Haspel- eller spinnrulle

avslutad210712

Gäst
Bakgrunden är att jag har en Ambassadeur 5000C som är sisådär 35-40 år gammal, kommer inte ihåg exakt när jag fick den. För tre år sedan köpte jag ett nytt spö, Shimano Catana AX 270 ML,d vs egentligen ett haspelspö. Har nu ledsnat på att reda ut kråk/skatbon (lintrassel) eller att linan helt enkelt slits av och draget sticker iväg lååååångt men blir tyvärr kvar där. Kan dra åt bromsen mer förstås men då blir det så korta kast.

Så nu tänkte jag skaffa en ny rulle men skall jag då gå på en haspel- eller en spinnrulle? Har dagens Ambassadeurer bättre bromsar eller är det lika bra att gå på en haspelrulle? Tycker att det blir ganska mycket "tjorv" på linan när man kör kombinationen haspel+spinnare vilket jag nästan aldrig upplever med spinnrullen. Om linan dras ut från spolen på haspelrullen utan att vara sträckt så får man präktigt lintrassel också. Gissar att ett bra lekande är botemedlet men vilka lekande roterar så bra att man slipper problemet? Kan man på något sätt få linan att återfå sitt icke-roterande tillstånd?

Kunde naturligtvis ha ställt frågan på edge istället men gissar att jag får tillräckligt bra svar på mina frågor här också.
 
tips

"Har dagens Ambassadeurer bättre bromsar eller är det lika bra att gå på en haspelrulle?"
Ja, de är bättre. Finns andra bra multirullar också, t ex Shimano Calcutta (dyr!).
Svårt kasta stora vobblers med haspel, de hakar lätt tag i linan med krokarna vid utkastet. Annars är haspel jättebra. Långa kast.

"mycket "tjorv" på linan när man kör kombinationen haspel+spinnare"
Kör med bra lekare, gärna dubbla. Har provat tipset att bocka spinnarens centralstav (?) längst uppe vid öglan cirka 45 grader. Verkar hindra att linan tvinnas.

"Om linan dras ut från spolen på haspelrullen utan att vara sträckt så får man präktigt lintrassel också."
Kan vara gammal och eventuellt hårt tvinnad lina. Byt lina.

"Kan man på något sätt få linan att återfå sitt icke-roterande tillstånd?"
Släpp ut 50-75 m av linan efter båten när du ror/kör utan att ha något i änden. Har inte provat, men lär funka.
 
Re: tips

gadda; sa:
"Har dagens Ambassadeurer bättre bromsar eller är det lika bra att gå på en haspelrulle?"
Ja, de är bättre. Finns andra bra multirullar också, t ex Shimano Calcutta (dyr!).
Svårt kasta stora vobblers med haspel, de hakar lätt tag i linan med krokarna vid utkastet. Annars är haspel jättebra. Långa kast.

Ja,som sagt,dagens multirullar har bättre linbromsar.Eller rättare,de är bättre avvägda,alt lättare att justera.Fiskar du med drag som väger över 40 gram är det 'bättre' att satsa på en multiplikator.

"mycket "tjorv" på linan när man kör kombinationen haspel+spinnare"
Kör med bra lekare, gärna dubbla. Har provat tipset att bocka spinnarens centralstav (?) längst uppe vid öglan cirka 45 grader. Verkar hindra att linan tvinnas.

Skippa lekare helt,om du inte använder tafs.Precis som Gadda skriver funkar det att bocka tråden,se bara till att skeden fortfarande kan löpa fritt.

"Om linan dras ut från spolen på haspelrullen utan att vara sträckt så får man präktigt lintrassel också."
Kan vara gammal och eventuellt hårt tvinnad lina. Byt lina.

"Kan man på något sätt få linan att återfå sitt icke-roterande tillstånd?"
Släpp ut 50-75 m av linan efter båten när du ror/kör utan att ha något i änden. Har inte provat, men lär funka.

Det går bra att helt sonika att dra ut linan och 'spinna' in den igen,ha en trasa om linan och nyp åt lite så rätar den ut sig .


peter
 
Jag tycker haspelrullar är enklare som allround, kast, mete och flugkast. Multiplikatorrullar ger dock mer om man fiskar ofta, mer precisa kast både längdmässigt och i sida. Störst skillnad i känsla är när man drillar fisk, blir en mycket mer direkt känsla!

/K
 
carvingkimbo; sa:
Jag tycker haspelrullar är enklare som allround, kast, mete och flugkast. Multiplikatorrullar ger dock mer om man fiskar ofta, mer precisa kast både längdmässigt och i sida. Störst skillnad i känsla är när man drillar fisk, blir en mycket mer direkt känsla!

/K

Visst är det så,haspeln kommer mer till sin rätt när man fiskar med lättare tackel.Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan.Sen beror det lite på vilka slirbromsar som man har,har man en haspel med både vanlig broms och fighting-drag,upplever jag t o m haspeln som överlägsen.

Men snackar vi bamsingar på 10 kg och uppåt så vevar man in fisken.


peter
 

avslutad210712

Gäst
En sammanfattning av Era svar (och ett tack så klart) ger att det blir en haspelrulle eftersom jag framförallt fiskar med lättare drag, äger inte ens ett drag över 20 gram om jag minns rätt.

Skall testa med att dra ut linan och spola tillbaka den igen.

Det där med en böj på trådaxeln läste jag precis om i Fiske för alla och skall testa det. Eftersom jag är i den åldern att jag snart räknas till gaggig så kan jag avslöja att jag på flera av mina nyinköpta spinnare rätat ut just den sortens böj och funderat på varför de inte kan tillverka raka trådar på spinnarna *L*.
 
"Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan."

Håller med. Kontakten med fisken upplever jag i handen och armen som håller spöt, inte med handen som snurrar veven runt runt. Men jag har ofta läst/hört det där om att multirullar ger mer känsla av närkontakt. Tror det är en myt spridd av multirulletillverkare.
 
gadda; sa:
"Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan."

Håller med. Kontakten med fisken upplever jag i handen och armen som håller spöt, inte med handen som snurrar veven runt runt. Men jag har ofta läst/hört det där om att multirullar ger mer känsla av närkontakt. Tror det är en myt spridd av multirulletillverkare.

Hehe...

Det handlar nog om vad som är 'fiint'.
Och haspeltattarna har väl den lägsta kasten :), nånstans i nivån bäckmete med mask jämfört med fluga
Sen att vissa ser andra som anala....


peter
 

avslutad210712

Gäst
ping; sa:
gadda; sa:
"Men att drillkänslan skulle vara mer direkt med en multiplikator håller jag inte med om (Rent suggesivt!),jag upplever den med spöt,och använder rullen mer som ett sätt att ta hem linan."

Håller med. Kontakten med fisken upplever jag i handen och armen som håller spöt, inte med handen som snurrar veven runt runt. Men jag har ofta läst/hört det där om att multirullar ger mer känsla av närkontakt. Tror det är en myt spridd av multirulletillverkare.

Hehe...

Det handlar nog om vad som är 'fiint'.
Och haspeltattarna har väl den lägsta kasten :), nånstans i nivån bäckmete med mask jämfört med fluga
Sen att vissa ser andra som anala....


peter

Ja tyvärr handlar det om vad som är fint men jag tror inte att det är en myt spridd av rulltilverkarna utan av rullanvändarna dvs vi fiskare själva. Själv har jag fiskat med fluga, multirulle, haspelrulle, meta, pimpla etc och har nu återupptagit min karriär som storfiskare *L*.

Roligast (inte finast..) tycker jag flugfiske med torrfluga är. Sen kommer nog mete med litet kastflöte och ett lätt haspelspö. Och att pimpla abborre på lite djupare vatten på sommaren från båt är riktigt skoj. Att pimpla på vintern genom isen fullkomligt hatar jag. Kanske mest för att jag mig veterligt aldrig någonsin fått ens en liten abborrpinne på vinterpimpling.

Känslan att ta hem en fisk beror mer på spöet än typen av rulle enligt min erfarenhet.

Och sen kastar jag in en riktig brandfackla. Köpte en haspelrulle och lät handlaren spola på "superlina" och vilken skillnad i känslan när man spinner in en spinnare. Med vanlig lina känner man att spinnaren spinner eftersom det går tyngre genom vattnet. Med superlina känner man verkligen hur skeden roterar. Vet inte om det är en positiv känsla direkt. Synd bara att jag inte fick någon fisk igår när jag var och testatde så man får känna om känslan när man tar hem fisken är överlägsen eller ej. En fundering med den stumma typen av lina är hur man gör vid bottennapp. Med den gamla fjädrande linan kunde man ibland spänna upp linan och sen släppa den så lossnade draget om det satt i en sten. Tvivlar på att man kan göra det med den stumma linan.
 
avslutad210712; sa:
Japp det är flätad lina jag menar

Jag har en nylontafs där jag färster beteslåset, speciellt viktigt känns det på större prylar som har en flätlina runt 0,20 eller mer. Utan tafsen kan man fastna så hårt att man helt enkelt inte kommer loss...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
danisko Vandring och haspel Fiske 19
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 1
forell [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. Fiske 3
bredviken Bästa nätbutiken spinn/haspel Fiske 7
P.D Fluga och haspel Fiske 9
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...