Forumkniv 2020

Ett litet förtydligande. Jag är öppen för många andra sorters knivar än en morakniv. Jag gillar bara att tänka saker i botten. Liksom en grundlig genomtänkt tanke. Bereder mig glädje att stanna upp Och ta det långsamt i en snabb värld.

Bosse
 
Ljus MasurBjörk och stål gifter sig fint. Brunt slire passar bra till. Den mörkare kniven har stabiliserad säljrot. WM 1 Är den kniv jag skulle behålla om jag bara fick ha en. Tänk er en sån Med mörkrött skaft och brunt lire

Bosse
 

Bilagor

  • 90966AC5-F3B7-43AB-BC16-A4AC1BF41587.jpg
    90966AC5-F3B7-43AB-BC16-A4AC1BF41587.jpg
    41.8 KB · Visningar: 397
Nu är jag på gång. Kanske kunde man tänka sig en U2 Med rött skaft likt min gamla gerber LST. Eller en eka modell 100 med något juste material pålimmat. Heller en Pånyttfödelse av EKA 311 Men med skaft sidor av trä. Gärna easy Grip

Bosse
 

Bilagor

  • 828B7ADC-8E99-471D-A3F0-603FD148F9DB.jpg
    828B7ADC-8E99-471D-A3F0-603FD148F9DB.jpg
    39.6 KB · Visningar: 393
Jag funderar på att lägga upp en fotomanipulerad masur mora classic 1:a.
Vet inte om bilden är skyddad av Morakniv? (Notera även "laminated" taggen på bladet.)

Jag kan lägga in en bild på en riktig Mora med masurskaft till helgen. Kniven är något använd och omslipad så det är inte direkt ett samlarexemplar.

Jag är tillförordnad bonde Den här helgen. Detta för att min morbror som är ordinarie bonde ska kunna ha en ledig helg med släkten. Därav bild med traktor. Om vi fokuserar i förgrunden ser man en morakniv och dess slire. Den här posten handlar om sliret. Det mest klassiska av allt är vulkanfiber. Lär väl te sig tämligen omöjligt Att få till det materialet i dagsläget. Läder i liknande färg Är enligt mig då näst bästa alternativ. Klart häftigast skulle det vara med rårandsläder. Hårt och tunnt så som sig bör i en slira till en morakniv. Samt brun färg. Viktigt är också att sliret är möjligt att vända åt båda hållen Samt hänget.

Bosse

Läder är mer klassiskt, vulkan kom väl så sent som på 50-talet ? Kommer jag ihåg det/hittar den kan jag slänga in en bild på en läderslida också då jag har en i gömmorna.


Generellt
Med tanke på hur moras knivar med träskaft ser ut idag så skulle jag satsa på en med plastskaft om man nu vill ha ännu en mora... Jag gissar dessutom att det är betydligt lättare att sälja in en mindre serie hos ett mindre företag än hos Morakniven.
Vad gäller bladlängd så har jag varit med om att det funnits flera alternativ att välja mellan med samma skaft så kan fler komma närmare att bli nöjda.
Personligen vill jag ha typ 3,2 till 3,5 mm tjockt blad som är ca 130 mm långt. Längre skaft än "normalt", 1,2 till 1,4 är rimligt. Skandinavisk slipning med sekund slipfas redan från början.
 
Verkar ha funnits häromåret. Men genomgående tången nitad mot rörstump. Riktig nitning samt masurbjörk lär väl öka priset en hel del. Tror nog du har fel kring dateringen av vulkanfibersliret men hinner inte kolla nu.

Bosse
 

Bilagor

  • AF5D8706-5FCA-4449-B749-A3881DBAE398.png
    AF5D8706-5FCA-4449-B749-A3881DBAE398.png
    205.8 KB · Visningar: 365
  • E3AF8A4C-17FF-4B30-9F85-9AD86DBCBDE1.jpeg
    E3AF8A4C-17FF-4B30-9F85-9AD86DBCBDE1.jpeg
    110.8 KB · Visningar: 358
Tsk.. nitad bricka anno 1920, bladlängder över 45 mm. Vulcanfiber?
Låter mer och mer Rambo.

Men jag får nog hålla med om att nitningen från 1920 talet är riktigt häftigt och coolt.

Bortsett från ricasson är denna ganska behaglig att se på: Liknar WM 1?
IMG_9192.jpg

007.JPG

Kanske lite för brett blad för att tälja med. Aningen smalare vore bra.
Dessutom är båda för långa. 100mm och 90mm bladlängder. Hade varit bättre med halva den längden kanske.
Ja, sliret där ÄR rårandsläder.(övre)
http://jeknives.blogspot.com/2015/01/sanmai-renhorn.html
http://tipcon.se/till-salu.html
 
Senast ändrad:
Ser ut att vara samma blad? Antar att du oxå skaftat själv?
Nej, så långt har jag inte kommit i min utveckling. Bara design på ritbordet än så länge. Knivarna är inte mina.
Skaftar du dessa själv? Den understa faller mig i smaken.


Ser väldigt bra ut.

Ja dom här har jag skaftat, även om det är länge sedan nu.

Fredrik

Supersnygga! Hoppas FK2020 blir lika fin.
 
Senast ändrad:
Jag kan lägga in en bild på en riktig Mora med masurskaft till helgen. Kniven är något använd och omslipad så det är inte direkt ett samlarexemplar.



Läder är mer klassiskt, vulkan kom väl så sent som på 50-talet ? Kommer jag ihåg det/hittar den kan jag slänga in en bild på en läderslida också då jag har en i gömmorna.


Generellt
Med tanke på hur moras knivar med träskaft ser ut idag så skulle jag satsa på en med plastskaft om man nu vill ha ännu en mora... Jag gissar dessutom att det är betydligt lättare att sälja in en mindre serie hos ett mindre företag än hos Morakniven.
Vad gäller bladlängd så har jag varit med om att det funnits flera alternativ att välja mellan med samma skaft så kan fler komma närmare att bli nöjda.
Personligen vill jag ha typ 3,2 till 3,5 mm tjockt blad som är ca 130 mm långt. Längre skaft än "normalt", 1,2 till 1,4 är rimligt. Skandinavisk slipning med sekund slipfas redan från början.

Varför sekundär slipfas?????????
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...