Merinoull-kläder

Thure efterfrågade en merino-tråd. Nåväl då startar jag väl en! Vad har ni för erfarenhet av olika plagg och märken?

1. Icebreaker Men's Anatomica Briefs
Har provat dem till vardags en vecka och till en skidtur. Första känslan är fantastisk. Känns (och luktar) rena efter en skiddag. Jag har inte provat efter tvätt än. Hoppas de håller formen.

2. Icebreaker Men's Anatomica Boxers
Korvar sig lite på benen. Föredrar nog "Briefs".

3. Woolpower ZIP TURTLENECK 200
Jag har använt den till vardags en vecka och den är skön och ser ganska trevlig ut. Lite skör. Fastnade i glasögonen när jag drog av mig den och en tråd drogs ut.
 
Aclimas warmwool-serie! Har bott i dem både till vardags och friluftsliv i flera år nu, och de är svårslagna! Särskilt de med kombinerad huva/krage är lysande :).
 
Tänker inte posta någon bild på mulesing men det är "bruket att skalpera bakdelen på får för att förebygga angrepp från blåflugor, speciellt på fårsorten merino vars veckiga hud gör att det samlas smuts, urin och avföring vilket attraherar flugor som lägger sina ägg i vecken." Det är djurplågeri alltså. Det verkar som om våra största producenter aclima devolde woolpower och icebreakerinte köper merinoull från farmar där detta förekommer men kan vara bra att ha koll på om man hittar andra märken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej.
Jag brukar använda norska Janus Blackwool. Är mycket nöjd med dessa. Den variant jag använder är inte väldigt tjock, mest sommar/höst/vinter ej extrem kyla. Vet dock inte hur Janus köper in ull.
Mvh Rickard
 
Jag har fastnat för Icebreaker efter att testat Ullmax som inte föll mig i smaken.
Har första hand använt deras underställströjor i deras tjocklek 150-250 samt långkallingar. Om jag skall rangordna några egenskaper blir de:
1. Luktar inte dåligt ens efter flera gångers användning. Många konstfiberkläder luktar dåligt så fort de blir varma.
2. Sköna mot kroppen och är både svala på sommaren och varma kalla dagar.

Nackdelen är att de inte är slitstarka, men som träningskläder tycker jag att de är utmärkta. Kunde gärna ha lägre pris.
 
Woolpower 200 och 400 zip samt Aclimas lightserie med och utan huva och med/utan lång ärm. Det är mina favoriter.
Till vardags och i skogen använder jag oftast Aclima lightwool 140 gr underst samt en Woolpower 200 gr halfzip som lager två.
Är det riktigt kallt så blir lager tre en Woolpower 400 fullzip.
Annat har jag dock inte att jämföra med men jag är mycket nöjd med den uppsättningen.
Har även ett par Woolpower 200 ullfrotte långkalsong och just frottén tycker jag binder mycket luft och värmer bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Aclima woolnet crew neck (nätundertröja i ull) helt fantastisk, värmer men blir inte svettigt. Däremot är den ganska skör. Min gick sönder i mudden efter bara två dagar. Har reklamerat så förhoppningsvis var det ett måndagsexemplar.
2e959e4884187ad4a1971875b569b81e.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har använt aclimas ullbrynja i 4 år utan några problem. Jag fullkomligt älskar plagget och är det riktigt kyligt ute så förstärker jag med aclimas "hoodie" eller försvarets värmetröja (+bomullsjacka), sen är det svårt att frysa...
På fjällvandringar sommartid har jag bara med mig brynja, ull-tshirt och skaljacka till överkroppen, tillsammans så blir det mycket varmt. Till underkroppen tar jag 400g ullfrotte, houdini thrill twill och regnbyxor.
 
Har Woolpower och är nöjd med dem även om det finns minus...

Långkalsonger 200 gr
+ Varma
- släpper formen
- fastnar lätt med trådarna så det dras upp.

Väst 400 gr
+ Varm
+ Krage
- Tappar form så gärna en stl mindre

Zip turtleneck 200 gr
+ varm
+ Krage
- Tappar form
- Fastnar lätt då det är väldigt löst froté

Full Zip Jacka 600 gr
+ Varm
+ Krage
+ Tumhål

De med lättare vikter så blir frotén väldigt luftig och fastnar lätt i grenar eller vad som ...... de kraftigare 4-600 gr upplevs som mer slittåliga och släpper inte lika lätt tycker jag.
Men är väldigt nöjd ändå med kvalitén då jag har dem på ofta och de håller än.
 
Woolpowers "Light" underställ, "Crewneck 200" och "Full Zip Jacket 600" har funkat bra för mig de senaste två vintrarna. 200-tröjan är ett bra lätt förstärkningsplagg att ta med sig resten av året också, och understället var en utmärkt sovsäckspyjamas på fjället i somras.

Vill man se tuff ut är kanske inte Woolpower det bästa märket eftersom det är väldigt enkelt sydda kläder uten någon riktig design, men funktionen är det inte något fel på. Sen verkar det ju i allmänhet vara ett hyggligt företag med sömnad i Sverige och det är lite gulligt att de syr in en lapp med sömmerskans namn i plaggen.
 
Hela familjen inkl. "eksembarnet" tycker Aclima Lightwool är i särklass när det gäller mjukheten mot känslig hud. Tyvärr är de inte särskilt hållbara, men samma (med små variationer) gäller nog alla så tunna plagg av ren ull. Inget fel på sömmar etc, men ständigt nya små nöthål (jag använder dem väldigt mycket å andra sidan). Hålen tar ju inte många sekunder att säkra, innan det går maskor från dem, så jag har bestämt mig att gilla läget och vårda plaggen.
Inte minst för att dumma Aclima inte längre gör dem i den fina grå färgen, utan antingen svart (opraktiskt), ilsket blått eller chocklila (där går min gräns).

Aclima Woolnet tycker jag tyvärr är alldeles för grova och skaviga i sömmarna. Letar fortfarande ett smidigare/snällare alternativ, så tipsa gärna.

I höstas råkade jag springa på utförsäljning av polska Kwark, som har gott rykte för kvalitet. Kunde inte motstå, då det såldes för ca 400 kr för bägge delarna och jag inser att Aclimastället inte kommer att hålla för evigt. Kwark är lika tunt, välsytt, men en liten aning mindre lent mot huden. I gengäld känns det något varmare. Upplagan jag köpte är 100% ull, men nu ser jag att de börjat blanda in 20% polyamid; antagligen för att öka hållbarheten.

Som sovunderställ/reserv/ombyte vid vandring och andralager vid skridsko- och skidåkning sliter jag fortfarande kärleksfullt på mitt Ullfrotté Original från sent 70-tal :). Numera alltså Woolpower 200. Lite noppor i armhålorna, men annars verkar syntetfibertillblandningen få den att hålla i evigheter. Förhoppningsvis är de nyproducerade av samma höga kvalitet, men jag kan inte uttala mig där. Till skillnad från föregående talare uppskattar jag den elegant tidlösa designen :)

Engelsons har ett snarlikt ullfrottéunderställ till ett mycket humant pris, men det känns lite tunnare, är inte lika välsytt (vridna sömmar m m) och tröjan går inte lika långt ner på rumpan som Ullfrotté/Woolpower.
Men fullt OK som ombytesplagg i skridskoryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...