Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Alltså, jag är extremt sugen på en enkel ugn. Är inne på ett FB-forum där de flesta härdar (och smider, för den delen) själva, och man blir ju avis så det heter duga. Du har ju värsta slipen nu också, så sen blir du i princip självförsörjande! Fast det var det är med fritid också...

Ja den där slipen ja. Underbar på pappret men fortfarande inte här i sin helhet.. Allt annat är klart. Stål. slipband. Utsugsystem. Den som väntar på något gott (sen i oktober...)
 
Sedan jag skaffade mig min Benchmade 535 har jag sneglat på denna, och den passar mig perfekt.

Lagom stor/liten samt att blad formningen är något jag gillar skarpt överlag.

Lägg där till "clippet" från 535an så är den min nya favorit.
4d69765f51275c9f14e47e6ae0571bf0.jpg
6c23e4db8aa4d5a3ec197fb003eaa960.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Sedan jag skaffade mig min Benchmade 535 har jag sneglat på denna, och den passar mig perfekt.
Det är alltid trevligt att lägga vantarna på en kniv som man suktat efter under en längre tid. Grattis!

Jag har samma dilemma som du hade tidigare. Är riktigt sugen på den här:

https://www.toolsforgents.de/product-page/lionsteel-bolus-clip-natural-canvas-micarta

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=6dMsDUvyiyM

Tyvärr har jag köpt på mig så många knivar på sistone att jag inte kan tillåta mig att skaffa ytterligare en :(.

~Paul~
 
Det är alltid trevligt att lägga vantarna på en kniv som man suktat efter under en längre tid. Grattis!

Jag har samma dilemma som du hade tidigare. Är riktigt sugen på den här:

https://www.toolsforgents.de/product-page/lionsteel-bolus-clip-natural-canvas-micarta

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=6dMsDUvyiyM

Tyvärr har jag köpt på mig så många knivar på sistone att jag inte kan tillåta mig att skaffa ytterligare en :(.

~Paul~

Det är nog många här som gärna hade gått en rundtur i ditt kniv-museum Paul :)
 
Det är alltid trevligt att lägga vantarna på en kniv som man suktat efter under en längre tid. Grattis!

Jag har samma dilemma som du hade tidigare. Är riktigt sugen på den här:

https://www.toolsforgents.de/product-page/lionsteel-bolus-clip-natural-canvas-micarta

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=6dMsDUvyiyM

Tyvärr har jag köpt på mig så många knivar på sistone att jag inte kan tillåta mig att skaffa ytterligare en :(.

~Paul~

Sjysst! Hade dock föredragit Drop-versionen.
 
Hade den haft ett bladlås och varit utan den meningslösa protrusionen mitt i greppet (inringad) så hade jag köpt .Bladtjockleken på 2 mm och vikten på 67 gram är exemplariskt.
 

Bilagor

  • bolusdrop.jpg
    bolusdrop.jpg
    81.9 KB · Visningar: 416
1. Sjysst! Hade dock föredragit Drop-versionen.

2. Hade den haft ett bladlås och varit utan den meningslösa protrusionen mitt i greppet (inringad) så hade jag köpt .

3. Bladtjockleken på 2 mm och vikten på 67 gram är exemplariskt.
1. Hm, jag är ganska förtjust i clippoint-versionen. En av mina favoriter är ju (trots sin stora ansats ;)) den gamla Puma Prospector som i bladformen påminner om denna kniv!

2. Bladlåset kan jag faktiskt vara utan i en kniv av den här typen, däremot håller jag med om att greppet varit ännu bättre utan "utväxten" i mitten ;). Vid närmare tanke så borde denna utväxt inte vara alltför svår att Dremla bort.

3. Verkligen. Uppskattar också materialen i både greppet och bladet! Dessutom gillar jag fånglinefästet. Den här varianten borde finnas på fler knivar.

~Paul~
 
Tror det skulle vara frustrerande att ge sig på det med en dremel. Du måste ju slipa ner liners också, av stål. Sen är det inte säkert att konstruktionen tål det, om det t ex är ursparningar i liners. Sist men inte minst så skulle mittniten hamna asymmetriskt efter ett sådant ingrepp. Så det känns lite olämpligt. Himla synd på det där lilla irritationsmomentet alltså, i övrigt mycket fin på alla vis.
Tycker droppointen är charmig. Lite "sodbuster" stuk på den. Har aldrig gillat clippoints, men förstår ditt resonemang.
Här är en fin sodbuster från GEC.
 

Bilagor

  • great-eastern-cutlery-71-bullnose-farm-and-field-orange-delrin__53035.1523910007.jpg
    great-eastern-cutlery-71-bullnose-farm-and-field-orange-delrin__53035.1523910007.jpg
    73.6 KB · Visningar: 375
1. Tror det skulle vara frustrerande att ge sig på det med en dremel. Du måste ju slipa ner liners också, av stål.

2. Sen är det inte säkert att konstruktionen tål det, om det t ex är ursparningar i liners.

3. Sist men inte minst så skulle mittniten hamna asymmetriskt efter ett sådant ingrepp. Så det känns lite olämpligt.

4. Tycker droppointen är charmig. Lite "sodbuster" stuk på den. Har aldrig gillat clippoints, men förstår ditt resonemang.

5. Här är en fin sodbuster från GEC.
1. Linersen är av titan! Det är ett förhållandevis mjukt material som motsvarar hårdheten hos ohärdat stål.

2. Chassit är på det strategiska stället fritt från diverse bryggor och ramper. Däremot skulle man behöva vara försiktig med själva proceduren. Både mask och skyddsglasögon är på sin plats!

3. På min usla bild ser det inte helt katastrofalt ut. Men visst, helt vackert blir det inte ;).

4. Jag gillar båda typerna, mest beroende på vilket anv. område jag finner lämpligt för respektive kniv :).

Som sagt, kniven påminner i bladformen om den hos Puma Prospector, en erkänt mångsidig modell.

5. Mycket fin!!! Ett visst köpsug infinner sig ;).
 

Bilagor

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    25.9 KB · Visningar: 328
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 327
1. Linersen är av titan! Det är ett förhållandevis mjukt material som motsvarar hårdheten hos ohärdat stål.

2. Chassit är på det strategiska stället fritt från diverse bryggor och ramper. Däremot skulle man behöva vara försiktig med själva proceduren. Både mask och skyddsglasögon är på sin plats!

3. På min usla bild ser det inte helt katastrofalt ut. Men visst, helt vackert blir det inte ;).

4. Jag gillar båda typerna, mest beroende på vilket anv. område jag finner lämpligt för respektive kniv :).

Som sagt, kniven påminner i bladformen om den hos Puma Prospector, en erkänt mångsidig modell.

5. Mycket fin!!! Ett visst köpsug infinner sig ;).

Fina bägge två! Märkligt hur det pendlar. Under en lång period gällde absolut inget annat än enhandsöppning. Nu plötsligt är man tillbaks till ”det gamla hederliga” igen och kollar på slip joints.
Själv nöter jag på i garaget och upptäckte en stor fördel med att göra kniv av en rombisk fil, man får det perfekta verktyget för passning av bladet i bolstret!
 

Bilagor

  • 0B055D20-3AA0-4F13-9AB8-1B828D6BE64C.jpg
    0B055D20-3AA0-4F13-9AB8-1B828D6BE64C.jpg
    62.4 KB · Visningar: 297
1. Under en lång period gällde absolut inget annat än enhandsöppning. Nu plötsligt är man tillbaks till ”det gamla hederliga” igen och kollar på slip joints.

2. Själv nöter jag på i garaget och upptäckte en stor fördel med att göra kniv av en rombisk fil
1. Kan ha att göra med det stora intresse för knivar som finns. Jag märker en klar skillnad mellan idag och för 20 år sedan! På den tiden tedde man sig som en udda figur när man berättade att ens stora intresse var (och är) knivar!?!

Med stigande intresse, tid och användning så kommer man fram till vissa insikter. Till exempel att det inte alltid är nödvändigt med ett bladlås ;).

2. Kul projekt! Vi hoppas förstås på fina bilder på din färdiga kniv ;). Håll oss gärna uppdaterade under hela processen.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...