Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-21, 12:03
Thruhiker Thruhiker är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dgustaf Visa inlägg
Är det mer uppstyrda och tydliga leder, samt lägre pris på stugboende som du efterfrågar? Alltså öka tillgängligheten så fler kan uppleva fjällvärlden?

Bara så jag är med på vad syftet är med denna led.
Hej!
Jag tycker att en nationell led skall samlas under 1 organisation. Om du t ex vandrar från Sälen till Abisko så märker du skillnad mellan de olika länen hur olika de vårdar/utvecklar/marknadsför leden. Skillnaden beror på anslagen respektive länsstyrelse ger till lederna. I Jämtland saknas det broar på flera leder, och en del leder har t o m stängts. Det innebär att vandrare utsätts för risker då det inte alltid finns info om t ex saknade broar. Erfarna vandrare kanske kan hantera det, men med nuvarande system blir fjällvandring exkluderande.
Lägre priser på boende vill nog alla ha. Det pågår en debatt om STF;s satsning i Sylarna. Istället för den satsningen hade man kunnat bygga ut stugnätet norr ut, något man inte gör. Mellan Sälen och Grövelsjön har länsstyrelsen i Dalarna stugor där en övernattning kostar 100 kr. Stugorna är obemannade men håller genomgående bra kvalitet.
Utifrån antalet vandrare är min bedömning att en nationell organisation skulle klara av det bättre och höja både säkerhet och kvalitet. Vad tycker du?
Benny
Svara med citat