Eldningsförbud, vad gäller/praxis?

Som koffeinist och både te och kaffedrickare stör jag mig på att rökning överhuvudtaget inte nämns i de aktuella brandföreskrifterna.

Ett lätt gaskök för att koka vatten kan hanteras rimligt säkert imho. Detta beaktas ju också i den norska länken ett par inlägg upp.

Men det är förstås en symbolfråga och svårt att ha helt perfekta rekommendationer.

En annan sak som stör är att vissa länsstyrelser inte lyckas åstadkomma gemensam rekommendation för hela länet (gäller t ex Västra Götaland) utan hänvisar till kommunerna.

Thure
 
Oavsett förbud måste det väl vara tillåtet att elda med kök i vindskydd som har en kamin? Jag blir osäker här.

Nej, tydligen får man inte det, inte ens om du simmar ut mitt i en stor sjö och använder en flytande plåtskiva som underlag för gasköket. Kanske kommer en träbåt och kör in i dig som fattar eld och sen flyter in mot land..
 
Nej, tydligen får man inte det, inte ens om du simmar ut mitt i en stor sjö och använder en flytande plåtskiva som underlag för gasköket. Kanske kommer en träbåt och kör in i dig som fattar eld och sen flyter in mot land..

Jag blir lite rädd när det hela tiden frågas vad man får och inte får. Om man tänker lite, så tycker i alla fall jag att elda i en vedkamin, som troligen har ett rakt rör som skorsten, det är SYNNERLIGEN olämpligt i vårt torra Sverige. En liten gnista flyger så lätt igenom skorstenen och hamnar den i torrt gräs brinner det och sen är det igång.
Ett samhälle bygger på kollektivism och nu få rden enskildes önskemål stå tillbaka (inte elda och grilla utomhus på många håll) för de gemmensammas bästa (förhindra skogsbränder).
Jag är lyckligt lottad och har ingen fjällresa bokad men har idkat tältning med termos, kylväska och annan torr/kallmat hemma i Blekinge skärgård. Har passerat civilisationen med jämna mellanrum och har kunnat fylla på med mat och varmvatten.
Jag hade gärna grillat använt stormköket men har fått låta bli det.

Man kan ju fråga sig om man vill vara den som startade branden med stort B?
Jag hade också gärna grillat hemma i trådgården nu i sommar (extra motiverad som stöd för svenska bönders överskott) men det har jag också valt bort flera gånger, redan före det formella förbudet.

Hoppas det snart regnar, men tills dess: leta inte undantag i reglerna, konskvenstänk istället.

/Patrik
 
Om möjligt gå in i en raststuga med fyra väggar och tak. Där borde matlagningen kunna ske.

Ett förtydligande,

inte elda i nån kamin utan endast typ ställa upp ett mindre gaskök på ett bord och där värma mat eller vatten under förutsättning, fyra väggar och tak. Inte ett enkelt vindskydd.

Att elda i en kamin är direkt förkastligt.
 
Jag hade ett par veckors paddling och senare fjällvandring inplanerade. Har beställt några dussin värmepåsar och kommer att köra på det om förbudet inte hävs. Sägs bara funka på mjukkonserver och om det stämmer blir väl vandringen lite extra tung i år - men jag ska experimentera med att blötlägga frystorkat i ziplock-påsar som sedan läggs i värmepåsen. Tror det kan funka med vatten till te och kaffe också, på liknande sätt.

/Mats
 
Det är faktiskt konstigt att de inte nämner kaminer. Eller rökning. Tycker infon ofta är väldigt dåligt formulerad. Man måste utgå från att en del inte är så klipska och kunniga som vi här på forumet. :p

Där jag bor (Uppsala län) infördes totalt eldninsförbud på eftermiddagen. Man räknar upp en rad saker man inte får använda utomhus. T.ex. värmeljus. Mindre smart person kan ju faktiskt tro att det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet och tänka att jaha, då tar jag väl ett vanligt ljus då. Så mycket enklare och tydligare att skriva att inga former av ljus är tillåtna.

Bland tillåtna saker räknar man upp våffeljärn, smörgåsgrill och elgrill. Gud vad synd att man tydligen inte får använda kokplatta! Varför inte helt enkelt säga att eldrivna attiraljer är OK?

Tidigare har ju detta med friluftskök varit luddigt, men åtminstone det är tydligt och klart nu, i.v.f. här i länet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...