Hur bygger jag en kallrök (fiskrök)

  • Trådstartare lotta.olson@swipnet.se (Tor Ottosson)
  • Start datum

lotta.olson@swipnet.se (Tor Ottosson)

Gäst
Hej!


Mitt namn är tor ottoson och jag undrar om det är någon som kan ge mig tips om hur man bygger en kallrök.
Tack på förhand.
Tor
 

rolandfransson@Ebox.tninet.se (Roland Fransson)

Gäst
Kallrök

Allt som behövs är en gammal färgtunna med lock och ett galler. Först ordnar man eldplatsen minst 2,5 meter från tunnans placering. Tunnan skall vara placerad högre än eldplatsen. Gräv sedan en rökkanal från eldplatsen till hålet du gjort i tunnans botten. Eldplatsen måste kunna täckas med ett lock eller liknande för att man skall få röken att ta kanalen och fylla tunnan. I tunnan har du ordnat upphäng för gallret så att det kan hänga i tunnan. Nu är det bara fylla eldplatsen med spån eller enris, göra en liten glödeld och sedan lägga på locken på tunnan och eldplatsen. I den här kallröken kan man röka både kött och fisk. Rökningen tar ca 10 timmar, man får prova sig fram. Vill du hellre ha en varmrök är det bara elda direkt under tunnan men då gör du inget hål i tunnan. Då lägger du spånet eller riset på botten av tunnan och sedan på med locket. Sen är det bara elda. En varmrök behöver bara ca 1 timme för att bli klar.
 
Allt som behövs är en gammal färgtunna med lock och ett galler. Först ordnar man eldplatsen minst 2,5 meter från tunnans placering. Tunnan skall vara placerad högre än eldplatsen. Gräv sedan en rökkanal från eldplatsen till hålet du gjort i tunnans botten. Eldplatsen måste kunna täckas med ett lock eller liknande för att man skall få röken att ta kanalen och fylla tunnan. I tunnan har du ordnat upphäng för gallret så att det kan hänga i tunnan. Nu är det bara fylla eldplatsen med spån eller enris, göra en liten glödeld och sedan lägga på locken på tunnan och eldplatsen. I den här kallröken kan man röka både kött och fisk. Rökningen tar ca 10 timmar, man får prova sig fram. Vill du hellre ha en varmrök är det bara elda direkt under tunnan men då gör du inget hål i tunnan. Då lägger du spånet eller riset på botten av tunnan och sedan på med locket. Sen är det bara elda. En varmrök behöver bara ca 1 timme för att bli klar.

Ett rör vad som helst men inte galvat betongrör funkar ca 15 cm i diam eller rostigt rör ngt att elda i gärna en gammal spis eller kamin rökstaden lite högre än eldstaden Rökstaden kan vara ett skåp typ ska släppa igenom lagomt mycke rök sätt en liten skorsten på rökskåpet,som du reglerar röken med eller ge tusan i detta brukar bli bra ändå,för mig ialla fall Tänd med vilken ved som helst lägg på enris ibland alved för glöddens skull.
 
Töm friggeboden, lägg en mineritskiva på golvet och ställ dit en stor murrika.
Pyrelda i murrikan med al/enris/björk etc.
Häng upp det som ska rökas...en abborre... Ren...eller älg eller annat.
Varsko räddningstjänsten att du röker!!!

Japp nu är friggeboden Rökt.....så nu har du alla chanser att bygga en ny Attefallare bredvid
Lycka till /Anders ;-)
 
Jag länkar en video till hur enkelt det verkar att va.
Bara ett problem om man inte vill handla med kort på nätet så var köper man det runt GBG
https://www.youtube.com/watch?v=RTWOzLJ-ctU

Jag har köpt min hos Extremfoods, vet inte vad gatan heter men du går västerut från biljardpalatset sen ligger det på en gata till höger.

Jag har den tillsammans med ett "lokomotivgrill" då jag kan köra lite värme också. Med en tempmätare går det fint att få välstekta stekar med fin röksmak.
 
Ett golvskåp till verktyg slit ut hyllorna och häng in armeringsjärn rakt igenom, Be smeden om plåtstrimla, 2 m 3-4 cm och 2 m lång. Böj strimlan till en fles spiral som passar i botten på en gammal långpanna/bakform i järn som får plats i skåpet. Till rökkrok använd rf cykelekrar, lätt att böja. Rök utomhus så förstör du inga rum/hus.
go tur
 
Jag har köpt min hos Extremfoods, vet inte vad gatan heter men du går västerut från biljardpalatset sen ligger det på en gata till höger.

Jag har den tillsammans med ett "lokomotivgrill" då jag kan köra lite värme också. Med en tempmätare går det fint att få välstekta stekar med fin röksmak.
Ok Tack för tipset.Visste inte att dom hade det.Har varit där o köpt lite marinadsgrejer.Fin butik :)
 
Jag har köpt min hos Extremfoods, vet inte vad gatan heter men du går västerut från biljardpalatset sen ligger det på en gata till höger.

Jag har den tillsammans med ett "lokomotivgrill" då jag kan köra lite värme också. Med en tempmätare går det fint att få välstekta stekar med fin röksmak.

Tyvärr så har dom inte det till försäljning i affären längre. :(
Blev visst nån slags konkurens problem med någon försäljare i Varberg som kontaktade leverantören.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...