Jag vill lära mig mer, men hur?

Tjena.

Jag var ute med några polare i somras och skogsvandrade några dagar, vilket vi gillade och skulle vilja göra mer av. Kanske ta oss upp till fjällen också. Men ingen av oss kan så mycket egentligen om sånt, vi höftade mest, men vi skulle vilja lära oss mer. Är det någon som vet några kurser man kan gå för att lära sig om allt, typ karta och kompass, matlagning, sjukvård, eld och allt sånt? Vi har googlat runt lite men verkar inte hitta något. Är vi de enda som är i behov av såna här kurser, hur gör alla när de själv är nya och ska ut på mer omfattande turer?

Själv är jag taggad på kajak också, men där finns ju kurser man kan gå, även om det inte verkar ha exakt de uppläggen jag söker.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av det, men Friluftsfrämjandet kommer jag osökt att tänka på. En snabb check av deras hemsida visar att de verkar hålla i diverse utbildningar.

Svenska Turistföreningen har också gruppaktiviteter för nybörjare.

Annars så är det, enligt min mening, det bästa och roligaste sättet att hitta andra likasinnade som kanske har lite mer erfarenhet och lära av varandra.

Och så läsa massor, både på Utsidan och allehanda guideböcker (som ofta går att låna på biblioteket).

//lasse
 
Det finns en uppsjö av vandringsböcker från pilgrimsvandringar till fjäll och berg, Ta en titt på recensionslistan här på Utsidan under media böcker ger flera titlar, https://www.utsidan.se/friluftsguiden/listcat.htm?ID=4, biblioteket hemom kan säkert hjälpa dig med fler liksom bokhandeln med dyrare.

Främjandet är utmärkt och oftast lokalt. Gå med för en kurs då för alla uteaktiviteter grunden är generell. http://www.friluftsframjandet.se/

Kanske ses vi i spenaten eller bland bergen.

go tur
 
Senast ändrad:
Här kommer ett mindre spännande svar: Jag tycker inte att det ska göras så märkvärdigt. Friluftsliv är för det mesta inga konstigheter som kräver utbildning. Med sunt förnuft kommer du långt. Du har säkert redan en massa kunskaper i dig. Har du gått i svensk skola fick du förhoppningsvis en hel del på idrottslektionerna. Kommer du från ett land långt borta finns det lite saker att lära, mestadels avdramatiserande kunskap, men inte bara det. Mitt förslag är att du snappar upp information lite här och där och blir självlärd. Börja med enkel utrustning. På så vis blir du rejäl och tänker fritt. Med vissa kurser finns det en risk för att de skrämmer dig till sämre självförtroende och planterar in föreställningar om att saker bara kan göras på ett visst sätt som organisationen har bestämt.

Ska du ut i vinterfjällen måste du dock ta reda på lämplig utrustning och lite om riskhantering. Ha alltid ett risktänk när du gör saker som kan vara farliga.

Gör en internetsökning på hur man använder kompass. Hittar du inget bra så skriver jag en bruksanvisning här.
 
Var bor du? Många kanotklubbar har turverksamhet. Bra tiłlfällen att plocka upp både paddel och allmän friluftskunskap.

En förening som förmedlar mkt kunskap är överlevnads sällskapet. KISS är en bra ledstjärna.

Thure
 
Prova att göra ett inlägg i "träffar" (tror jag forumsdelen för nya bekanskaper heter, här på Utsidan). Utöka ert lilla gäng vid ett par kortare övernattningar men några gamla rävar som kan visa er ett par tre trix om att laga mat energisnålt eller värdet av att torka sina strumpor.

Ett annat förslag är att se till att träffa folk ute i markerna. Åk till nationalparker eller fjällstationer eller liknande ställen där det är mycket folk och se till att hamna i samtal. Målet med friluftsliv är ju ofta att komma bort från folkmassor, men det kan finnas ett värde i att söka upp dessa platser just för samtalen. Platser som samlar mycket folk är ju också ofta väldigt vackra.

I somras träffade jag av en händelse några unga killar som var ute för första gången i skogen. Jag hade fullt upp med den barngrupp jag var ute med, men jag hade gärna snackat mer med dem, samtal runt en lägereld är ett utmärkt sätt att föra över kunskap (och föralldel även skrönor, skryt och rent tomprat så man får väl sålla i det man hör!) Jag tror att många som älskar utelivet gärna tar sig an nybörjare, det finns ju inget finare än när någon ny lär sig uppskatta det som jag älskar
 
Tjena.

Jag var ute med några polare i somras och skogsvandrade några dagar, vilket vi gillade och skulle vilja göra mer av. Kanske ta oss upp till fjällen också. Men ingen av oss kan så mycket egentligen om sånt, vi höftade mest, men vi skulle vilja lära oss mer. Är det någon som vet några kurser man kan gå för att lära sig om allt, typ karta och kompass, matlagning, sjukvård, eld och allt sånt? Vi har googlat runt lite men verkar inte hitta något. Är vi de enda som är i behov av såna här kurser, hur gör alla när de själv är nya och ska ut på mer omfattande turer?

Själv är jag taggad på kajak också, men där finns ju kurser man kan gå, även om det inte verkar ha exakt de uppläggen jag söker.

Hur gamla är ni? Svenska Turistföreningen hade en satsning för 18-25 åringar i somras som hette Fjälluffa. Det gick ut på att du för ett riktigt bra pris fick övernattning i fjällstuga, innan avfärd var det utbildningsdag tillsammans med en fjällguide och en stugvärd. Enligt senaste numret av Turist återkommer det här nästa sommar så om ni tillhör målgruppen, håll ögonen öppna.
 
Jag tycker du skall vara ute mycket, dagsturer, helgturer eller längre spelar nog mindre roll. Det är tiden ute som ger kunskapen du behöver, mellan turerna kan du sedan googla på de bra och dåliga sakerna du upplevt med din kunskap eller utrustning. Tag med de nya erfarenheterna till nästa tur.

Friluftsfrämjandet och andra personer du stöter på ute är bra källor till kunskap. Du kommer snart märka att vissa tips är bra och att andra inte alls passar dig. Därför skall man inte lite allt för mycket på tips i butiker, det brukar nämligen innebära dyra inköp som inte alltid passar just dig.

Karta och kompass kan man läsa sig till på nätet hur det fungerar, prova sedan i bekanta miljöer så är risken för fel minimal. Annars kan orientering vara bra träning, både för kunskapen i kartläsning men även för konditionen.
 
Häng med andra på tur

Att vistas med mer erfarna personer ger väldigt mycket. Friliftsfrämjandet, STF, Kanotklubbar, FB-grupper eller vad som. Försök hitta kurser, turer etc som ligger tillräckligt nära det du vill. Följ med, lär dig, fråga, fråga igen, studera hur de andra gör. Sök på forum etc.
Lyclka till!
 
Du TS beroende på var i landet du bor kan du direkt träffa och handgripligt tala friluftsutrustning med någon av oss som ristar på Utsidan. Följer du utsidan aliaset stöter du på medlemmen och ett cirka hemom, ego finns på sydkusten.

I senaste nummret av STFs Turist finns en länk på vinterfärdsutrustning.

Och slutligen Utsidan ogillar dubbelpostniar och det är vad TS börjat med.

go tur
 
Här kommer ett mindre spännande svar: Jag tycker inte att det ska göras så märkvärdigt. Friluftsliv är för det mesta inga konstigheter som kräver utbildning. Med sunt förnuft kommer du långt. Du har säkert redan en massa kunskaper i dig. Har du gått i svensk skola fick du förhoppningsvis en hel del på idrottslektionerna. Kommer du från ett land långt borta finns det lite saker att lära, mestadels avdramatiserande kunskap, men inte bara det.

Wow vilken rasism. Snacka om vanföreställnigar.
 
Flera bra tips ovan, kör själv, kolla med friluftsfrämjandet och läs böcker.

Ett tips som kanske är mindre känt är en site som heter meetup.com. Där finns en himla massa grupper som arrangerar olika saker. Inte kollat resten av landet, men i Stockolm finns en som ordnar många turer i de trakterna. Inte varit aktiv på ett tag, men det brukade alltid vara väldigt skön blandning på folk och fina turer.

Den finns på https://www.meetup.com/naturen/ och vet att på samma site finns det grupper med liknande syfte för många städer i europa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
elisabeth12344 Vågar jag vandra under Älgjakten? Fjällvandring 136
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...