Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-09, 21:18
veni veni är inte uppkopplad

[QUOTE=Thruhiker;831981]Ledens sträckning är av mindre betydelse just nu, som påtalats finns flera olika möjliga sträckningar.
Mitt inlägg är om bildandet av en fristående, nationell organisation i första hand, med inspiration från hur andra länder gjort (och där jag har mest input från USA).

Hej,
Jag förstår vad du menar efter jag prövat några veckor på PCT och vandrat en del andra populära leder i världen (Overland Track, Milford Track, Inkaleden...)
En typ led som PCT i Europa (till ex. från Nordkap till medelhavet) skulle inte funka eftersom den skulle gå genom många olika länder och hittar frivilliga entusiastiska människor som brinner för en sådan led i varje land tror jag inte på. Det funkar i USA eftersom PCT går genom ett land om man nu räknar bort de sista kilometerna i Kanada. Där har det blivit en Kult på gott och ont. "Wellcome PCT Hikers" välkomnas man i vissa samhällen som ligger nära leden. Som PCT Hiker får man rabatt när man handla och blir allmänt väl behandlat, inte talar om alla så kallade "Trail Angels" som ställer upp frivilligt och skjutsar bland annat folk till och från leden, förser ökenområden med vatten osv.
Jag har svart att se sådan entusiasmen i Europa, vi har inte den mentaliteten, vi är allmänt mycket mer misstänksamma mot främlingar.

Angående begränsningar är jag överens med dig, det skulle behövas på Kungsledens övre del, till ex. från Abisko till Nikka. Det är förfärligt hur det har blivit. Stugorna längs den sträckan har blivit nästan som hotells där man kan betala med kort och köpa proviant. Fattas bara internet och bespisning. På Overland Track och Milford Track är det begränsat till ungefär 30-35 personer per dag och det tas ut en anmälningsavgift som inte är särskild hög vad jag minns. Sedan kostar det inget att övernatta i stugorna som för övrigt är rätt enkla och obemannade.
För de som har mycket pengar eller inte vill väntar på en "permit" finns en lyxvariant där folk kan sova i finare stugor, typ sådana som på Kungsleden och får serverat mat.
Jag skulle kunna mycket väl se en sådan lösning på Kungsledens övre del. Stugpriserna är redan mycket dyrare än på andra håll och stugorna är bemannade. Hur det skulle passa ihop med allemansrätten vet jag inte, man kan göra kanske undantag. Allemansrätten är som många andra saker på gott och ont.
Mvh Veni
Svara med citat