NTN Freedom - Någon som har testat?

Provade NTN när det kom och måste säga att jag efter ett tag gillade systemet väldigt mycket. Men eftersom min prio då var toppturer så höll jag fast vid min gamla utrustning som var mycket bättre och lättare för det syftet. Och dels för att det skulle bli ganska dyrt att byta ut både till nya bindningar och pjäxor.
Sedan dess har jag i princip helt gått tillbaka till vanliga alpina skidor och tunga bindningar. När den gamla telisutrustningen blev för sliten.
Läste precis testet från början av 2012 på Earn Your Turns.
http://www.earnyourturns.com/7864/1st-look-rottefella-ntn-freedom/
Och helt plötsligt började det här med Telemark och toppturer kännas väldigt lockande. Är det någon som har testat och kan dela med sig av ytterligare erfarenheter efter att ha använt NTN Freedom under en hel vinter?

//John
 
21 dagar med NTN Freedom

Nu är ju inte säsongen slut än, och med anledning av den sena timman så blir svaret kort. Jag har inte testat "gamla" NTN särkilt utförligt. Gåläget är lite sämre i teorin jämfört med säg Voile Switchback2 eller Black Diamond 02, har man inte ultralätta grejor och kör skidalpinism tror jag inte att det märks. Jag är riktigt nöjd med hur den fjädrar, i pisten är dem stabila som tusan.
Is och snö kan bygga upp (precis som på andra bindningar), risk att gåläget fryser fast om man lämnar skidan ute över natten utan att stänga bindningen. På samma sätt gäller det att försäkra sig om att gåläget inte är "på" innan man ger sig utför.

Däremot fungerar mina hälhöjare dåligt. Tydligen är det ett känt fel, nån slags ersättningsdel verkar vara i görningen. Därför kan det vara bra att avvakta med inköp till i höst.

"We already addressed this problem to Rottefella.They know about it and promised a solution for next winter.
The best is to ski the rest of the season with the binding and wait for fall to get a replacement
for the faulty heel elevator.
We will then send you the new one free of charge.
I hope it is ok with you, to write us again in early September,by then we should have replacements."
 
Tack för svaret martinez80. Vilken timing. Jag som precis köpt ett par nya skidor och var nära att köpa ett par Freedom att montera på. Följer nog ditt råd att vänta till hösten med inköp av bindning.
 
Sent svar men kanske kan vara intressant för flera att datera upp erfarenheter av Freedom. JG har kört ett par veckor i pist och offpist samt en fjälltur på 4 dagar samt en handfull tillfällen i mindre backar.

Jag har tidigare kört under ca 15 år med 7TM. Tog ganska många dar att vänja sig vid det hårda motståndet att höja hälen med NTN. Men offpist i tung snö är det förnämligt med så bra skidkontroll.

Ett irritationsmoment har varit att bindningen slagit upp till touringläge när jag kört i pist. Har hänt minst dussinet gånger. Men troligen är detta ett handhavandeproblem. Efter googling hittade jag en tråd som rekommenderade att man petar in utförsläget med baksidan av staven i stället för med skon eller skidan och sedan jag började med detta har det funkat fint.

En oro är att bindningen som plastdetaljer är för klena. En av de första gångerna jag testade bindningen var det under -20°C och liften stängd. Då sprack ena bindningen och blev obrukbar nedför. Fick bindningen utbytt men det tog flera veckor att få reklammationen godkänd.

Igår kom nästa problem. Bindningen isad och gick inte att öppna. När jag vände med hävstången lossnade ett par delar en metallpinnen och en axel i plast och jag fick linka iväg med innersko på ena foten. Ingenting gick av och med två tänger på en restaurang gick det att återställa funktionen i bindningen.

Funderar på att byta till ursprungs-NTN-bindningen Rottefella Freeride men den är betydligt tyngre och jag har läst om en del haverier på nätet. Vore intressant att få lite erfarenheter från de som kört med Freeride innan jag bestämmer mig.

Thure
 

Bilagor

  • OIP00002.jpg
    OIP00002.jpg
    107.5 KB · Visningar: 642
Har sett att att de finns och läst någon review. Finns att köpa i Stockholm. Kan vara nåt för mig.Har du någon erfarenhet?

Thure
 
Inte personligen (har inte bytt från 75mm), men en klubbkamrat har agenturen för 22 Designs i Sverige och har kört på dem sedan de kom med goda resultat. Jag har även pratat med några andra som köpt dem och också gillat dem. Kort sagt, det är rejäla doningar, som det alltid varit från den tillverkaren sedan Hammerheadtiden; det är lite av deras grej.
 
Skaffade outlaw x till denna säsongen. Har lite för få åkdagar på dom för en djupare analys, men jag gillar dom verkligen såhär långt. Stepin-funktionen tillsammans med skidbromsarns har krävt lite tillvänjning, men när jag väl listat ut knepet funkar det tamig tusan riktigt bra! Gillar det skarpt. Skidbromsarns sticker ut en del och var något jag först trodde s kulle bli ett problem, men inte heller det har visat sig vara ett större problem. Åkkänslan är med låg förspänning inte så långt ifrån ett par gamla g3 targa fast med jämnare flex, med lite mer förspänning blir det en hel del power utan att kännas särskillt begränsande i flexibilitet. Inga problem med isbildning i bindningen än, vilket är en annan sak jag funderat över. Har inte turat med dom än, men kan inte föreställa mig att de funkar annat än bra för det, låt vara att det finns lättare alternativ för det.
 
Första steget tog jag igår. Jag köpte en Rottefella Freeride bindning och satte dit på skidorna. Sex av de gamla hålen per skida gick att använda.

Kanske återkommer jag med erfarenheter efter att ha kört under olika förhållanden.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...