SOS Alarms:s nya app, skickar din position.

Tack Tord

Högst troligt att det är som du säger. Det är alltså inget bottennapp. Däremot synd att ingen från 112 gett sig in i dialogen.
 
Beror väl på hur du ställt in din phone? Tillåt position bara då appen används!


Skärkarln verkar ha en iPhone. Där kan man för varje applikation ställa in om applikationen ska kunna få positionsdata aldrig, när applikationen är aktiv, eller när som helst. På Android finns inte alternativet "när applikationen är aktiv", utan bara "aldrig" och "när som helst".

(Kan möjligen vara annorlunda i nyare Android-modeller. Jag är en bakåtsträvare med fyra år gammal telefon. :) )
 
På min Android-lur så visas en ikon till vänster i översta raden hela tiden. Den ikonen matchar en konstant notis där det står "GPS-positionering aktiv. För att ge dig relevant information och vid händelse av nöd". På vänster sida har jag andra ikoner för notiser, i mitt fall är Tasker, SMSLivräddare och nu SOS Alarm igång med notiser.



Till höger TÄNDS ikonen för PLATS när jag öppnar appen och SLÄCKS när jag stänger appen. Plats kan jag också slå av/på som vanligt via inställningarna. För mig pekar det på att appen definitivt slår på positionering när den öppnas, men inte annars förutom periodvis kontroller på samma sätt som andra appar.

I Batteriförbrukning hamnar appen långt ner på listan med en förbrukning på 2,3% under senaste veckan (har inte aktivt öppnat den många gånger). Samma härad som t.ex. SMSLivräddare (2,9%).

Finns med andra ord inget som tyder på någon konstant GPS-positionering med tillhörande batteriförbrukning, däremot har appen en konstant notis och är "duktig" på att informera användaren om att den använder positionering.
Jag gick in och stängde av möjligheten för appen att få visa notiser, då försvann ju självklart både meddelandet & gps-notisen :)

Startar dock bara appen när jag behöver den.

Skickat från min Galaxy S10+.
 
Högst troligt att det är som du säger. Det är alltså inget bottennapp. Däremot synd att ingen från 112 gett sig in i dialogen.

Det finns långa dialoger hos sosalarm, tex på facebook och på google play där androider laddar hem appen och på intagram.

Jag förstår att SOSalarm inte kan svara på varje forum där deras app diskuteras.
Här försöker de svara på det mesta
https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/tjanstekatalog2/112appen/vanliga-fragor/

/Patrik, som hopas det är som Tord Hoppe säger, dvs mest en störande ikon och inte så mycket extra positionering (jämfört med andra appar), jag var ju inne på det i ett av mina tidigare inlägg också
 
Appen är halvdan IMHO. Önskvärt vore att kunna SMSa positionen eller via GPRS när man har slut på sin surf.

En sån funktion med SMS till primära kontakter finns på min Samsung S5 med bilder från kameran och en länk till positionen.
När funktionen är aktiverad skickas SMS när man trycker på avstängningsknappen tre gånger.

Thure
 
De skickar ut sms med info via de master som man är uppkopplad mot, exempelvis vid skogsbränder, GPS behövs inte.

Men för att kunna skicka ut app-notfieringar tror jag att appen måste kommunicera GPSposition över datauppkoppling och då man räknas fram vara tillräckligt nära så skickas notifiering, också över datauppkoppling. Kräver mottagning och datatrafik påslagen, tillåten och inte "slut på surf".
Fördelen med position över datauppkoppling är att man i android kan ställa in så att dessa notifieringar leveras ljsudligt även om man satt mobilen i "stör ej"-läge. Må vara att det är en liten fördel och var och en får värdera om det är värt eventuell extra batteri-kraft.
Men om det är som jag och TordHoppe tror så är det fö de felsta bara en ikon extra och egentligen inte mer än försumbart mer GPSande än andra appar, som man tillåtit sin position till.
Positivt dock att fler blir medvetna om hur många appar som man delar sin position med, för bra eller mindre bra ändamål och ev omvärderar sin integritet.

/Patrik
 
Men för att kunna skicka ut app-notfieringar tror jag att appen måste kommunicera GPSposition över datauppkoppling och då man räknas fram vara tillräckligt nära så skickas notifiering, också över datauppkoppling. Kräver mottagning och datatrafik påslagen, tillåten och inte "slut på surf".
Fördelen med position över datauppkoppling är att man i android kan ställa in så att dessa notifieringar leveras ljsudligt även om man satt mobilen i "stör ej"-läge. Må vara att det är en liten fördel och var och en får värdera om det är värt eventuell extra batteri-kraft.
Men om det är som jag och TordHoppe tror så är det fö de felsta bara en ikon extra och egentligen inte mer än försumbart mer GPSande än andra appar, som man tillåtit sin position till.
Positivt dock att fler blir medvetna om hur många appar som man delar sin position med, för bra eller mindre bra ändamål och ev omvärderar sin integritet.

/Patrik

Med dagens uppdatering av androidappen så försvann GPSikonen från 112-appen på mina två mobiler (sony + Samsung). Om det bara är upplysningsikonen som är borta eller om leverantören verkligen gjort om hur mycket/ofta PGS används vet jag inte men gissar nog mest att man tagit bort ikonen.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hobbes73 SOS alarm kan bara spåra Teliakunder Säkerhet och räddning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...