Högsta punkter i jämtland?

Så wikin säger fel höjd. Men i länken redogörs för att det är högsta svenska punkt på den norska toppen storsylen som avses. Rörigt det där.
Nej, det står ganska tydligt i länken att Storsola är ett annat namn för Templet. Storsylen nämns bara i en fotnot ("Storsylens högsta topp (1762 m) ligger i Norge"), antagligen för att folk inte ska bli förvirrade av att Lillsylen är med som ett av de högsta bergen men inte Storsylen.
 
Ehh, senast jag kollade så var kebnekajse högst i sverige. Sverige är LITE mer än jämtland.

Var påstår jag att något annat svenskt berg är högre än Kebnekaise?

Om man läser mig mer välvilligt så inser man att jag menar att vi svenskar inte kan tillåta att landskapet Jämtlands högsta punkt bara är sluttningen på ett norskt fjäll.

Därtill fogar jag lite glimt i ögat.
 
ang jämtlandshögsta punkt.
ärdet vid riksgränsröset mellan Lillsylen på väg upp mot Storsylen. Denna plats är 1743. Storsylens topp är 1762.
Storsola även kallat Templet är jämtlands landskaps högsta topp!!! 1728.
Kebneikaise sydtopp är högst fortfarande med senaste i sommar mätning på 2099 mot nordtoppen 2097..... Några meter till kvar alltså.
Kebnekaise Sydtoppen, Giebmegaáisi 2106m som är den officiella höjden mellan år 2000 - 2010. År 1922 var Nordtoppen högst med 2135m mot Sydtoppens 2123m.. på den tiden hade båda topparna toppglaciärer...

. slut
men jag kan ha fel

//Skantz
mattiasskantz.se
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...