterar här inte använder sej av medtagen ved i större utsträckning.

Tycker jag ändå fick bekräftelse på att det är mycket svårt att hitta tillräckligt torr ved under dylika förhållanden och snabbtorkning är den bästa metoden.
Har faktiskt aldrig provat att elda färsk björk i kamin, det brukar användas mer till korvgrillning eller kaffekokning.

Tackar för svaren!
 
Utsidan i ett nötskal - så välkomnar vi nya medlemmar

X ställer legitim fråga.

A, B och C läxar upp X med drygt svar som ofta inte ens har med frågan att göra.
 
Små pinnar

Väljer fokusera på frågan och lägger rätt/fel utanför.

Har du fuktig ved är det lämpligt att dela i så små pinnar som möjligt. Bygger självklart på att du fått grund m. T.ex. torra granpinnar. Bygg på eftersom och räkna med att du i stor omfattning får fortsätta klyva smått. Eftersom elden kan göras större kan du torka klyven ved runt elden och därmed få bättre fart. Jag brukar använda de tunnare torra för att hålla igång elden av större fuktiga som då torkar eftersom.

God tur
 
Tack för svaren och för att ni håller er till frågan :)

Det kräver alltså lite mer jobb men den rätta vägen att gå är således att klyva veden i mindre pinnar som självklart torkar snabbare och därmed alltså kan avge mer värme som i sin tur torkar de större.
Man får helt enkelt hitta något sorts förhållande mellan mindre och större ved och då mer mindre i början tills man fått en ordentlig värme/glödbädd.

Har nästan alltid med torr näver för grunden och de flesta döda stammar brukar vara ganska torra precis i mitten, oavsett hur blött det är ute. Från den delen brukar jag tälja "tuppkammar" av små pinnar eller tunna flis som lättare kan ta eld av nävern.

Egentligen är det rätt självklart när man tänker efter, men när man sitter där trött, småfrusen och blöt är det inte alltid lätt att tänka klart. :)
 
Björk och Ask t.ex. brinner hyggligt eller bra även fuktigt/färsk/frusen.
Samerna eldar råvide färskt, och murken björk, om jag minns rätt.
Tall brinner mycket dåligt som fuktig, och inte heller som ensam pinne.
 
Murken björk har jag inte fått att brinna speciellt bra, visst brinner det om det är tillräckligt hett, men kan det stämma eller? Eller kan det vara skillnad på årstiderna? Råbjörk kan väl vara rätt knepig att få fyr på under savperioden, vintertid brinner den ju som tidigare nämts så länge man får en bra grund. Är det dessutom riktigt kallt brinner den ännu bättre. Men huruvida dessa producerar någon värme i en vedkamin? Har någon erfarenhet utav detta? Har själv inte mycket erfarenhet av råbjörk som ved...

Tycker själv att tall som är fuktig visst brinner rätt ok, så länge den engång varit relativt torr dvs. självdött och torkat. Har den dessutom stått och grånat och bildat tjära brinner den ju nästan explosionsartat även om den är fuktig. Däremot färsk tall, det kan jag hålla med att inte brinner alls.
 
Jag värmde upp bastun med murken björk i julas. Det blev väldigt fin glöd och varmt utan problem. Men det var 15cm kubbar eller motsvarande klyvbitar. Den var dock torr.

Jag undviker att elda med fuktigt virke för det blir oftast tjära i skorstenen, och samma med tjärstubbarna, de får vara lite småbitar för att tända med om det inte är utomhus.

Färsk frusen björk i minusgrader lär vissa oroa sig för (att det blir för bra hetta i kaminen) men det är klart att saven är en annan sak än bara att det är färskt.
 
Det är bra att veta att även murken björk brinner och även att råbjörk producerar bra värme, tack för tipset! Det uppskattas!

Angående tjäran håller jag fullständigt med, gnistskyddet i änden av skorstenen har faktiskt till och med satt igen flera gånger på grund av att trära byggts upp läng väggarna och täppt till hålen. Men som sagt i skogsmiljö har man inte alltid så många val gällande vedens fuktighet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simkas Värme reflektor Överlevnad 24
LeckT Virke till eld? Olagligt att ta dött trä! Överlevnad 6
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...