Transport Ritsem till Kvikkjokk?

Vi håller på att planera en tur längs Padjelantaleden till sommaren. Vår tanke just nu är att köra till Kvikkjokk och ställa bilen där för att sedan gå till Ritsem. Problemet är ju då hur vi ska ta oss tillbaka till Kvikkjokk på enklaste sätt utan att behöva betala för en helikoptertur?? Är det bara bussen med byten i Gällivare och Jokkmokk som finns?
 
Ja problemet är ju att både Ritsem och Kvikkjokk är lite av ödeland med bara en busslinje var, som dessutom går till olika ställen (gällivare respektive Jokkmokk). så buss med 2 byten är nog enda sättet.

Alternativet är ju att parkera i jokkmokk och ta lite buss innan och lite buss efter vandringen.
 
Eller lägg till några dagar. Ta buss från Ritsem till Saltluokta,båt över,gå till Kvikkjokk. Blir ju några dygn till ute.
 
Ring och beställ skjuts av Lasse i Tjåmotis, blir väl en 8 timmar bilfärd för honom fram och tillbaka men kostar nog mindre än Helikopter.
 
Träffade ett tyskt par i somras. De hade gått Ritsem - Kvikkjokk och sedan Kvikkjokk - Saltoluokta. Hon gravid i 7:e månaden.

Ta bilen till Kebnats där det finns en stor och bra parkering. Buss till Ritsem. Härligt att avsluta med bastu och middag i Saltoluokta. Ni kan alternativt ta vägen genom Sarek.

Thure
 
Det mest naturliga är förstås att lämna bilen hemma och ta tåg och buss hela vägen. Så gör de flesta av oss och då faller alla bitar på plats. Men jag antar att ni vill ha med bilen av något speciellt skäl?
 
Bussen från Ritsem till Gällivare stannar vid en hållplats som ligger vid Ritsemvägskälet på väg 45. Där kan ni kanske byta till någon busslinje mot Jokkmokk (ex linje 44 eller 45) för att sedan byta till bussen mot Kvikkjokk. Hur tiderna passar ihop kan jag inte säga, det är något ni får studera till nästa sommar när aktuella tidtabeller släpps.
Räkna dock att det tar sin tid och risken finns att ni inte kommer hela vägen på samma dag då det är glest mellan vissa turer.
Skall ni gå hela Padjelantaleden och åka bil, kan det vara ett alternativ att parkera i Jokkmokk istället som är mer av knutpunkt för lokaltrafiken. Sedan återstår ju givetvis att åka tåg+buss hela vägen som andra tipsat om, betydligt smidigare.
 
Det mest naturliga är förstås att lämna bilen hemma och ta tåg och buss hela vägen. Så gör de flesta av oss och då faller alla bitar på plats. Men jag antar att ni vill ha med bilen av något speciellt skäl?

För mig är det mest naturliga förstås att ta bilen.

Snabbare, billigare och rena kläder när turen är över.
 
På tal om tåg

Förra sommarens tur i Sarek: tåget hem ca 6 timmar försenat.

Sommarens tur i Sarek: tåget upp flera timmar försenat, missade bussen från Gällivare, ingen ersättningsbuss trots SJ Resplus, missade sista båten från Ritsem den dagen.
 
Förra sommarens tur i Sarek: tåget hem ca 6 timmar försenat.

Sommarens tur i Sarek: tåget upp flera timmar försenat, missade bussen från Gällivare, ingen ersättningsbuss trots SJ Resplus, missade sista båten från Ritsem den dagen.

Förra årets tur från Abisko: tåget hem 12 timmar försenat.

Sommarens tur i Sarek: Ersättningsbuss från Murjek missade SJ-anslutningen i Boden trots löfte om motsatsen. 24 timmar sen hem.

Vi borde ha en SJ-tråd! :)
 
Tack för alla förslag! Får helt enkelt vänta på att busstidtabellerna för sommaren kommer ut innan vi detaljplanerar…

Varför vill jag absolut ha bilen? Dels vill vi passa på att göra annat när vi ändå tagit oss upp genom landet, dels kommer vi inte att gå på "schema" utan kommer nog att ta några extra dagar för att fiska och upptäcka längs leden och kan därför inte boka anslutning hemåt. Men kanske största anledningen till att tåg inte är ett alternativ är att jag veckopendlade med tåg i tre år, och det var FAN ALDRIG I TID!!!!! Till sist hade jag fått så många taxi-biljetter av stationsmästaren i Linköping eftersom jag missat sista bussen, att han visste vad det gällde bara jag stoppade in näsan i hans lucka. Jag har noll förtroende för dem. Senaste åren har mitt tågresande begränsats till två jobbresor till Göteborg. Ena gången missade jag mitt möte med tre timmar och killen jag skulle träffa hann sitta ner med mig i 5 minuter, andra gången skulle jag ner två dagar på mässa, men missade hela första dagen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
piaea Transport Abisko-Vassajaure Fjällvandring 16
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...