Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-15, 14:53
ekis ekis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kepler Visa inlägg
Beräkningarna i min Excelfil sker med hjälp av algoritmer och parametrar som är tagna från Lantmäteriets hemsida och publikationer. Så resultaten från Excelfilen blir exakt de samma som koordinattransformationen på deras hemsida (länk i tidgare inlägg).

Tillsammans med Visual Basic for Application kan Excel beräkna det mesta...

Och givetvis inga problem att vidarebefordra filen. Bara kul att den kommer till användning.
Det verkar vara ett tag sedan Kepler var inloggad på Utsidan men intresset för Excel-filen verkar vara konstant! Jag fick en version av Kepler på mail 2006, och som mailhamster så hittade jag det direkt. I mailet som följde med stod det:

"Här kommer den. Ändra filnamnet SETRANS.txt till SETRANS.xls. Fakta om programmet finns på bladet "Info". Filen blir lite stor då jag har lagt in höjddata."

Filen verkar körbar också i openoffice, det är macro-baserat. Jag har däremot inte dubbelkollat själv att reslutatet blir korrekt - så testa några punkter manuellt innan ni kör skarpt. Filen bifogas exakt som jag fick den en gång... Rapportera gärna om den är fungerande.

Att tänka på i övrigt är att RT90 numera inte används officiellt, så gå över till tex SWEREF, UTM eller WGS84 för sådant som skall användas!

/Andreas

https://www.dropbox.com/s/fgeo ... ANS.zip?dl=0
Svara med citat