Repellera Spijkka Sarek

Hejsan! Vi är 3 killar som tänker göra lilla Sarek traversen via Vuojnestjåhkkå och Spijkka. Vi funderar på att repellera ner för spijkkas södra sida (ungefär där röda sträcket är ritat) det går en ränna ner där och i slutet av den sitter det en slinga så någon verkar ha repellerat där tidigare. Är det någon som har klättrat upp för denna sida eller kanske repellerat ner och vet hur långt rep man behöver?

Mvh kim
 

Bilagor

  • 20190709_205119.jpg
    20190709_205119.jpg
    121.9 KB · Visningar: 468
Hej, har inte koll på vägen du beskriver. Ett alternativ har jag ritat in. Dock inte exakt då jag hade max 50m sikt. Cirka gröna linjen så är det typ 5m grad 2 scrambling och 10m grad 3 nerklättring. Skulle tro det går att rigga firning med ett par kilar och 30m rep. Är dock inte säker då jag gick orepad ner.

Först följa ryggen, sen gå ner vänster av ryggen efter scramblingpartiet
 

Bilagor

  • Screenshot_20190709_214043.jpg
    Screenshot_20190709_214043.jpg
    106.8 KB · Visningar: 439
Här är en bild på "klättringen" där vi gick ner. Ser inte ut att va mkt mer än 5m på bilden. Men vill minnas att stand nog byggs några meter högre upp om en ska göra det. Mitt minne är dock inte 100. Vad jag minns är dock att det är lösa formationer så det går inte att ledklättra ner som jag bedömde iaf
 

Bilagor

  • 20170819_091645.jpg
    20170819_091645.jpg
    34.2 KB · Visningar: 428
Har också ingen koll på vägen du beskriver. Har försökt gå ner vägen som kjpil beskriver. Är en rygg som det borde gå att gå ner ner för. Lite blött och vände själv vid en nerklättring, skulle gissa grad 3. Hade med mig ett 30m rep som jag slängde ner. Såg inte ända ner och är osäker om repet var för kort, kan vara att det precis räckte. Fanns ett block som man borde kunna fira från. Som kjpil säger så är klippan väldigt lös.
 
När jag gick ner från spijkka så var det (hör och häpna) ett replag till som var där samtidigt. De gick inte helt samma väg som oss. De gick ner i rännan precis innan ryggen vi gick. Första personen i det sällskapet gick orepad ner i rännan, och tyckte det va sådär. Andra personen firade ner, så det borde finnas nån form av stand där. Tror att de hade 60m rep, men är inte säker på det.

Hela vägen ner till glaciären är ett mycket löst stenfält, vilket gjorde det lite olustigt att va två sällskap inom ett par 100m avstånd utan att se om de var i skottlinjen (pga dimman) . Vi försökte hålla verbal kontakt så ingen skulle behöva va under de andra. Som ett sällskap känns det lösa ok för min del
 
Intressant! Gick de andra alltså ner i rännan direkt söder om ryggen? Har för mig att jag tittade ner där men tyckte att den såg lite löst ut.

En annan väg ner är ju längs glaciären. Var själv där i augusti och då fanns det några rejäla sprickor över hela glaciären. Kanske kunde det gå om man är där tidigt på sommaren.
 
Intressant! Gick de andra alltså ner i rännan direkt söder om ryggen? Har för mig att jag tittade ner där men tyckte att den såg lite löst ut.

En annan väg ner är ju längs glaciären. Var själv där i augusti och då fanns det några rejäla sprickor över hela glaciären. Kanske kunde det gå om man är där tidigt på sommaren.

Jag vet inte om det är flera rännor. Vi såg inte varann förrän nere på glaciären. Men de var typ bredvid oss, så det gick att höra när de snackade, till vänster. Och sa sig ha gått en lös ränna. Vårt vägval kändes bättre där och då. Dock så tror jag att den vägen vi gick inte är samma som beskrivs i artikeln här på utsidan. Vi hade tänkt gå samma, men sikten tillät inte mer än 50m planering.

Skulle inte vilja gå glaciären ner på sommaren, som du säger, feta sprickor. Möjligen östra sidan om jag var tvungen.
 
Hej, har inte koll på vägen du beskriver. Ett alternativ har jag ritat in. Dock inte exakt då jag hade max 50m sikt. Cirka gröna linjen så är det typ 5m grad 2 scrambling och 10m grad 3 nerklättring. Skulle tro det går att rigga firning med ett par kilar och 30m rep. Är dock inte säker då jag gick orepad ner.

Först följa ryggen, sen gå ner vänster av ryggen efter scramblingpartiet

Tack så mycket för svar!
Vi vet om denna väg men tänkte ha den som plan B då jag tyckte att repeleringen på andra sidan såg ganska enkel ut. Så det skulle verkligen vara kul att höra från någon som har tagit den vägen upp eller ner så vi vet hur långt rep man behöver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...