Dun vs syntet

Jag har svårt att sova i sovsäck och hade i princip bestämt mig för Cumulus Comforter. Sen upptäcke jag As Tucas Sestral Banket som jag tycker verkar mer flexibel.

Prismässigt kan det vara detsamma. Sestrals är lite dyrare men har gratis frakt, så i slutändan tror jag inte det skiljer så mycket.

Vikten är i princip samma. Sestrals väger 30 g mindre än Cumulus om jämför komforttemperatur 0 ° och normal vidd på Sestrals.

Sestral är lite bredare och har en slags huva (bra, tycker jag).

Ska jag vara ärlig förstår jag inte fullt ut hur man använder någon av dem. Jag skrev till As Tucas och fick fina bilder på folk inlindade i täcket, men de hjälpte inte helt. Tycker det ser ut som om huvan borde täcka ansiktet?

Jag kommer att använda täcket primärt den varma årstiden, men förshoppningsvis också inpå hösten. Inte troligt att jag hamnar i fjällmiljö.

Fråga 1: Är jag korkad om jag väljer syntet framför dun? Här läst bara gott om Climashield APEX. Verkar bekvämt med ett mer lättskött material som inte är så fuktkänsligt. Och så är Sestrals snyggare. ;)

Fråga 2: Om jag väljer Sestrals, är jag korkad om jag väljer den varmaste, APEX 200, med en uppskattad comfort temp på -5 °? Gör täckmodellen att man ändå kan anpassa så det blir lagom en sommarnatt i juli? Har bara råd med en och känns dumt att sitta där med ett täcke som är för kallt frampå hösten.

Jag är rätt frusen av mig om jag är stilla och det är man ju oftast timmarna innan man lägger sig. Är jag väl nerkyld tar det lång tid för mig att få upp värmen om jag inte rör på mig även om jag tar på mig nåt varm. Speciellt frusen är jag om det drar på mig och det gör det ju lätt i ett tält. Samtidigt kan jag bli olidligt varm och svettig om det är åt andra hållet. Känslig typ, jag. Även om min namne var man, så är inte jag det. Så om jag fattat det hela rätt ska jag betrakta comfort temperature som lägsta gräns?
 
Senast ändrad:
Prata med Ken på backpackinglight.se han säljer och har använt båda tror jag.

Varför inte en Cumulus Quilt? Den lär vara varmare iom stängd "fotbox" (men kan öppnas upp). Eller en säck utan huva men som kan öppnas upp som täcke t.ex. https://enlightenedequipment.com/conundrum-sleeping-bags/

Jag har ingen egen erfarenhet av ovanstående. Baseras på vad jag läst och hört från andra.

En syntetsäck som har samma temp/värme till samma vikt som dun ska du ta med en stor nypa salt.

Jag har läst en del gott om EE:s syntetsäckar (Apex) men de är ju helt klart större och tyngre för samma värme om man jämför med dun.
 
Har ingen erfarenhet av produkterna du nämner man kanske kan detta vara till nytta.
Vad är viktigast pris, volym, vikt eller temp. När du rangordnat dessa blir valet lätt, men pass upp på priset € är på väg igenom 11:- gränsen 10.70 idag och oavsett valresultat så kommer den att hicka till ytterligare 10 öre den 10/9, trust me i am a banker.
 
Varför inte en Cumulus Quilt? Den lär vara varmare iom stängd "fotbox" (men kan öppnas upp). Eller en säck utan huva men som kan öppnas upp som täcke t.ex. https://enlightenedequipment.com/conundrum-sleeping-bags/

Man kan göra fotbox på täckena, så jag tycker det verkar mer flexibelt än en alltid uppfläkt quilt. Och huva tycker jag ju är en fördel.

En syntetsäck som har samma temp/värme till samma vikt som dun ska du ta med en stor nypa salt.

Ja, jag vet inget om de här moderna materialen, men i tester jag läst verkar de tycka att As Tucas angivna temp stämmer rätt bra.
 
Har ingen erfarenhet av produkterna du nämner man kanske kan detta vara till nytta.
Vad är viktigast pris, volym, vikt eller temp. När du rangordnat dessa blir valet lätt, men pass upp på priset € är på väg igenom 11:- gränsen 10.70 idag och oavsett valresultat så kommer den att hicka till ytterligare 10 öre den 10/9, trust me i am a banker.

Allt är viktigt, men lite skillnad spelar ingen större roll i något fall. Det viktigaste är nog bekvämlighet. Har en del fysiska issues.
 
Jag har den Cumulus Comforter som du tittar på och jag upplever ett problem med att dunet drar sig ut mot kanterna på "täcket" och man alltså inte har så mycket kvar ovanpå sig där det gör mest nytta. Det kan gå att åtgärda till viss del om man skakar och krafsar och har sig men på längre tältturer med tjurigt väder ser jag ett potentiellt problem.

Det ska tilläggas att jag rör mycket på mig när jag sover så det påverkar säkert.

Men är du intresserad så kan jag nog överväga att sälja min.
 
Det har jag läst i en del recensioner också! Har gjort mig lite beänksam. Hur tycker du det funkar med täcka annars då?

Jag lutar ju åt Sestrals, men hamnar jag ändå på Cumulus så är ditt erbjudande helt klart intressant. Är det den varmare du har?
 
Jag har sestrals blanket med 200apex. Tempen kan nog stämma, men det kräver lite av använder: en vältränad person håller tempen bättre än motsatsen. Luvan framtill var jag oxå förundrad över men efter mail med astucas så gick d upp för mig att det är tänkt att användas som "handtag" så att man kan hålla nedanför hakan i nån slags mysposition, och då bilder den en slags "collar" som förhindrar att varm luft släpps ut. Knapparna är bra på d sättet att man lätt kan rycka upp dom om man blir varm under natten. Fotboxen stängs med snöre.
Syntetmaterialet tål ju fukt och detta har gjort att jag övergett dunsäckarna som vi numera endast använder som innersäck på vintern, med sestrals blanket som yttersäck. Sommartid endast sestrals blanket (sover i tarp).
 
Tack! Knapparna har jag också undrar över. Är det alltså tänkt att man ska vika ihop den som en sovsäck och knäppa ihop den undertill? Banden är så korta. Blir inte påsen väldigt trång då?

Du upplever alltså inte att 200 blir för varm på sommaren?

Och vad fasiken betyder Sestrals? ;)
 
Precis. Man har knapparna undertill om man använder den som säck. Nej, tycker inte den är trång. Men jag köpte nog wide eftersom det urpsrungliga huvudsyftet var att ha som yttersäck på vintern. Men den övergick till huvudsäck helt o hållet.
Det är varmare att sova i tält än tarp/cowboy. När jag tarpat har d hänt att det blitt för varmt, men då öppnar man den bara o sticker ut kroppsdelar efter behov. Vid cowboycamping (utan skydd öht) så gör den extra isoleringen att den skyddar bättre mot vind. I sommar har jag inte varit iväg på nåt, men skulle nog ratat den så som sommaren varit.
På "about as tucas" står det att as tucas betyder "the summits", på aragonska. Kanske e lättare att söka på aragonska om man kan spanska som jag :). Det verkar betyda "berg" eller något liknande.
 
Jo, vad As Tucas betyder har jag också hittat, men inte Sestrals. Dumt, svarade på ett mail från dem nyss. Borde ha frågat. Ska göra det om det blir mer mailutväxling.

Jo, en sommar som den som varit har väl allt varit för varmt. Men den funkar en normalsommar alltså?

Tack för infon. Jag tänkte också ta wide. Dels för att den är mindre avsmalnande neråt. Det gillar jag. Måste också bli lättare att "stoppa om" om man vill det. Men också för att om jag upplever den som för varm på sommaren men den funkar för mig annars, kan jag köpa en tunnare senare. Då får jag ju också en varmare kombo. De rekommenderar wide om man ska köra dubbelt. Tänker att det är smart att börja med 200 iom att jag då kan ha den längre in på hösten. Bättre att behöva sparka av sig än att behöva frysa.

De byter färg hela tiden. När jag började titta på den hade de den i blågrönt, vilket jag gillade skarpt. Sen blev det helsvart ett par veckor och nu är det helrött. Är väl inte det viktigaste, men nog är det kul om man gillar färgen. Tältet jag bestämt mig för tog slut för säsongen för några veckor sen. Annars hade jag gärna köpt båda nu för att testa under tidig höst även om jag egentligen inte behöver grejerna förrän till nästa sommar.
 
När jag köpte kunde man välja mellan 3 färger: grönt, rött o svart.
Iaf, jag tror inte du kommer att bli besviken på Sestrals. Du verkar vara påläst o vet vad du är ute efter. Jag har ägt den (äger 5 faktiskt för jag har 4 barn) i 3,5 år och är supernöjd. Tar lite tid med framhuvan, men den e jävligt bra på vintern. Allt med täcket är top-notch, en riktig kvalitetsprodukt. Dom är grymma med garantiärenden oxå (har läst på engelska forum) även om man ibland får påminna dom.

Jag var otydlig upptäckte jag. Sestral verkar betyda berg. Som i engelskans Mount. Mount Everest, Mount McKinley. I svenskan namnger man inte berg på det sättet. Iaf, jag skriver att det "verkar" betyda berg för jag hittar inte nån översättning. Däremot finns det många toppar i bergen därnere som börjar på Sestral - därav parallellen till engelskans Mount.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...