Avdomnad hand efter 30 minuters paddling

Hej!
Jag är en relativt färsk paddlare (1 år snart) och har problem med att min högra hand (den som är fix) domnar/somnar bort efter ungefär en halvtimmmes kontinuerlig paddling. Tar jag en paus och doppar och skakar handen i vattnet blir det bra en kvart till. Det är speciellt irriterande då jag är i stökigt vatten då det inte är läge att ta en paus om jag vill behålla stabiliteten. Var ett stort problem under DKM för mig.

Någon som haft liknande problem?






Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Skaffa dig en grönlandspaddel istället. Mer ergonomiskt och skonsamt för kroppen. Roligare också. Där håller man löst om paddeln med båda händerna.
 
Det är för lite information för att ge ett vettigt svar. Vilken typ av paddling, typ av kajak, vilken paddel.

Vanligaste nybörjarfel är att man håller paddeln mycket hårdare än nödvändigt, framförallt när det är lite stökigare i vattnet eller om man vill paddla snabbt.
Nästa fråga är hur bra teknik du har och om den passar din kajak och paddel.
Och så har vi paddeln. Har den rätt länd, rätt vinkling samt en bladstorlek som passar din förmåga och din kajak.

Själv paddlar jag mest med grönlandspaddel och har inga problem alls. Paddlar jag med en Euroblade, så vill jag ha en med böjd skaft och max 30 graders vinkling för att hålla handleden rakt, annars får jag problem med underarmen efter några timmars paddling.
 
Skaffa dig en grönlandspaddel istället. Mer ergonomiskt och skonsamt för kroppen. Roligare också. Där håller man löst om paddeln med båda händerna.

Yepp. Grönlandspaddel is da shit när man paddlar motionskajak eller surfski.
Varför rekommendera en viss typ av paddel när man inte ens vet vad den skall användas till?
 
Ursäkta, glömde det viktigaste.

Paddeln jag använder är en vingpaddel Jantex Gamma Rio Fg, S-, Flexi-soft.

Vinkeln är på 30 grader höger och längden justerad enligt instruktörer. Har gått en hel del teknikklasser.

Jag motionspaddlar nästan bara och ganska ofta, framåthastighet är min prioritet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sträck på fingrarna

Tänk på att slappna av i fingrarna under påskjutsfasen, för att träna in det så kan du överdriva genom att sträcka fingrarna helt under påskjutet.
Det är också en bra övning för att få bort fel som vinklade handleder och liknande.
Lägger in en bild på mig själv från ett K4 200 m lopp, där man tar i maximalt, men ändå har jag helt avslappnade fingrar i påskjutet, den är jag rätt nöjd med. Så blev jag lärd av mina kanottränare och jag försöker lära de ungdomar jag tränar samma sak.
 

Bilagor

  • Avslappnade fingrar.jpg
    Avslappnade fingrar.jpg
    20.6 KB · Visningar: 547
Domnar fingrarna så tror inte jag att problemet ligger i handen. Snarare axeln där det finns en del trånga passager för nervbanor att ta sig igenom, och som rimligtvis borde påverkas av paddlingsrörelsen. Min gissning är då att lösningen ligger i att slappna av i hela axelpartiet, dvs. tänka på att inte någon del av axel/arm ska "fastna" i en statisk anspänning. Vilken typ av paddel är underordnat, man kan slappna av oavsett vilken paddel man använder.

Detta är mina lekmannatips, men en paddelintresserad sjukgymnast borde kunna svara på om detta stämmer.
 
Ok, mest motionspaddling alltså. Då är ju kraft och fart prio 1, så då är det ju ännu viktigare med rätt teknik eftersom du utsätter kroppen för mer påfrestning. Minsta lilla fel och anspänning sprider sig lätt och visar sig sen på alla möjliga sätt i kroppen.

Själv kan det räcka med att jag inte sitter på sittbenen tillräckligt bra för att få känningar lite överallt. Lutar jag mig minsta lilla bakåt och krummar så mister jag lätt kontakten med sittbenen mot sitsen. Små detaljer men ack så viktiga.
 
håll lösare

Jag håller med Makker tidigare i tråden, håll inte så hårt i paddeln - du kan nästan sträcka ut fingrarna i påskjutsfasen, dvs på den övre handen. Jag är långfärdspaddlare men teknikskolad av tävlingspaddlare.
Sen tyckte min handled det var betydligt skönare med noll graders vinkel mellan paddel-bladen - det som vi lite hånfullt förrut kallade för kalle-anka-paddel men det känns bättre för mig. Förrutom i stark motvind då jag vinklar upp till kanske 30 grader men inte mer.
Min högst personliga spaning är att många (i ala fall turpaddlare) gått från väldigt stor vinkel (kanske inte riktigt 90 grade men ditåt) då jag började paddla, till numera lägre och lägre vinkel mellan bladen.
Nu kör jag inte vingpaddel men principiellt är det nog ingen större skillnad i dessa avseenden. Du säger iofs att du prioriterar fart men tror inte vinkeln gör så stor skillnad annat än i stark motvind. Fartvinden i kajak är ju rätt begränsad.
Hoppas du har justerbar vinkel på din paddel så du kan prova.

Då du prioriterar fart och dessutom kör vingpaddel, antar jag att du har ganska hög paddelföring, dvs sätter i paddeln ganska nära intill kajakens sida - det tycker jag också är behagligare än att paddla "brett" - dvs sätta i bladet längre ut. Jag paddlar lite bredare motvind (tillsammans med lite större vinkel mellan paddelbladen) för att få mindre vindmotstånd och mindre risk för att vinden orsakar mig ostabilitet.
Att paddla brett med vingpaddel är nog svårt - isättningen bli inte lika enkel rätt och lättare att man får snedskär med vindpaddeln.

Lycka till att hitta din teknik!

/Patrik
 
Bra synpunkter i inläggen ovan..

DKM är en rätt stor påfrestning. Har du tänkt på om du har mera problem när du sitter i en rankade kajak?

Jag har fått liknande känning av domning i högra handens fingrar med en rank kajak i besvärlig sidsjö med korta ibland brytande vågor.

Sannolikt kan en faktor vara större anspänning i axlar och fingrar för att parera vågorna.

Thure
 
Tack för alla fina tips!

Tack alla för bra tips, ska testa ut dom och ta ännu fler tekniklektioner.

Makker, MarkusF:
Jag ska köra ett rejält långpass där jag koncentrerar mig på avslappnad paddling och sträckta fingrar i påskjutsfasen. Även dubbelkolla att axlar är avslappnade.

Nu när jag kollar GoPro videos ser jag att när min högra handled är draghand är den inte helt helt rak utan inte sällan lite lätt framåtvinklad. Kan iof bero på att paddeln glidit någon grad i handen (har runt skaft) och handleden kompenserar det?

Tango:
Jo, jag sticker i paddeln så nära båten som det går med ganska hög paddelföring. Ska också testa om det känns bättre med ännu mindre vinkel och se hur det påverkar.

Thureb:
Jag får problem även i perfekt plattvatten men det är säkert så att stökigare vatten påskyndar förloppet men alla anspänningar.
 
Nerverna går som allra minst trångt vid axelleden, där är problemet troligen inte beläget.

Domnar handen är det vanligaste att det är trångt vid handleden (jag kan t.ex. bara promenad-cykla ca 30 minuter innan mina händer domnar, trots att jag försöker att variera handgreppet).
Innefattas långfingret är det troligt att det är medianusnerven (i karpaltunneln) i handleden som är retad. Vissa lägen kan förvärra trängseln (böjd handled - mot handflatan) och andra kan öka utrymmet (lyft handled - mot handryggen).
Är det lillfingret som domnar - trångt i hand led eller armbågsnivå (vid "änkestöten" - ulnarisnerven), om det är tummen kan det vara precis nedanför armbågen (radialisnerven), men dessa är ovanligare. Kombinationer är också ovanliga i armen.

Domnar handen och armen så kan det vara från halsryggen och nacken, där går nervrötterna inte helt i samma ordning utan delas upp senare i nerverna ut i armen. Här kan trängsel mellan nackkotor, tidigare skador (nyckelbensfraktur t.ex.) eller spänd muskulatur i skuldran påverka så att det retar nervrötterna. Det finns även nerver här som styr musklerna till skulderbladet, vilket är väldigt väsentligt för bra funktion ut i armen och kan ge efterföljande besvär på andra ställen.

Om det bara domnar i delar av handen eller i alla fall inte lika tydligt i tumme och lillfinger, skulle jag först leta efter problemet i handledsnivå. Där kan då t.ex läget på handleden spela roll. Är det mera kramp och smärta i handen kan det också vara muskulär trötthet och blodcirkulationen.
Är det mera diffust i hela armen ut i handen kan nacken/skuldran vara orsaken, spänd muskulatur i nacke eller bröstmuskel, eller dålig kontroll muskulärt på skulderbladet. .

Har du några andra ledtrådar eller symptom så kan det ju hjälpa dig att bena ut var problemet sitter om inte förbättrad teknik vid paddlingen fixar det. Kolla i så fall upp dig hos en sjukgymnast/naprapat eller dylikt så att du inte har dålig muskulär balans i skuldran t. ex.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...