Spöhållare för kajak

  • Trådstartare stefan.sjostrom@kultmed.umu.se (Stefan Sjöström)
  • Start datum

stefan.sjostrom@kultmed.umu.se (Stefan Sjöström)

Gäst
Jag har en Point 65 K1 och funderar över fiske från den. Framför allt är jag inne på att ordna någon form av spöhållare som man kan fästa framför sittbrunnen, så att man frigör händerna - t.ex. om man vill "ro drag".


Det finns att köpa speciella spöhållare av plast att fästa på fritidsbåtar som jag tror att man skulle kunna använda. Problemet är hur man i så fall skulle fästa en sådan på kajaken utan att borra hål. Jag är inne på att bocka till något slags plåt som man kan lägga över däck, på vilken man sedan kan nita eller svetsa fast spöhållaren. Frågan blir då hur man bär sig åt för att fästa plåten... Någon föreslog helt enkelt att fästa den genom att slå ett band runt hela skrovet, men det borde väl försämra paddlingsegenskaperna rätt betänkligt. Eller?


Tacksam för alla idéer eller erfarenheter kring detta.


/stefan
 
Gör inget rackel.

Borra och skruva eller poppnita, sätt fast hållarna som om dom tillhör standard utrustningen, kolla bara så att du inte får problem på insidan, trist att riva sönder kläder eller utrustning. Tänk på att säkra spöt vid hållaren. Jätte kul med 4-5kg öring och så far hållare med spö,rulle och fisk överbord. Okey om du har en gammal klenod som du paddlar omkring i typ mahogny så håll spöt i handen.
Ha det så bra -16 grader i Kiruna,
Tommy
 
spöhållare

Att fästa spöhållaren till kajaken bör gå med kardborreband,(finns m stark tejp på Clas Ohlsson el. Biltema).Du måste givetvis modifiera hållaren så du får lite anliggnigsyta,precis som du täkt m plåten!mvh. Peter
 
INTE KARDBORRBAND!!!!

Kardborrband håller inte på långa vägar om det kliver på en öring på några kilo. Vill du prova med det ändå så säkra spöt med en lina.
 
Ang. fiske från kajak.

Jag har köpt en rulle på en fiske affär, (en sån som dom har när dom pilkar tork i Norge), där jag har en lina och lämplig krok som jag snabbt kan rulla in. Rullen fäster jag med en karbinhake på lämpligt ställe i kajaken. När jag paddlar fram så släpar draget långt efter och middagen är snart serverad. Det var den bästa lösningen för mig. Hoppas det kan hjälpa dig.
Tack och hej.
 
Jag använder kardborrband till olika demonterbara fästen och har ej haft andra problem än att dom sitter för bra, (alltså svåra att demontera)!Jag utgår ifrån att vi människor kan tänka. Vore intressant att få ta del av Dina erfarenheter av kardborreband Arne.Mvh. Peter
 
Kardborrar

Nja.. jag har bara använt kardborrband till att fästa dynor osv. Men jag har varit med på en båt där ett jättenapp fick spöhållaren att lossna. Den var skruvad med för korta träskruv i relingen. Tyvärr släppte monstret nästan direkt, så jag vet inte vad det var.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.