Coleman gasol

Jag prövade Coleman winter, och den funkade bra vid plusgrader i alla fall. Jag har en tub av Colemans "vanliga", dvs inte vintervarianten, som jag försöker tömma, men den funkar rejält dåligt. Det är rätt mycket kvar i burken, men jag måste i princip köra den upp och ner för att den ska funka trots ett par plusgrader i luften. Baserat på denna erfarenhet hade jag själv inte satsat på vintergasen när det är kallt på riktigt.
 
Mest förnuftig vinterbränsle menar jag är fotogen (parafin på norsk), möjligen bensin om man gillar att hantera extremt lättantändliga och explosiva vätskor (speciellt i vintertemperaturer).

Vill man tvunget ha propan så får man ordna en adapter som föregående talare påpekade.
Primus Winter kan man ju prova, men man kommer att få problem när det är riktigt kallt...Till dagsturen hemmavid spelar det ingen roll, men t.ex. på veckoturen till fjälls med pulka och tält blir det inte kul.
 
Mest förnuftig vinterbränsle menar jag är fotogen (parafin på norsk), möjligen bensin om man gillar att hantera extremt lättantändliga och explosiva vätskor (speciellt i vintertemperaturer).

Vill man tvunget ha propan så får man ordna en adapter som föregående talare påpekade.
Primus Winter kan man ju prova, men man kommer att få problem när det är riktigt kallt...Till dagsturen hemmavid spelar det ingen roll, men t.ex. på veckoturen till fjälls med pulka och tält blir det inte kul.

Har du någon länk till adapter?
 
Det är antagligen samma som primus winter

Lite nätsökning säger att det inte verkar vara samma blandning och att den skulle kunna fungera bättre om man kör den upp och ner konsekvent. Men det är inte helt lätt att vara säker på att man hittat rätt data. Primus Winter och Primus Power verkar i alla fall vara 80% iso-butan och 20% propan bägge även om det inte heller var lätt att hitta.

Jag prövade Coleman winter, och den funkade bra vid plusgrader i alla fall. Jag har en tub av Colemans "vanliga", dvs inte vintervarianten, som jag försöker tömma, men den funkar rejält dåligt. Det är rätt mycket kvar i burken, men jag måste i princip köra den upp och ner för att den ska funka trots ett par plusgrader i luften. Baserat på denna erfarenhet hade jag själv inte satsat på vintergasen när det är kallt på riktigt.

Som jag förstår det kör Coleman med en blanding av propan och butan, istället för propan och iso-butan (inte 100% säker). Då kan de trycka i lite mer propan, (30/70?), och då sänka användningstemperaturen lite med ursprungsblandningen, men om man inte kör den uppochner konsekvent tappar den snabbare trycket vid låga temperaturer (ja, även kring nollan) när man använder den.

Ska man behålla bränslets vinteregenskaper genom hela behållaren måste man köra konsekvent med gasbehållaren upp och ned även när det är varmt, så att bränslet lämnar behållaren i flytande form, inte i gasform.

Det innebär innebär inom parentes samtidigt att om man gör så blir det blir helt meningslöst att köpa Primus Winter istället för Power om det inte är så att membranet hindrar vätskan att nå ventilen. (Och är det så att membranet hindrar vätskan att rinna ner ska man verkligen inte använda Winter i uppochner vänt läge, kommer att vara sämre på slutet än Power.)

Brasklapp: Det gick lite snabbt när jag tittade på det så jag kan ha missat något, men det finns säkert någon som kan hjälpa till i så fall. Viktigaste slutsatsen: Använd konsekvent behållaren uppochned om ni har tänkt använda den vid låga temperaturer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Kotten Gryta att packa Coleman 442 Feather i? Kök och brännare 16
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
S.Hellman Coleman Fyrestorm PCS Kök och brännare 1
AxelssonAhola Coleman F1 Power Kök och brännare 10
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
Vandrare Glödstrumpa till Coleman Compact Kök och brännare 3
The Trooper Coleman Exponent,erfarenheter? Kök och brännare 27
lacrits68 reservdelar till Coleman 424E Kök och brännare 2
Toni_v_89 Coleman Kök och brännare 2
Jonas P Service av Coleman lykta? Kök och brännare 5
drutten Coleman Kök och brännare 1
crest Reservdelar till Coleman Kök och brännare 1
fuxen Coleman Compact bensinlampa? Kök och brännare 0
lromberg Coleman max? Kök och brännare 1
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Iztor Förvaring av gasol i bil? Kök och brännare 12
thureb Hälla över gasol mellan flaskor? Kök och brännare 18
muskifjordi Gängstorlek gasol för äldre primuskök Kök och brännare 11
jessica_l mängd gasol Kök och brännare 6
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
xantipa gasol till minitrangia? Kök och brännare 10
Jonas.O Trangia 27 och gasol? Kök och brännare 4
kajakkarin Gasol i Spanien? Kök och brännare 4
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
zzeezz Gasol till Trangia? Kök och brännare 3
laurentiusweg Gasol: Primus, MSR Isopro, eller... Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...