Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-12, 14:57
93056 93056 är inte uppkopplad

Chinese Smartwatches

Kul att slippa känna sig ensam med bryderierna kring den här tekniken. Jag har som den stavgångare jag är kört det här Android/Wear_OS-konceptet ett år nu med Örnsätrarns terrängkarta i Locus Map Pro i min vanliga Android-mobil Samsung Galaxy Xcover 3, här kompletterad med Android-appen för Googles periferienhetsteknik Android Wear som har bytt namn till WearOS samt insticksprogrammet för WearOS i Locus Map Pro. Smartklockan på handleden har varit Mobvoi TicWatch Pro (som bara levde ett halvår) och sen på köpgarantin Mobvoi TicWatch S2 (nuvarande) https://www.webhallen.com/se/c ... voi-Ticwatch .

Hela saken föregicks av att vi var ett gäng användare av Locus som fick rösta på vilka användarfunktioner vi ville ha prioriterade hos det tjeckiska företaget och dess systemutveckling, och jag hade turen att många med mig röstade för autorotation (automatisk norr-söder anpassning) av kartor i Locus. Det tog några månader innan det blev verklighet, och när det äntligen blev det så var frågan om jag i så fall skulle försöka montera mobilen på underarmen eller satsa på de nya smartklockorna som enligt uppgift kunde kommunicera med vissa smartphones via bluetooth. Jag satsade efter moget(?) övervägande på smartklockan med Wear OS enligt ovan och sen igång med det fältmässiga testandet.

Jag håller med Fjällkjell om att det krävs handpåläggning (inte bara lite) för att konceptet ska fungera, och det finns många parametrar och kombinationer av inställningar att mixtra med - för många då jag aldrig vet vad jag har gjort när det fungerar... Jag vet aldrig om det är begränsningar i tekniken (hårdvara och mjukvara), begränsningar i mina inställningsval, väder och vind för GNSS mm som strular när det strular. När det fungerar är det underbart att med stavar på och genom att bara vicka lite på handleden se var jag är någonstans, och via autorotationen få bekräftat att det jag t ex ser till höger i verkligheten alltid är till höger på kartan (vars kartnorr alltid matchar GPS-modulens norr när det fungerar som det ska).

Rubriken ovan är relevant eftersom både Fjällkjell och jag uppenbarligen kör med prylar som ryms under https://www.chinesesmartwatche ... martwatches/, vilket var stället jag landade på när jag sökte på Lemfo LemT som jag aldrig hade hört talas om tidigare. Wov, vilken display den har alltså!
Svara med citat