Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö

Hej

Jag ska på några dagars skogsvandring nästa vecka och tänkte att jag ville ta med en kamera för att om möjligt fånga stämningen och det vackra i skogen. Jag hade en ambition för ett par år sedan att lära mig mer om foto och objektiv men hindrades av en tbe-infektion som ställde till det med hjärnfunktionen. Därför har jag idag ganska begränsat med tankeförmåga att tänka hur de olika objektiven ter sig och blir bäst att ta med. Nu är utrustningen inte på något sätt omfattande men jag skulle vilja sätta på det objektiv som passar bäst för det jag vill fånga och sen köra med det under veckan. Syftet med vandringen är inte foto i sig utan mer att jag vill ha möjlighet att försöka fånga något fint när jag ändå är mitt ute i det.

Miljön är Tivedens gammelskog under nästa vecka och kameran jag har en Panasonic G6 med kitobjektiv 14-42, ett Panasonic 25 mm och ett Olympus 45 mm. 14-42 har jag aldrig tyckt om, Olympus objektiv ger väldigt fin känsla i bilderna och Panasonics 25 mm ger väldigt rena och snygga bilder.
Är det något av objektiven som skulle funka bättre än något annat för att fånga stämningsfulla bilder tycker ni. Jag tänker lite miljö-bilder på någon fin detalj och fina färger. Jag gillar ljus och färg i bilderna.

(Jag har också en LX3, är det något att fundera på? Jag har dock aldrig fått samma fina känsla från den som från G6an)

Väldigt tacksam för lite vägledning. Ha det gott!
 
Jag ska vara en riktig tråkmåns och säga att du ska ta ditt 14-42 obejktiv, fastän du inte gillar att fotografera med det :) Jag tror du kommer att uppskatta vidvinkeln när skogen öppnar sig och vattnet glittrar eller när de mäktigaste stenformationerna bullar upp sig.

Med det sagt så använder jag själv oftast ett objektiv som motsvarar din 25 mm när jag är ute i skogen, fastän jag missar de allra största vyerna, just därför att det råkar vara mitt favoritobjektiv. Tyvärr tror jag att du kommer känna dig alltför begränsad med ditt favoritobjektiv, Olympus 45mm.

Jag tycker du ska ta med den som är minst tråkig/ dålig, av LX3 eller G6 med 14-42. Tiveden är en underbar plats, du kommer få fantastiska bilder oavsett hur du väljer. Ha en fin tur!
 
Jag tänker lite miljö-bilder på någon fin detalj och fina färger. Jag gillar ljus och färg i bilderna.

Då fotograferar du så helt enkelt.

(Jag har också en LX3, är det något att fundera på? Jag har dock aldrig fått samma fina känsla från den som från G6an

Det som kan påverka är hur de olika kamerorna skapar jpg-bilderna. Du kan testa olika inställningar tills du hittar en eller två som känns bäst.

(Om du fotograferar i RAW-format så kan styra den känslan själv, grunden kan vara olika från kamera till kamera men det blir ända du som styr - det är en annan diskussion.)

Du har mer nytta av att fundera ut kompositioner som du gillar och tänka vad det är du vill fotografera - ska du fotografera ett höstlöv så fotografera inte hela trädet. "Tredjedelsregeln", raka bilder, förgrund och bakgrund, o.s.v.

De stämningsfulla bilderna du ser är inte alltid något som bara ramlat ned, det kan vara en, två eller femton besök eller fototllfällen innan en bra bild tas. Ibland på en gång. Planering, tidpunkt - var är solen, molnigt/soligt, blåser det för mycket för att det ska bli en bra vattenspegel, är höstlöven kvar på träden o.s.v. Det finns en uppsjö av parametrar utöver att vara på plats.

Jag är lite sarkastisk :) Men fotografering behöver inte vara en materialsport i för stor utsträckning, ta med dig ditt 14-42 objektiv. Och läs istället lite enklare text om komposition.

Det här är en enkel text: https://digitalfotoforalla.se/fotog...om-fotograf-behover-kanna-till-om-komposition

Sammanfattar de artikeln med rubrikerna för punkterna, det kan vara en enkel komihåglista.

1. Symmetri i bildkompositionen
2. Ledande linjer i fotografiet
3. Beskärning kan de bättre komposition
4. Djup i fotografiet
5. Inramning ger bilden fokus
6. Komplementfärger
7. Det gyllene snittet eller regeln om tredjedelar
 
Jag ska vara en riktig tråkmåns och säga att du ska ta ditt 14-42 obejktiv, fastän du inte gillar att fotografera med det :) Jag tror du kommer att uppskatta vidvinkeln när skogen öppnar sig och vattnet glittrar eller när de mäktigaste stenformationerna bullar upp sig.

Med det sagt så använder jag själv oftast ett objektiv som motsvarar din 25 mm när jag är ute i skogen, fastän jag missar de allra största vyerna, just därför att det råkar vara mitt favoritobjektiv. Tyvärr tror jag att du kommer känna dig alltför begränsad med ditt favoritobjektiv, Olympus 45mm.

Jag tycker du ska ta med den som är minst tråkig/ dålig, av LX3 eller G6 med 14-42. Tiveden är en underbar plats, du kommer få fantastiska bilder oavsett hur du väljer. Ha en fin tur!

Tack Jenny! Hjälpen uppskattas! Jag ska prova lite på hemmaplan hur de olika objektiven ter sig. 25 mm och med någon grundinställning (i A, P eller S-läge (?)) med bildfokus på detaljer kan vara vad jag kommer försöka mig på tror jag. Och visst kommer jag säkert önska att jag kan fånga den storslagna vyn när jag står där på klippkanten men det känner jag är bland det svåraste som finns att förmedla genom kameran och jag får nöja mig med att försöka registrera det i mitt eget bildminne.

Tack igen!
 
Då fotograferar du så helt enkelt.



Det som kan påverka är hur de olika kamerorna skapar jpg-bilderna. Du kan testa olika inställningar tills du hittar en eller två som känns bäst.

(Om du fotograferar i RAW-format så kan styra den känslan själv, grunden kan vara olika från kamera till kamera men det blir ända du som styr - det är en annan diskussion.)

Du har mer nytta av att fundera ut kompositioner som du gillar och tänka vad det är du vill fotografera - ska du fotografera ett höstlöv så fotografera inte hela trädet. "Tredjedelsregeln", raka bilder, förgrund och bakgrund, o.s.v.

De stämningsfulla bilderna du ser är inte alltid något som bara ramlat ned, det kan vara en, två eller femton besök eller fototllfällen innan en bra bild tas. Ibland på en gång. Planering, tidpunkt - var är solen, molnigt/soligt, blåser det för mycket för att det ska bli en bra vattenspegel, är höstlöven kvar på träden o.s.v. Det finns en uppsjö av parametrar utöver att vara på plats.

Jag är lite sarkastisk :) Men fotografering behöver inte vara en materialsport i för stor utsträckning, ta med dig ditt 14-42 objektiv. Och läs istället lite enklare text om komposition.

Det här är en enkel text: https://digitalfotoforalla.se/fotog...om-fotograf-behover-kanna-till-om-komposition

Sammanfattar de artikeln med rubrikerna för punkterna, det kan vara en enkel komihåglista.

1. Symmetri i bildkompositionen
2. Ledande linjer i fotografiet
3. Beskärning kan de bättre komposition
4. Djup i fotografiet
5. Inramning ger bilden fokus
6. Komplementfärger
7. Det gyllene snittet eller regeln om tredjedelar

Tack! Synpunkterna och engagemanget uppskattas verkligen! Och väldigt bra påminnelse om att köra i raw. Jag kommer ändå inte göra något åt bilderna förrän jag är hemma igen. Jag tar med mig din komihåglista - tack!
 
Jag använder själv m43, dock Olympus kamerahus pga IBIS och vädertätning men en blandning av objektiv från både Olympus och Panasonic.

Jag måste hålla med tidigare tipsare att för en tur i naturen hade jag valt 14-42 samt 45 mm av de objektiv du har. Nu har jag inte Panasonic 14-42 (min dotter har dock Olympus 14-42 och det är en helt OK optik för att vara en kit lins). Den här tiden på året kan ljusförhållandena vara en utmaning, så kombinationen med 45/1.8 är bra ur den synpunkten då 14-42 är relativt ljussvag, men även för den korta teleeffekten som kan vara magisk för att få fram djupet (dvs den tredje dimensionen i en naturbild) samt det korta skärpedjupet. Så 14-42 med betoning på de korta brännvidderna kombinerat med 45 mm.
Själv hade jag valt 17/1.8 samt 45/1.8 alternativt macro 60/2.8 för en sådan tur om jag bara skulle ha med mig två fasta primelinser (liknande val gjorde jag på den analoga tiden, dvs 35mm + 100 mm följde mig ofta på vandringarna).
När jag själv idag går ut på en liknade tur och bara tar med kameran plus ett objektiv blir det Panasonic Leica 12-60/2,8-4 som följer med. Den brännvidden från motsvarande 24-120mm i 35mm format i kombination med bra närgräns ger mig det jag behöver.
 
Ditt primära mål är inte fotografi utan att uppleva, som jag förstår det. När jag går ut med den inställningen så kör jag kameran på automatik. "gröna rutan" på exponeringsläget och autofokus. Jag håller med erephus om att det är bättre att ha koll på kompositionen än den perfekta exponeringen, även om höstljus kan vara lite trixigt.

Det schyssta med att fokusera på komposition istället för på kamerainställningar är att man upplever naturen på ett annat sätt, i min mening. Man går runt o letar efter bättre vinklar, tittar mer på detaljer, stannar upp o tittar på den gula färgen på ett annat sätt. "Hur får jag in det här i min bild, vill jag ha med hela trädet eller bara löven?" och när man frågar sig det så upptäcker man plötsligt detaljer i lövverket, eller vilken härlig form stammen och stenarna under den utgör. Annars står man bara o muttrar för sig sjäv om f/8 eller f/13
:)
 
Jag tror din 25mm blir bra förresten, man kan ju fånga en vy utan att ha med heeeeeela härligheten. Jag bifogar en bild från Harge Uddar där jag fotograferat en död tall med det ovan nämnda favoritobjektivet, men jag tycker nog man får en bild av vyn trots allt. (Harge Uddar är f.ö. granne med Tiveden och en trevlig promenad om man råkar ha vägarna förbi)
 

Bilagor

  • 40900398055_569a3abd79_o.jpg
    40900398055_569a3abd79_o.jpg
    43 KB · Visningar: 404
Jag använder själv m43, dock Olympus kamerahus pga IBIS och vädertätning men en blandning av objektiv från både Olympus och Panasonic.

Jag måste hålla med tidigare tipsare att för en tur i naturen hade jag valt 14-42 samt 45 mm av de objektiv du har. Nu har jag inte Panasonic 14-42 (min dotter har dock Olympus 14-42 och det är en helt OK optik för att vara en kit lins). Den här tiden på året kan ljusförhållandena vara en utmaning, så kombinationen med 45/1.8 är bra ur den synpunkten då 14-42 är relativt ljussvag, men även för den korta teleeffekten som kan vara magisk för att få fram djupet (dvs den tredje dimensionen i en naturbild) samt det korta skärpedjupet. Så 14-42 med betoning på de korta brännvidderna kombinerat med 45 mm.
Själv hade jag valt 17/1.8 samt 45/1.8 alternativt macro 60/2.8 för en sådan tur om jag bara skulle ha med mig två fasta primelinser (liknande val gjorde jag på den analoga tiden, dvs 35mm + 100 mm följde mig ofta på vandringarna).
När jag själv idag går ut på en liknade tur och bara tar med kameran plus ett objektiv blir det Panasonic Leica 12-60/2,8-4 som följer med. Den brännvidden från motsvarande 24-120mm i 35mm format i kombination med bra närgräns ger mig det jag behöver.

Tack! Jättefina synpunkter!

Ditt primära mål är inte fotografi utan att uppleva, som jag förstår det. När jag går ut med den inställningen så kör jag kameran på automatik. "gröna rutan" på exponeringsläget och autofokus. Jag håller med erephus om att det är bättre att ha koll på kompositionen än den perfekta exponeringen, även om höstljus kan vara lite trixigt.

Det schyssta med att fokusera på komposition istället för på kamerainställningar är att man upplever naturen på ett annat sätt, i min mening. Man går runt o letar efter bättre vinklar, tittar mer på detaljer, stannar upp o tittar på den gula färgen på ett annat sätt. "Hur får jag in det här i min bild, vill jag ha med hela trädet eller bara löven?" och när man frågar sig det så upptäcker man plötsligt detaljer i lövverket, eller vilken härlig form stammen och stenarna under den utgör. Annars står man bara o muttrar för sig sjäv om f/8 eller f/13
:)

Helt riktigt uppfattat, det är upplevelsen som är i fokus och att försöka fånga något vackert, eller fult som också kan vara vackert för den delen, är bara ett sätt att förhöja upplevelsen. Plus att det egentligen är så fantastiskt roligt med bilder men det får inte ta över i veckan som kommer.
Bra tips att göra det enkelt för mig och mer gå in i motivet/naturen i kompositionen.

Tack!
 
Miljön i en skog blir ju ganska snäv, så precis som Jenny och andra redan har sagt så skulle jag också rekommendera vidvinkel. Det är ju förstås väldigt personligt hur man "ser" och vad man fotar. Själv ligger jag allt som oftast på 12mm-läget med mitt 12-60-objektiv. Skulle ofta vilja ha ett ännu vidare objektiv, men jag är nog en ganska utpräglad vidvinkelfotograf. Dom andra objektiven tar ingen stor plats, så du kan ju gott ta med dig alla och prova sig fram.
 
Jag skulle själv valt Olympusobjektivet. Med cropfaktorn så får du ett kort tele som lämpar sig för kort skärpedjup som framhäver det du vill framhäva.

Men zoomobjektivet är förstås mera allround.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
frapp Stora objektiv Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...