40-tal personer "fast" på Kebnekaise

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/mamma-och-tva-barn-soks-pa-kebnekaise

Fjällräddningen fick reda på att en kvinna och hennes barn inte återkommit till Keb fjällstation inom utsatt tid, när de gick upp för att leta fann de ett 40-tal personer.

1) Bra av folk att samlas och invänta bättre väder istället för att ge sig ner själv.

2) Hur många har då inte lämnat färdbeskrivning eller dylikt, om det bara misstänks vara 2 - 3 personer som saknas, när det rör sig om ett 40-tal? Känns sådär genomtänkt av majoriteten.


Läste även att nepalesiska sherpas ska göra Kebnekaises leder säkrare för vandrare. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kebnekaiseleden-ska-bli-sakrare-med-hjalp-av-sherpas
 
Hur många har då inte lämnat färdbeskrivning eller dylikt, om det bara misstänks vara 2 - 3 personer som saknas, när det rör sig om ett 40-tal? Känns sådär genomtänkt av majoriteten.

Var lämnar man färdbeskrivning nu för tiden? Sist jag försökte lämna en sådan på en fjällstation (Kvikkjokk, tror jag att det var) tittade de bara konstigt på mig och förstod inte ens vad jag menade.
 
Du får lämna färdbeskrivning till de där hemma. STF, och andra aktörer, vill inte ta ansvar att ta emot en färdbeskrivning då det innebär att de måste följa upp dem.
 
Du får lämna färdbeskrivning till de där hemma. STF, och andra aktörer, vill inte ta ansvar att ta emot en färdbeskrivning då det innebär att de måste följa upp dem.

Jo, det gör jag ju alltid. Men det skulle väl inte hjälpa om jag fastnar på Keb en halv dag? Hemma märker de ju inget förrän den dag man borde ha varit hemma.
 
Jo, det gör jag ju alltid. Men det skulle väl inte hjälpa om jag fastnar på Keb en halv dag? Hemma märker de ju inget förrän den dag man borde ha varit hemma.

Det är korrekt, men tänk dig att Kebnekajse tog emot 50 färdbeskrivningar om dagen som alla skulle följas upp då folk glömt checka in då de kom tillbaka, ändrade sig och gick till Singi osv.

Skriv i besöksboken, så finns ett paper trail då fjällräddningen drar igång, men räkna inte med att STF, eller annan kommersiell aktör, drar igång den.
 
Det är korrekt, men tänk dig att Kebnekajse tog emot 50 färdbeskrivningar om dagen som alla skulle följas upp då folk glömt checka in då de kom tillbaka, ändrade sig och gick till Singi osv.

Skriv i besöksboken, så finns ett paper trail då fjällräddningen drar igång, men räkna inte med att STF, eller annan kommersiell aktör, drar igång den.

Jag håller med. Det var ju TS som tyckte att folk borde ha lämnat färdbeskrivningar. För övrigt tror jag inte att 50 räcker. Det är nog snarare några hundra per dag nu i lämmeltåget upp till toppen.
 
Ah, jag tänkte inte på den aspekten, lite förhastat av mig sådär på morgonen. Men ja, det jag menar är väl att man på något sätt (exempelvis genom besöksboken, det är ju ett mycket mer rimligt alternativ) lämnar ett spår, så att när fjällräddningen går upp för att leta efter 3 personer inte bara råkar stöta på ett 40-tal utan att vara medvetna/förberedda på detta. Sen som nämnt så gör det ju inget om det rör sig om en halv dag eller så, men blir det mer än så är det nog många av dessa 40 som inte har den nödvändiga utrustningen för att hålla uppe värmen och energin i flera dagar fast på fjället?

Menar inte för den delen att det är dåligt att lämna färdbeskrivning, men jag förstår absolut att STF inte kan ta något ansvar för alla potentiella beskrivningar de tar in. Besöksboken kanske det går att enas kring att en bör skriva i vid besök på stationer?
 
Hur allvarligt var egentligen läget - var de egentligen fast eller var de bara lite fördröjda?
Hur många for egentligen illa av att stanna i dimman och vänta ut bättre sikt?

Jag har för mig att jag lästa om 20 plusgrader på kebtopparna häromdagen (apropå bytet av Sveriges högsta punkt) - somliga kanske upplevde det som en kritisk situation medan andra bara såg sig nödgade att ta en längre paus och invänta bättre sikt.

Att "40 var fast på Keb" låter som en kvällstidningsrubrik. Var 40 på samma ställe borde man kunna hjälpas åt med värme om omsorg om varandra och ha det hyfsat drägligt om det bara var dimma och inte annat styggväder en sommarnatt.

Någon som var med eller i närheten och kan berätta mera?

/Patrik
 
SVT artikeln talar om Kitteldalen, vilket bara är några km och drygt 300 höjdmeter från fjällstationen. Kitteldalen är på vägen upp mot Kebnekaise (västra leden)., men knappast 'på' Kebnekaise.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...