Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta

Hej,
nybörjare som skall ut med familjen på första vandring. Tre ungdommar samt hund.

Vi tänkte utgå från Abisko och ta oss ner till Nikkoluokta. Övernattning i stugor.

Har 6 dagar innan tåget går söderut.

Mitt tänk just nu är Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nikkaluokta. Blir 4 dagar men hänger isf vid Abisko första dagen, kommer dit vid 11-tiden.

Förslag på annan tur som funkar? Hur är Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Nallo - Vistas givet att vi är nybörjare?

Någon som vet om det är blött? Funkar gympadojer till barnen eller är det kängor som gäller?

Är det bra markerade leder?

Ledsen mångra frågor!
 

avslutad210712

Gäst
Hej,
nybörjare som skall ut med familjen på första vandring. Tre ungdommar samt hund.

Vi tänkte utgå från Abisko och ta oss ner till Nikkoluokta. Övernattning i stugor.

Har 6 dagar innan tåget går söderut.

Mitt tänk just nu är Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nikkaluokta. Blir 4 dagar men hänger isf vid Abisko första dagen, kommer dit vid 11-tiden.

Förslag på annan tur som funkar? Hur är Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Nallo - Vistas givet att vi är nybörjare?

Någon som vet om det är blött? Funkar gympadojer till barnen eller är det kängor som gäller?

Är det bra markerade leder?

Ledsen mångra frågor!

Först och främst så är Vistas - Nikkaluokta hyfsat långt men går att korta ner något om Ni åker båt sista biten.

Hur gamla är ungdomarna och vilken grundkondition har de dvs idrottar de eller är de fysiskt aktiva annars?

Om gympadojor duger beror till stor del på vädret och om Ni kan bära ungdomarna över de fåtal små vad som trots allt finns.

Tjäktja - Nallo är ingen markerad led. I övrigt är det bara att titta ner på marken eller på kryssmarkeringarna där såna finns.

Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Tjäkta - Sälka - Nallo - Vistas - Nikkaluokta på sex vandringsdagar - nja det tror jag knappast.

Varför så fixerade att passera Vistas istället för att gå Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaluokta?
 
Det kommer med all säkerhet regna under en sådan tur någonstans. För mig är blöta skor något som sänker en hel vandring, jag hade satsat på ordentliga pjucks.

Spontant kan jag tycka ni har valt en alldeles för lång tur, om ni är nybörjare och beroende på barnens ålder. Det är kanske bättre med en kortare tur, och fler stopp så ni faktiskt också hinner njuta.
 
Mitt tänk just nu är Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nikkaluokta. Blir 4 dagar men hänger isf vid Abisko första dagen, kommer dit vid 11-tiden.

Abisko till Abiskojaure är lättgånget och ni klarar det utan problem första dagen. Käka lunch och knata sedan iväg :) då har ni sparat en dag. Abiskojaure till Alesjaure är längre och då kan det vara gött att ha redan kommit en bit på vägen dagen innan om ni bara har de 6 dagarna och måste använda buffert dag när ni är mitt ute.
 

avslutad210712

Gäst
Abisko till Abiskojaure är lättgånget och ni klarar det utan problem första dagen. Käka lunch och knata sedan iväg :) då har ni sparat en dag. Abiskojaure till Alesjaure är längre och då kan det vara gött att ha redan kommit en bit på vägen dagen innan om ni bara har de 6 dagarna och måste använda buffert dag när ni är mitt ute.

Den etappen går också att korta genom att åka båt
 
En något optimistisk tidsplanering i mitt tycke, speciellt om ni går med barn och själva är ovana fjällvandrare. Det framgår inte hur gamla de är och hur vana de är att ta sig fram i långa dagsetapper även när vädret inte är på sitt bästa humör.
Etappen Abiskojaure-Alesjaure är lång men relativt lättvandrad efter Kieronbacken men går att korta om man tar båtskjuts. Etappen Vistas-Nikkaluokta är rejält lång men går att korta något om man beställer båtskjuts sista delen.
Vandringen i Vistasdalen är stundtals blöt och inte lämpad för gympaskor om man inte uppskattar att gå men blöta skor resten av tiden.
 
Tack för input.

Barnen är 11, 14 16 och i bra form. Har tänkt ta båt vid Alesjaure och Vistas, och således korta ner dagsturerna.

Övernattar i Abisko första dagen, lägger ut på Abisko - Abiskojaure på morgonen dagen efter.

Men först ut o fixa kängor till alla!

Förstår det som att det är bra markerat längs vägen? Skall bli underbart!
 
Tack för input.

Barnen är 11, 14 16 och i bra form. Har tänkt ta båt vid Alesjaure och Vistas, och således korta ner dagsturerna.

Övernattar i Abisko första dagen, lägger ut på Abisko - Abiskojaure på morgonen dagen efter.

Men först ut o fixa kängor till alla!

Förstår det som att det är bra markerat längs vägen? Skall bli underbart!
Leden är väl upptrampad på gott och ont, så ingen större risk att missa den. Någon egentlig ledmarkering typ som i Norge målade stenar och rösen är inte vanligt i Sverige, så ni får följa de upptrampade stigarna och läsa kartan.
Se till att ni går in kängorna ordentligt innan ni ger er ut, att få skavsår flera mil från närmaste väg och bebyggelse är inte kul. Ta med tejp och skavsårsplåster. Vaxa även in kängorna innan avfärd så de står emot fukt bättre (Snoseal fungerar bra).

Jag har själv inte gått den sträckan med så unga barn, min dotter var 18 första gången vi gjorde en så lång tur, men då var vi ute i 10 dagar och valde efter Vistas att gå Nallo-Sälka-Kebne-Nikka inkl en topptur på Kebnekaise. Vi gick med tält och sträckan Abisko-Vistas tog 3,5 dagar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...