Hemvärnet!

Är det några här som är med i hemvärnet? Jag har funderat lite och tror att det skulle vara kul! Man längtar ju tillbaka lite till det militära! Sen känns det även som att det är ett bra sätt att komma ut och böka runt i skogen under trevliga former ( regn, snö, kyla, snuskburkar och annat roligt! Jag gissar att det hela bedrivs under något lättsammare former än lumpen? Jag hoppas det i allafall för det har jag redan gjort en gång och det är inte det jag är ute efter! Vore kul med lite kommentarer, positiva el. negativa!

Fredrik
 
Böka...

Jag är en tidigare medlem i FBU (En ungdomsverksamhet i Kronans regi). Under min tid där samövade vi en del med hemvärnet. På gott eller ont vill jag inte yttra mig om men min direkta uppfattning är att en viss pessimism mot just fältövningar är inte i "gubbarnas" smak.

Men HV har en massa andra sjyssta förehavanden, kurser i fjällmiljö, kustutbildningar allt betalt med ersättning. Dessutom får man en AK som ska skjutas in en gång per termin. SÅ viss är hemvärnet kul!

/O
 
Klart du ska gå med i Hemvärnet. Fler och fler yngre killar och tjejer går med. Vill man ha lite tuffare tag och lägga ner lite extra tid så finns det numera insatsplutoner som tränar mycket, men de har också lite högre krav.
Har själv precis gått med och tycker det är riktigt roligt, så nu spenderar man ännu mer tid i skogen och bor i tält =)
 
Min uppfattning om Hemvärnet (jag spelade en roll som störande tältande ungdom vid en övning) är ärligt talat inte i topp...
Jag tänker inte gå in på specifika exempel (har dock ett antal på lager), men i alltför många fall beter de sig riktigt dåligt åt. (Inte olagligt el. dyl., utan dåligt med tanke på uppgiften.)
Ribban ligger lågt.

Dock betvivlar jag inte att det fungerar utmärkt som fritidssysselsättning, t.ex. om man vill ha en bra anledning att komma ifrån frugan/gubben ;), eller bara vill ha lite friluftsliv i ett dygn.

PS.
Förflyttning i Hemvärnet sker på kolonn.
Var och en i sin bil.
 
Finns mycket gamla gunnar inom hemvärnet men dessa börjar försvinna, kompanierna börjar ställa krav och då flrsvinner många av de pilsnerdrickande gubbarna =)
 
Insattsplutonen...

Jag har två kompisar en som var med i hemvärnet och en som är med i insattsplutonen.

Killen som var med i hemvärnet slutade och föklarade att det var obligatoriskt att ha med sig sexpack, alltid. Dom var några som åkte ut i skogen med sitt sexpack och sköt lite...

Killen som är med i insattspluton åker på övningar och utbildningar stup i kvarten. Han stomtrivs.

Så om du är intreserad av det militära är insattsplutonen som gäller, men om du vill ha några nya att svepa öl med så gäller hemvärnet.
[Ändrat av Öst 2003-02-27 kl 09:37]
 
Ok! Det sammanfattar väl lite av det jag hört ryktesvägen! Medelåldern där jag är intresserad av att gå med var runt 35 och det låter ju bra. Själv är jag 27, så man skulle ju sänka medelåldern lite då!! Men det märks att de är sugna på att få med yngre förmågor. Gjorde en intresseanmälan på internet. Det tog ca 2 timmar så ringde det en snubbe!!!

Söker man till insatsplutonen direkt eller genom hemvärnet? Har inte hittat någon info om dom på nätet, någon som vet var?

Fredrik
 
Min far är kapten (föeredetta yrkesofficer) inom hemvärnet.

Han startade upp en av dessa insatsplutoner och en kompis till mig är med där.

Man skall nog inte ha för höga förväntningar men pilsnerdrickandes gubbar existerar inte i dessa kretsar. Det såg inte jag en i det vanliga hemvärnet. Där var utbildningen kass dock. Insatsplutoner finns regionalt och du är tvungen att uppfylla vissa högre krav (inget märkvärdigt) för att gå med. Gå med i det vanliga hemvärnet och ansök sedan till insatspluton.
 
Hemvärnet Insats

Hej

Du var från Västra Sverige, du skulle kanske kunna gå med i InsatsKompaniet BohusDalGruppen.
Själv hade jag mkt dålig uppfattning om detta innan jag kom med. OBS, detta är inte det vanliga hemvärnet, utan underställs rent logistiskt.
Har varit med under drygt två år, jag lägger minst 200timmar om året.
Vi har varit med på Arméns och Marinens slutövningar.
Vi har nu fått tillgång till en Stridsbåt 90, pga av att det fungerade mkt väl under Marina övnigar.
Vi har övat en del med helikopter 4 och 6. Strid i bebyggelse kommer vi att köra hela 2005.
Det är inga slapptaskar kvar hos oss, de har åkt ur tillsammans med de som har dåliga etiska värderingar.


Medelåldern på "min" pluton är 27år.
I min grupp finns det t ex endast Personer med Jägarbakgrund K3, K4 och FJS. Självklart så finns det skillnad i alla olika plutoner, men oftast så är det ganska bra folk med. Vi har även ett multisportlag som är sponsrade av försvaret, som kör i SvenskaCupen i Multisport. De satsar på de yngre!!

Vart du än hamnar så, Lycka till!!
//Daniel


p.s du kan kolla på http://www.insatspluton.se d.s
[Ändrat av jaffo 2004-06-22 kl 14:18]
 
Det kommer ett nytt försvarsbeslut nu i höst och vad det ser ut så är det just Insatsplutonerna som det kommer att satsas på. Visst kommer det ordinarie HV att vara kvar men det blir mindre övningar och mindre material till dom. Så ska du satsa på något så gör det i Insatsplut.

Ang alkoholdrickandet inom ordinarie HV förband så existerar tyvärr detta. Har själv varit med om det och det var minst tre "gubbar" som fick sina vapen omhändertagna under övningen. Vapen och alkohol går inte ihop. Gick som instruktör på ett HV kompani vid sagda tillfälle. Orsaken till att jag vet att det var minst tre gubbar var att det jag själv som omhändertog vapnen. Sen så blev det kontroll med polis och sjukvård.
 
Re: Böka...

engstrom; sa:
Dessutom får man en AK som ska skjutas in en gång per termin. SÅ viss är hemvärnet kul!

/O

Här öppnar sig möjligheter för presumtiva yrkesmördare. Jag som i min enfald trodde att försvaret såg skjutandet som något nödvändigt ont – det är ju trots allt människor som står på andra sidan gevärspipan om det blir allvar av – men här är det uppenbarligen så att man gör det för att det "är kul" och kanske rent av "häftigt".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...